پنجشنبه نهم فروردین ماه

بنی تمیم: صرف انتخابی نمی‌تواند ملاک عمل باشد

حاشیه های اخیر که در کشتی ایجاد شده کشتی‌دوستان را مکدر کرده است. مساله برگزاری مسابقات انتخابی برای کشتی گیران مدعی پوشیدن دوبنده تیم ملی باعث دلگیری مربیان تیم ملی شد اما اغلب کارشناسان و خبرگان آن را تایید کرده اند.


دکتر حمید بنی تمیم سرپرست اسبق فدراسیون کشتی در این باره به خبرگزاری البرز ورزشی گفت: همواره این سوال مطرح شده که فرآیند انتخابی تا چه اندازه نیاز امروز کشتی ایران است؟ از دکتر بنی تمیم راجع به این طرح انستیتو سوال کردیم: در جواب گفت: این طرح خوبی است چون در فدراسیون های گذشته هم وجود داشته باید در بحث انتخابی ها و لزوم آن در چند سال گذشته به تجربه‌هایی کسب شده تا این نتایج حاصل شده نمی‌شود یکجانبه حرف سرمربی را ملاک انتخاب قرار داد. ضمن این که اگر صرفا هم بگوییم انتخابی ملاک عمل است هم نمی‌تواند تصمیم درستی باشد. من فکر می‌کنم بهترین روش، برگزاری انتخابی و دعوت نفرات اصلی از دل انتخابی است. درنهایت هم باید تصمیم نهایی در خصوص اعزام کشتی‌گیران به تورنمنت‌های مهم در شورای فنی گرفته شود. این روشی بود که ما بعد از چندین سال به آن رسیدیم.

استفاده از تجربیات گذشته بهترین کار است
بنی تمیم در واکنش به شیوه انتخابی فدراسیون دبیر و نادیده گرفتن نقش سرمربیان هم گفت: همان طور که گفتم صرف انتخابی نمی‌تواند کمک ‌کننده باشد. چون ممکن است انتخابی برگزار کنیم اما یک کشتی‌گیر نزدیک مسابقات آسیب ببیند. طبیعتا باید در این هنگام یک فرد صاحب‌نظر باشد که بتواند تصمیم‌گیری کند.
او در پاسخ به این که چرا با تغییر رئیس یک فدراسیون و در اینجا مشخصا کشتی دوباره شیوه‌های آزمون و خطا از سر گرفته می‌شود و آیا نباید مسائلی مهمی چون انتخابی به یک قانون مدون تبدیل شود، گفت: «طبیعتا هر رئیسی که می‌آید یکسری اثرات مثبت از خود به جا می‌گذارد و ممکن است خواسته یا ناخواسته ایراداتی هم در کارش باشد. بهترین کار این است که از تجربیات هم استفاده کنیم. دوباره به جواب سوال شما برگردم. من به برگزاری انتخابی تیم ملی اعتقاد دارم اما باید برای موارد استثنایی هم جا بگذاریم. به شخصه معتقدم صرفا نمی‌توان گفت فقط و فقط باید نفرات اول انتخابی به مسابقات اعزام شوند. چون ممکن است در جریان انتخابی نفری که حقش نیست، اول شود. در کنار این مسائل باید آسیب‌های احتمالی، اشتباهات داوری و یا حتی پیشرفت کشتی‌گیران در جریان اردوها را هم مد نظر قرار داد. پس اگر بخواهیم یک چارچوب صرف بگذاریم، در واقع دست و پای سرمربی را می‌بندیدم.

اگر قانون به نفع کشتی باشد بناء می‌ماند

از بنی‌تمیم می‌پرسیم با توجه به شناختی که از محمد بنا دارد، آیا او زیر بار انتخابی خواهد رفت؟ سرپرست اسبق فدراسیون کشتی پاسخ جالب توجهی داد: من می‌دانم که محمد بناء به شدت عاشق کشتی است و با شناختی که از او دارم می‌دانم که اگر قانونی که تدوین شده به نفع کشتی باشد، بنا می‌ماند و به کارش ادامه می‌دهد. او درحالی این حرف‌ها را می‌زد که تا زمان برگزاری المپیک یک سال زمان باقی است. اما سوال این است که اگر دبیر از مواضع خود کوتاه نیاید و بنا هم تصمیم بگیرد عطای کشتی را به لقایش ببخشد و برود، آیا کشتی ایران مربی جایگزینی دارد که بتواند در قواره‌های بنا از پس زیر و بم کشتی ایران بربیاید و تیم موفقی راهی المپیک پیش رو کند؟ پاسخ روشن است. تنها در یک صورت می‌توان روی موفقیت تیم ملی کشتی فرنگی بدون بنا حساب کرد و آن هم این که بخشی از قالب و پیکره تیم کنونی کشتی فرنگی، در واقع همان ترکیب تیم جوانان است که با حمید باوفا کار کرده‌اند. در این بین اما واکنش بنی تمیم نسبت به استعفای احتمالی بنا هم در نوع خود حائز اهمیت است: شاید به صورت موردی بتوان یک جاهایی خلا نبود بنا را پر کرد اما آن‌چه مشخص است این که از نام محمد بنا نمی‌توان به سادگی گذشت.