جمعه دهم فروردین ماه

ما و کنفدراسیون فوتبال آسیا/ حرف های بی پشتوانه!

بدون تردید داشتن کرسی های مهم در فدراسیون های مهم قاره ای اهمیت بسزایی دارد. اینکه ما مثلا در اسکواش و فوتبالدستی و... چند سمت داریم خیلی تعیین کننده نیست اما در فوتبال قضیه برعکس هست و ما این روزها به شدت خلاء نبود آدم های تاثیرگذار را در AFC حس می کنیم.

ما و کنفدراسیون آسیا و موفقیت های جهانی

1- حاج مهدی تاج که صجبت از بیماری و بستری شدنش بود. حالا در AFC پست گرفت، وی عضو کمیته اضطرار (!) کنفدراسیون فوتبال آسیا شد، یادش به خیر زمانی که فوتبال آسیا بدون اذن ایرانی ها آب نمی خوردند، هنوز در ذهن بسیاری نامهایی چون زنده یاد داود نصیری نقش پررنگ دارند، اکنون اما در مقری که به تسخیر عربها و دلارهای نفتی درآمده، باید نفوذی و رسوخی پیدا کرد، اینکه سمت تاج چقدر مهم است یا نیست، فعلا در می گذریم اما اعتقاد داریم که باید آنقدر قوی باشیم که حضور ایرانیان در مجامع بین المللی تشریفاتی و دکوری نباشد، به گذشته ها که برگردیم متوجه می شویم زنده یاد دکتر محمد توکل در فدراسیون جهانی کشتی چه جایگاه والایی داشت یا استاد خسرو امینی که از تاثیر گذارترین مردان شنا و واترپلو دنیا بوده است، بیندیشیم که امینی، توکلی یا زنده یاد ابراهیم نعمتی چگونه به چنان جایگاهی رسیده بودند که روسای فدراسیون های جهانی آنان را به نام و شهرت می شناختند و به بهترین نحو ارج می گذارند.

خبری دیگر هم شنیده ایم که ایلخان نوری رئیس فدراسیون قایقرانی در فدراسیون جهانی صاحب پست شده است، وی به عنوان رئیس کمیته ورزش نجات غریق برای همه منصوب شده است، نقش این کمیته برای گسترش نجات غریق و تاثیرات آن در جامعه قید شده است، وی همچنین عضو کمیسیون ورزش فدراسیون جهانی عضویت دارد و جالب اینکه همین چندی پیش باکوبیدن مارک دوتابعیتی به پیشانی ایلخان (!) قصد کنار زدن وی را داشته اند!!

2- حرف های الکی درباره منافع ملی!

پس ازشنیدن خبر فوت متین قوسی نوجوان با استعداد و آینده دار فوتبال ایران که بر اثر کرونا جان خودش را از دست داد بسیار متاثر شدیم. پسر بچه 16 ساله ای که در برنامه تلویزیونی ستاره ساز توانایی و تکنیک نابش را به نمایش گذاشت و تحسین داوران مسابقه را برانگیخت ناباورانه جان خود را از دست داد و به دیار باقی شتافت. انتشار این خبر واکنش های متفاوتی به همراه داشت و حتی کمپینی با عنوان «متین هم فرزند ایران بود...» تشکیل شد و مردم کشورمان نسبت به برگزاری مجدد رویدادهای ورزشی نظرات متفاوتی داشتند. در این بین اما برخی افراد فرصت طلب و سوء استفاده گر از نام متین استفاده کرده و برای رسیدن به اهداف خود این نوجوان را بهانه قرار دادند. برخی از باشگاه های فوتبال لیگ برتر ایران نیز به این کمپین پیوستند تا به نوعی اعتراضشان را اعلام دارند که البته واکنش چند باشگاه از جمله پرسپولیس را به همراه داشت. بحث عمده سر توقف یا ادامه لیگ برتر بوده و مخاطراتی که کرونا در پی دارد و ممکن است خدایی نکرده متین های دیگری را هم از دست بدهیم. یکی از افرادی که سرسختانه مخالف برگزاری مسابقات بود زنوزی مالک باشگاه تراکتور است. در پی اعلام نظر این مالک متمول هواداران فوتبال خطاب به وی گفتند که اگر بنا به تعطیلی لیگ باشد در وهله نخست باید شرکت هواپیمایی شما تعطیل شود چرا که چند خلبان نیز بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند و در محیط بسته هواپیما آنان بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند. این موضوع اما پایان کار نبود و پدر داغدار متین که بسیار از فضای ایجاد شده و جبهه گیری ها با سوء استفاده از نام پسرش دلگیر و دل شکسته بود اعلام کرد: «برخی افراد از پسرم استفاده ابزاری می کنند، پسر من بر اثر کرونا جانش را از دست داد، اما فوت او چه ربطی به لیگ برتر فوتبال دارد؟ چه ارتباطی دارد که لیگ برگزار بشود یا نه؟ من استوری فرهاد مجیدی و سپس کمال کامیابی نیا را مشاهده کردم و بقیه مسایل را هم دیدم و این ها بر دردم افزودند و واقعا از این موضوع اندوهگینم. من افرادی را که این بحث ها را مطرح کردند به هیچ وجه نمی بخشم. از اهالی فوتبال می خواهم این موضوع را تمام کنند».

این حد از ناراحتی و عصبانیت پدر متین نشان دهنده آن است که مسائل اخیر تنها نمک روی زخم او پاشیده و آزرده خاطرش ساخته است. آن دسته از اشخاصی که به راحتی و بدون هیچ تفکری نسبت به داغدار بودن خانواده این نوجوان، مسائل بی ربط را به هم پیوند زده اند باید به فکر عواقب کارشان می بودند و این چنین نظراتشان را با گذاشتن یک استوری به اهالی فوتبال القا نمی کردند. به هر حال جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست! اما وقتی درباره مسایل کلان فوتبال و ورزش حرف می زنیم اول از همه منافع ملی و سلامت ملی را در نظر بگیریم.

نویسنده: رضا اسماعیلی