پنجشنبه نهم فروردین ماه

عبدی: فوتبال ایران یکی مثل «دایی» می خواهد

فوتبال پایه و اصولا ورزش پایه نیازمند اشخاصی است که فرهنگی بوده و ورزش را با اصول اخلاقی در هم آمیزند. این مقدمه بحث امروز ما با یکی از سازنده ترین مربیان فوتبال پایه است که چندبار بهترین مربی پایتخت شد، یکبار از سوی کانون مربیان تهران برگزیده شده و در جمع چهار برتر کشور قرار گرفت.

محمد حسن عبدی خاطرات زیادی از زمان بازیگری در تیم جوانان هما، دعوت شدن به اردوی تیم ملی جوانان در سال 55 در زمان مربیگری پرویز ابوطالب و ورزش در جبهه و جنگ بیان کرده تا به اینجا رسیده ایم که اوضاع فوتبال پایه چگونه است، وی که لیسانس روانشناسی دارد و معلم ورزش و تعلیمات دینی هم بوده می گوید: زمانی که برای نخستین با تیم راه آهن روی چمن ورزشگاه آزادی قرار گرفته بود دلم نمی آمد پا روی چمن مخملین بگذاریم چون تا آن زمان در زمین خاکی بازی می کردیم، بعدها که به جرگه مربیان پیوستم با بازیکنان زیادی مستقیم یا غیر مستقیم به عنوان مربی کار کرده ام که علیرضا منصوریان، علی قلی زاده بازیکن شارلروای بلژیک، مهدی ترابی، کریم انصاری فرد و حسین خبیری پرسپولیس از آن جمله بودند، ترابی را ما از صفاشهر کرج به سایپا آوردیم، انصاری فرد را آقای علی دایی از اردبیل به ما معرفی کرده بود. البته ما در زمان مدیرعاملی آقایان کوشا و سید حمید سجادی یک گروه استعدادیاب داشتیم که متشکل از من و چهارمربی دیگر بود و زیر نظر آقا مجتبی تقوی کار می کردم و به همه نقاط اطراف تهران می رفتیم و گاهی یکهزار بچه ها را تست می کردیم و چنین شد ترابی، قلی زاده را کشف کرده ایم اما بسیاری از باشگاه های ما چنین سازماندهی را ندارند و چه بسا استعدادها در سایه قرار می گیرند، البته در باشگاه سایپا آقای دارابی بسیار ما را حمایت کرده ولی خدا را شکر خودم شم خوبی در استعدادیابی دارم که نعمت بزرگی برای من به شمار می آید، بنده سوای بازیکنان یاد شده بازیکنانی چون رضا ارسنگ را کشف کردم که این در آمریکا مربیگری هم می کند.

 class=

مربیان پایه در خطر

محمدحسن عبدی که کارت مربیگری B آسیا را دارد دیپلم مربیگری بسکتبال را هم از آلمان گرفته و در این رشته هم بازیکنانی چون فرید اصلانی را تحویل تیم ملی داده است. وی می گوید: درد مشترک همه مربیان این است که باشگاهی به مربیان پایه اهمیتی نمی دهند، البته سایپا خیلی هوای مرا دارد ولی مربی که پول ایاب و ذهاب را نداشته باشد به انحراف می رود، پول می گیرد و بازیکن جذب می کند، خوشبختانه من در سایپا از زمان ریاست آقایان مهرداد هاشمی مورد حمایت بوده ام ولی در 18 سال خدمتم که 9 بار در لیگ برتر رده های سنی روی ایستادم مجموع دریافتم به 120 میلیون تومان نرسیده است باور کنید که مشکلات مالی باعث شده مربیان پایه در قطر باشد و دلیل اصلی آن نیز مدیران عامل باشگاه ها هستند که پایه و آینده فوتبال کشور برایشان مهم نیست.

دریغ از کنترل و نظارت

ما در اصل مدیریت فوتبال مشکل داریم، چون نظارت و کنترلی در امور پایه صورت نمی گیرد حال آنکه اگر افرادی مثل علی دایی اگر راس کار باشند پوست خلافکاران را می کنند، اگر نظارت و بازرسی باشد و هیچ فردی به خود اجازه نمی دهد خطا کند در آلمان یواخیم لو از مربیگری جوانان شروع کرد دستیار کلینزمن شد، سلسله مراتب را طی کرد و به سرمربیگری تیم ملی رسید در صورتی که چندی پیش یکی از تیم های نزدیک تهران به من زنگ زد که سرمربی فلان تیم می شوند، گفتم: شرایط چیست، گفتند 120 میلیون به ما بدهید ولی بازیکنان را خودتان بیاورند و این یکی از بدبختی های فوتبال ماست. مربی را باید تربیت کرد و آموزش داد تا کار فرهنگی - ورزشی بکند، اصل کار در این حرفه آموزش است، بعد کنترل و سپس حمایت تا چرخه آموزشی و مربیگری به طور اصولی بچرخد. به اعتقاد من آکادمی کیا تا حدودی این اصول را رعایت می کند، مربی باید معلم باشد و این مهم در باشگاه سایپا در برهه هایی رعایت شده بود.

زمانی طرح مدرسه فوتبال را به دکتر سلیمانی در باشگاه سایپا دادم ولی حیف که اجازه ندادند این مرد شریف به کارش ادامه بدهد.

سر AFC را کلاه می گذارند

AFC در طبقه بندی خودش نسبت به باشگاه ها به داشتن تیم های پایه امتیاز می دهد ولی زمانی که به ایران می آیند عده ای سیاهی لشکر را به آنها نشان می دهند و سرشان را شیره می مالند، فقط چند باشگا مثل سپاهان، فولاد، سایپا و ... آکادمی دارند، باشگاه های ما استعدادیابی ندارند، منتظرند بازیکنان با کیف پول به سراغشان بروند، استعدایابی یعنی رفتن به سراغ مستعدین نه اینکه افراد خودشان با هر کیفیتی که دارند به باشگاه بیایند، علی قلی زاده را ما در سن 12 سالگی پیدا کرده بودیم.

آرات را نابود می کنند

بدبختانه اینجا به بچه های کوچک را می کشانند به مدارس فوتبال، بدون توجه به نیازهای حرکتی مربیان بزرگسال را بالای سرشان قرار می دهند و برخی مربیان ناوارد مسیر زندگی بچه ها را تغییر می دهند، مثل آرات حسینی که به خانواده و مربیانش پیغام دادم که اجازه بدهید بچه، بچگی کند الان دوران بازی کردن و لذت بردنش است ولی وی را وادار به وزن زدن کرده اید و استعداد او را می کشید، آقای مهدی مهدوی کیا هم همین را گفته بود، هر سنی بدن سازی و شرایط خاص خودش را دارد.

گفت و گو از: ج. دوستدار