پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
کارشناسان فوتبال می گویند:

در تیم ملی نباید از طارمی غافل ماند

تمرینات تیم ملی فوتبال کشورمان بر ای انجام دو دیدار پیش رو مقابل لبنان و سوریه آغاز شد.

در جمع دعوت شدگان جای مهدی طارمی همچنان خالی است. او به تمرینات دعوت نشده است. هرچند که برخی ها واسطه شده اند تا اختلاف طارمی با اسکوچیچ را حل و فصل کنند، اما طارمی کوتاه بیا نیست.

حتی گفته شد طارمی به تلفن وحید هاشمیان و کریم باقری که قصد میانجیگری را داشتند، پاسخ نداده است ولی مشخص شد که آنها هرگز با طارمی تماس نداشتند. حتی از مهدوی کیا خواسته شد که وی تماس بگیرد، اما مهدوی کیا این کار را نپذیرفت. نهایتا خود اسکوچیچ مجبور شد تا با تماس کدورت ایجاد شده را از دل طارمی خارج کند. اما طارمی پاسخ نداد.

طارمی در واکنش به رفتار درگان خطاب به رئیس فدراسیون فوتبال گفت: تا این آقا در تیم ملی هست، من نیستم. اکنون تیم ملی یکی از برندهای خود که در فوتبال اروپا پرسر و صدا شده است، همراه ندارد. این در حالی است که برای صعود به جام جهانی تیم ملی نیاز مبرمی به طارمی دارد. بر آن شدیم تا به دور از هر گونه طرفداری از دو طرف سراغ کارشناسان و استخوان خردکرده های فوتبال رفته و نظریات آنها را در خصوص اتفاق پیش آمده، جویا شده تا مشخص شود که در این کشمکش چه کسی مقصر است.

 

علی پروین: طارمی شایستگی فراوانی دارد. او اکنون در خط حمله تیم ملی به وزنه ای تبدیل شده که بازی را در می آورد. طارم نباید  از تیم ملی دور بماند. اسکوچیچ هم که فعلا سکاندار تیم ملی است باید مواظب گفتار خود باشد. نمی دانم او بر چه اساسی گفته است بازیکنان ایرانی تاکتیک پذیر نیستند. اتفاقا من عکس او فکر می کنم. کدام تیم در آسیا سراغ دارید که این تعداد بازیکن لژیونر در تیم های اروپایی دارند یا اروپایی ها به این درک نرسیده اند و شناخت از بازیکنان ایرانی ندارند. یا اسکوچیچ اشتباه می کند. با وسط کار را گرفت تا طارمی به تیم ملی برگردد. اسکوچیچ هم باید مراقب حرف های خود باشد چون تیمی را در اختیار دارد که در آسیا قدرت اول است و بازیکنان بزرگی در آن دیده می شوند.

 

علی جباری پیشکسوت استقلال: اگر قرار باشد واقعیت ها را دنبال کرد و آن را بیان کنیم باید گفت اسکوچیچ بسیار خوش شانس است که سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شده است. وزن و قواره و حجم و توانایی فوتبال ایران بسیار بالاتر از توانایی خود اسکوچیچ است. بنابراین او باید مراقب رفتار و گفتار خود باشد. در این برهه از زمان به امثال طارمی ها شدیدا نیازمندیم چون بحث فوتبال ملی و صعود به جام جهانی است. اسکوچیچ باید این موضوع را درک کند. یکی باید در این میان نقش ایفا کند. از سرپرست تیم که همچنان در سکوت به سر می برد کاری ساخته نیست. باید مدیران بالا رتبه فوتبال پادرمیانی کنند. نباید تیم ملی را فدای یک مربی خارجی کرد.

 

بیژن جعفری پیشکسوت و مربی فوتبال: شک ندارم که اسکوچیچ به اشتباه رفته است. تعجبم بر این است که این آقای اسکوچیچ مسئولیت تیمی را با نام تیم ملی در اختیار گرفته که هیچ اعتقادی به توانایی فنی و تاکتیک پذیری بازیکنانش ندارد. این دهن کجی است. باید طارمی به تیم ملی برگردد و اسکوچیچ را وادار کنیم که به توانایی بازیکنان تیم ملی احترام بگذارد. مشکل امروز تیم ملی، فاقد تاکتیک تیمی است. اسکوچیچ به فکر معایب خودش باشد.

 

ضیاء عربشاهی: حیف است که با حرف های نسنجیده شرایطی را در تیم ملی ایجاد سازیم که تعریف آن دشمن شادکردن را پیدا کند. طارمی درست پاسخ داده است. اگر دیگران سکوت کرده اند آنها دارای مشکل هستند. طارمی با پاسخ خود عملا اسکوچیچ را از مسیر خطا و ارتکاب به اشتباه بیدار کرد.

 

فیروز کریمی: اگر من مربی تیم ملی بودم در این شرایط هرگز مسیری که اسکوچیچ طی کرد و حرف هایی که در خصوص عدم تاکتیک پذیری بازیکنان ایرانی بر زبان آورد، بر زبان نمی آورم. این تیم در شرایطی نیاز به افزایش روحیه دارد. اسکوچیچ از آن فاصله گرفته است. باید طارمی به تیم ملی برگردد.