چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
تحلیل و آنالیز بازی ایران و لبنان از سوی کاپیتان اسبق تیم ملی ایران؛

محمود حقیقیان: شیوه ابتدایی تیم ملی اشکال داشت!

محمود حقیقیان از جمله بازیکنان قدیمی  فوتبال ایران است که علاوه بر تحصیلات دانشگاهی در رشته شیمی و مطالعه در زمینه پروژه های نفت و ‌گاز و‌ پتروشیمی در مباحث مربیگری هم دارای مدرک مربیگری است.

حقیقیان سال ها عضو تیم های پاس و شاهین بود. در خط هافبک و بازیسازی ید طولایی داشت. در تیم های ملی جوانان و امید ایران درخشید و در تیم ملی بزرگسالان  تا مرحله کاپیتانی پیش رفت.

حقیقیان مربیگری را با تیم های پاس و تیم ملی نوجوانان آغاز کرد و به دلیل توانایی بالقوه در مباحث مدیریت به عضویت در کمیته فنی فدراسیون در آمد و چند سال هم مدیر کمیته آموزش فدراسیون فوتبال بود.

حقیقیان‌ در مناصب مختلف انجام وظیفه کرد‌ و ‌پست های کلیدی از جمله مدیریت تربیت بدنی وزارت نفت و پتروشیمی را هم در‌کارنامه‌ دارد و...

از این بازیکن تکنیکی و  مربی با اخلاق و‌ پیشکسوت ایران خواستیم تا تحلیل و نقطه نظرات خود را از نمایش تیم‌ملی برابر لبنان ارائه کند.

با ما همراه باشید:

ابتدا لازم می دانم‌پ یروزی تیم ملی ایران و صدر نشینی در گروه را تبریک عرض کنم.

امیدوارم این توفیق در برابر سوریه در روزهای آینده هم تکرار شود.

این پیروزی ها باعث نشاط و شادی مردم‌می شود و باید با آینده نگری و اعمال مدیریت درست در جام جهانی به هدف برسد.

طبیعی است نظرات و تحلیل هایی که توسط کارشناسان فوتبال و اهالی رسانه ارائه می شود در راستای تقویت تیم ملی است و باید موردتوجه قرار گیرد.

همانطور که انتظار می رفت بازی برابر لبنان را بردیم، اما این پیروزی با سختی و دغدغه فراوان بدست آمد.

اگر واقع بین بودیم و در شیوه و آرایش ابتدایی بازی دقت لازم به خرج می دادیم، به نظر بنده تا این حد  به زحمت نمی افتادیم.

باید به نظر مربی و کادر فنی احترام گذاشت.

معلوم‌نیست آنها به چه دلایلی شیوه تیم را در این دیدار تغییر دادند.

در دیدارهای قبلی  تیم‌ما با حضور آزمون و طارمی و با استفاده از دو فوروارد به ننایج خوبی رسیده بود.

 در غیاب طارمی که امیدوارم او با درایت مسئولان ذیربط به تیم ملی بازگردد، نیازی نبود با تک‌مهاجم بازی کنیم.

انصاری فرد در بازیهای گذشته عملکرد خوبی داشت و در تمرینات با دیگر نفرات در فاز تهاجمی اخت شده بود.

اتخاذ شیوه ۱-۳-۲-۴  و تمایل به پر کردن فضا در مرکز میدان مربوط به بازیهایی است که حریفان قدری در جام‌جهانی پیش رو داریم.

در اینگونه‌ پیکارها لازم است با یک‌مهاجم بازی کنیم نه در برابر لبنان.

از طرفی استفاده از دو هافبک‌ مرکزی  که بازی آنها مشابهت زیادی به هم دارد، اساس تاکتیک تیمی را مختل می کند.

نورالهی و عزت الهی هر دو یک سبک بازی می کنند. گماردن این دو در کنار قدوس باعت ناهماهنگی و تداخل در وظایف شده بود، حال آنکه آزمون در نیمه اول تنها بود و در منگنه مدافعان حریف قرار داشت.

در نیمه دوم اگر چه با انتقال وحید امیری  به خط هافبک قدری اشکال تیم در بازی سازی مرتفع شد ، اما فراخوانی الهیار صیاد منش عجیب و سوال برانگیز بود؟

او‌جوان با استعداد و آینده داری است، اما در یک سال گذشته در اردوها نبوده و با دیگر نفرات تمرین نکرده و هماهنگ نبوده است.

گماردن او در شرایط سخت در زمین هم به تاکتیک تیمی ضربه می زند و بازبکن را هم‌ تخریب می کند.

اینگونه نفرات ‌باید درست‌ محک بخورند و در دل تمرینات به هماهنگی برسند.

اعتقاد دارم ترکیب و آرایش تیم‌ ما در دقایق پایانی سر وشکل گرفت. اگرچه انصاری فرد باید زودتر به میدان‌می آمد.

با خروج عزت الهی و اضافه شدن یک‌ بازیکن به خط حمله ضریب تهاجمی ایران افزایش یافت و آزمون هم از منگنه  مدافعان حریف خارج شد.

باید به این نکته مهم هم اشاره کرد که خلاقیت و توان تکنیکی وحید امیری هم‌مددرسان تیم ما شد.او هافبک دونده ای است که به اعتقاد بنده در پست وینگر چپ ‌کارآیی بیشتری دارد.

نباید او را در دفاع چپ ‌اسیر کرد.

درباره گلی که دریافت کردیم، بیرانوند باید تا لحظه آخر توپ را تعقیب می کرد.

اینگونه لغزش ها و اشتباهات در بازی های بزرگ‌ به اساس تیم‌ ضربه وارد می کند.

در این دیدار زمین ناهموار و ‌نامناسب  و وزش باد کارآیی تیم‌ ما را تحت تاثیر قرار داده بود. گل عجیب ‌حریف و اتلاف وقت و زمین خوردن های تکراری لبنانی ها هم مزید بر علت شد تا بازیکنان‌ما تا حدی عصبی  کار را پیگیری کنند.

در این زمینه  و در مقاطعی با خطاهای بی مورد به حریف  وقت  می دادیم تا با تمرد و وقت کشی به اعصاب  تیم ‌ما خدشه وارد کند.

اخطارها و کارهای عصبی دیگر نفرات به ویژه اخطار حاج صفی از کنار زمین و واکنش اسکوچیچ که منجر به اخراج او شد، نباید در بازی های مهم بعدی به ویژه در جام‌جهانی  تکرار شود.

این ‌نکات ‌ظریف و اجتناب از بازی احساسی در سطوح بالا و نزد تیم های بزرگ ‌اروپایی مورد توجه قرار می گیرد و تک‌تک ‌نفرات‌ ملزم‌ به رعایت دقیق دستورات تاکتیکی و وظایف فردی می شوند.

در پایان‌ مجددا آرزو می کنم‌ تیم شایسته ما با‌پیروزی در برابر سوریه گام بلندی به سوی جام جهانی بر دارد و نمایش هایی خارق العاده در مصاف با بزرگان فوتبال در قطر داشته باشد.

از مسئولان ارشد کشور به ویژه دولت و‌مجلس و وزارت ورزش هم در خواست‌می کنم  که در این‌ مسیر به یاری تیم‌ملی بشتابند و کمک حال بازیکنان باشند؛ زیرا نتایج خوب ملی پوشان باعث نشاط و خوشحالی مردم‌ می شود.