چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه

جام کرونایی و تبعات آن

عاقبت وآینده لیگ برتر فوتبال ایران مانند دیگر لیگ های جهانی در هاله ای از ابهام قرار دارد،این دلواپسی و دغدغه فراگیر که مولود ویروس کرونا است ،اساس ورزش و به عبارتی اقتصاد دنیا را تحت الشعاع قرار داده است.

عاقبت وآینده لیگ برتر فوتبال ایران مانند دیگر لیگ های جهانی در هاله ای از ابهام قرار دارد،این دلواپسی و دغدغه فراگیر که مولود ویروس کرونا است، اساس ورزش و به عبارتی اقتصاد دنیا را تحت الشعاع قرار داده است.
ویروس کرونا نخست از "ووهان چین"آغاز شد و به فوریت مرزها در نوردید و جدا از کشور ما ،کل اروپا و قاره امریکا را به شدت تحت الشعاع قرار داد.
حالا زندگی عادی مردم جهان نزدیک به سه ماه است در رکود،خاموشی و سکون و همراه با ترس و دلهره قرار گرفته است.
فعالیتهای اقتصادی از رونق افتاده و بازارهای مالی سقوط دهشتناک داشته است.
قیمت نفت به نازلترین حد خود رسیده و خسارت سنگین ناشی از تبعات اقتصادی آن ، سرتاسر جهان را با بحران عجیبی مواجه نموده است.
شوک بزرگ این بحران ،ساختار اقتصادی قدرتهای اصلی دنیا را هم تحت الشعاع قرار داده و در این میان کشور ما به دلیل کثرت بیماران و تحریم های ظالمانه با محدودیت ها و مشکلات عدیده ای مواجه شده است.
بحمدالله در سایه تلاش زایدالوصف کادر پزشکی و پرستاری و اعمال مدیریت به هنگام ،خطرات اولیه کاهش یافت و می توان گفت این بیماری تا حد زیادی کنترل شده است و…
این روزها تمام‌نگاهها به گزارش ها و تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا معطوف شده است تا اطلاعات نوید دهنده ای در اختیار مردم بگذارندو جدا از فعالیت دوباره کسب و کار در جامعه ،شاهد شروع رقابتهای ورزشی به ویژه رشته عامه پسند فوتبال باشیم.
البته در این رهگذر سلامت ورزشکاران ،مربیان و دست اندرکاران رشته های ورزشی و همچنین هواداران از اولویت خاصی برخوردار است.
نباید تصمیمات شتابزده و هیجانی داشت و بی گدار به آب زد.
البته برای شروع مجدد فعالیت فونبال در کشور جدا از اعلام نظر ستاد مبارزه با کرونا ،باید نظر مساعد فیفا و ای اف سی را هم داشته باشد و..
این روزها مسابقات بزرگ و لیگ های معتبر اروپایی در اسپانیا،ایتالیا وانگلیس متوقف شده است.خسارتهای سنگین این بحران ،به طور قطع اقتصاد و بنیان تیمهای سرشناس را تحت الشعاع قرار خواهد داد.
در این شرایط سخت ،ورزش و فوتبال ما هم خسارتهای سنگینی را متحمل خواهد شد.
دیروز و امروز نمایندگان تیمهای باشگاهی برای همفکری وتصمیم‌گیری در باره شرایط فعل و آینده فوتبال و پسا کرونا به فدراسیون فراخوانده شدند.
ارزیابی اولیه و شواهد و قرائن پزشکی حاکی از آن است که تا پایان اردیبهشت نمی توان فعالیت ورزشی را آزاد کرد،بنابرابن چنانچه مرداد ماه را تاریخ احتمالی فعالیت مجدد ورزش قلمداد کنیم،تیمها حداقل به سه هفته تمرینات آماده سازی نیاز دارند،تا بازیکنان خود را به مرز آمادگی رسانده و از مصدومیتهای احتمالی آنها جلوگیری کنند.
به نظر می رسد در صورت برگزاری لیگ کرونا زده،کماکان باید شاهد بازیهای بدون تماشاگر باشیم.
این خبر را در باره لیگهای اروپایی هم شنیده ایم.
پیشنهاد می کنیم‌سازمان لیگ در صورت برگزاری نه دیدار باقیمانده،شرایطی را فراهم کند تا تیمها در دیدارهایشان از چهار بازیکن تعویضی استفاده نمایند.زیرا مسابقات به صورت فشرده برگزار میشودو توقف طولانی مسابقات، بازیکنان را از شرایط بازی و آمادگی جسمانی اولیه دور کرده است.
می توان این ایده و پیشنهاد را به طور رسمی به فیفا و ای اف سی داد تا مسابقات باشگاههای آسیا هم بدین روش برگزار شود و…

نویسنده: احمد میرزاییان