شنبه هشتم اردیبهشت ماه
اندر حکایت مناقشه سازمان لیگ با استقلال

قانونی که زیر پا گذاشته شد!

مناقشه جدید سازمان لیگ با استقلال متاثر از زیر پا گذاشتن قوانینی است که با دستور مصلحت اندیشانه مقامات مافوق نادیده گرفته می شود.

این اوامر من‌ در آوردی حالا به یک ‌جنجال مبدل شده و همه را به دردسر انداخته است! یکی از مشکلات کنونی جامعه ما از جمله ورزش دور زدن قانون است.

هر کس به نوعی قوانین را تفسیر می کند. طیف دیگری با دستورات مقطعی از سوی مدیران ‌مافوق قانون را زیر پا می گذارند.

در موضوع به کار‌گیری بازیکنان خارجی سازمان شرایط را به وضوح تعیین و به باشگاه ها اعلام‌کرده است. اما عجیب است ‌این سازمان ‌بی دلیل قوانینی که خود مصوب کرده زیر پا گذاشته و کارت بازی برای دو بازیکن خارجی آبی ها صادر کرده است.

در مطلب پیشین و درباره حضور تماشاگران‌ سرخابی ها در ورزشگاه آزادی اشاره داشتم که نگاه یکسویه به تیم ها، بی عدالتی محض به شمار می آید و با اساس ورزش در تضاد است.

یعنی چه که تماشاگران استقلال و پرسپولیس می توانند به ورزشگاه بیاینداما این حق از هواداران سپاهان، تراکتور، گل گهر و نفت آبادان و... سلب می شود؟

کجای قانون این موضوع را تصریح و تشریح کرده است؟

 گفته یکی از مدیران باشگاهی شهرستانی در نوع خود جالب است: ایشان‌گفته است اگر سازمان لیگ‌ تمام مسائل به پرسپولیس و استقلال خلاصه می کند ما همه کنار می رویم و این ها با خودشان بازی کنند!!

نباید در اجرای برنامه ها از عدالت و برقراری مساوات دور شد. یک جانبه گرایی و تمایل به آبی و قرمز اساس فوتبال را ‌مختل ‌می کند.

در موضوع دو بازیکن خارجی استقلال و بر اساس قوانین‌ جاری مقرر شده بود استقلال ضمانت نامه بانکی ارائه نماید.

با توجه به مشکلات تیم های دولتی در ارائه ضمانت ‌نامه بانکی، بحث دادن ضمانت ‌نامه ملکی هم‌ مطرح شده بود.

در بازی های گذشته‌ و با توصیه مقامات ‌مافوق و دور زدن قانون مجوز موقت ‌دو بازیکن خارجی استقلال صادر شد.

این خلاف واضح بعدها به پاشنه آشیل سازمان لیگ‌ مبدل شد و طرف مقابل طلبکارانه به میدان آمد.

جالب اینکه ناظر بازی استقلال و نساجی مراتب را قبل از مسابقه به اطلاع مقامات بالا رساند و تصریح کرد دو بازیکن خارجی آبی ها تنها برای دو بازی مجوز موقت دارند و نباید در دیدار با نساجی بازی کنند.

 برخورد منفعلانه و محافظه کارانه سازمان لیگ‌ با این‌موضوع بار دیگر بر این ‌نکته صحه گذاشت که در فوتبال ما تمام ‌امور سلیقه ای اجرا می شود و در قاموس آن ها قانون گرایی جایی ندارد.

در دیدار با نساجی به دلیل حضور تماشاگران و اینکه پس از دو سال هواداران به ورزشگاه آمده بودند این خطای آشکار نادیده گرفته شد و هر دو بازیکن به میدان آمدند!!

عجیب تر آنکه در فاصله دو ساعت به آغاز مسابقه با گل گهر به سرپرست باشگاه استقلال ممنوعیت استفاده از دو بازیکن خارجی اعلام شد؟

این اعلام ‌دقیقه نودی برخی شایعه ها را تقویت کرد و دخالت عناصر غیر مسئول را در این‌تصمیم ‌موثر دانست.

در واقع این گونه تصمیمات خلق الساعه و غیر منطقی هیچ کمکی به برگزاری مناسب رقابت ها نمی کند و باعث افزایش مجادله و‌ مناقشه می شود.

به عبارت صریح تر سازمان لیگ در این موضوع خاص، بی دلیل قانون را زیر پا گذاشت و مجوز موقت صادر کرد.

در حال حاضر توپ در زمین سازمان لیگ قرار گرفته و این گره باید توسط آن ها باز شود.

باید این فشار افکار عمومی و هواداران آبی را تحمل کرد و زیر بار انتقادات رفت.

فوتبال ما هرگاه از قانون گرایی و اقدامات قاطع فاصله گرفت گرفتار حواشی شد و رفتارهای سلیقه ای موجب جدل های بی نتیجه شد.

نویسنده: احمد میرزاییان