شنبه هشتم اردیبهشت ماه
فغانی استثناست؛

دزفولی: داوران فوتبال نابلد مشکل آفرین شدند

از مردان فراموش شده فوتبال ما یکی هادی دزفولی است. داوری مطرح که دوره داوری و مربیگری بین المللی را در کشور مالزی گذراند و 14 سال مسئولیت ناظرین فدراسیون فوتبال را برعهده داشت.

او اهل مصاحبه و خودنمایی نیست اما وقتی که به توصیه مدیرمسئول البرز ورزشی با وی گفت و گو کرده ایم، درباره مشکلات داوری فوتبال گفت: داوران ما اغلب فوتبال بازی نکرده اند و نمی توانند این ورزش را حس کنند. البته در بین داوران کنونی معدودی مانند کوپال ناظمی که فیزیک و شخصیت والایی دارد. او داوری آتیه دار است. در قدیم داوران ما از نظر سطح سواد پایین بودند اما شجاعت و قاطعیت آنها مثال زدنی بود. از نگاه من برای انتخاب داوران باید فاکتورهایی چون قد و قواره مناسب، شخصیت متعادل و سابقه بازی در فوتبال مدنظر قرار گیرد و این فاکتورها را اکنون بسیار کمرنگ و ضعیف می بینم. افرادی مثل فغانی، داوران خودساخته هستند. در ورزش استثناهایی وجود داشته و دارد که فغانی یکی از آنهاست. کما اینکه در کشتی موحد، در وزنه برداری نامجو و نصیری جزو نوابغ بودند.

دزفولی دل پری دارد اما می گوید: دوستان به من گفتند که حرف زدن فایده ندارد. وقتی اشخاص عاشق ورزش و جوانان کشورشان نباشد، هرچقدر بگویید و بنویسید، تاثیری نخواهد داشت. فقط این را بگویم که بلد بودن با فهمیدن تفاوت دارد. و امیدوارم وزیر جدید ورزش که خود ورزشکار بوده، با داشتن هر دوی این ویژگی ها ورزش ما را از این وضعیت نجات بدهد.

گفت و گو: پیام محرمی