شنبه هشتم اردیبهشت ماه
لزوم مراقبت از ستاره های جوان؛

تفاوت قائدی و صیاد منش!

قائدی و صیاد منش دو پدیده و لژیونر ملی پوش ایرانی به دلیل تکنیک و توانایی بالا می توانند در تیم های معتبر اروپایی بدرخشند به شرطی که مراقب باشند و از حاشیه ها فاصله بگیرند.

الهیار صیاد منش با بیست سال سن در باشگاه زوریا لوهانسک اوکراین می درخشد. او خیلی زود  جای پایی مناسب در فوتبال ترکیه برای خود دست و پا کرد و در ۱۷ سالگی لژونر شد. اللهیار در ترکیه درخشش خوبی نداشت.سن کم و تجربه نازل و برخی حواشی اجازه نداد تا او قابلیت ها و تکنیک مثال زدنی اش را بروز دهد.

اللهیار به فوریت تغییر رویه داد و با تمام وجود  به تمرین و کارهای فنی دل سپرد. او امروز در فوتبال باشگاهی اوکراین در زمره بهترین لژیونرهای جوان این کشور به شمار می آید. مهدی قائدی هم مانند صیاد منش در اوج جوانی به ستاره ای بی بدیل مبدل شد.

 او‌ پیشنهادات اغواکننده ای از اروپا داشت،اما به دلیل تصمیم مدیران استقلال که ترانسفر کردن قائدی پول خوبی نصیب باشگاه می کرد،به باشگاه الاهلی پیوست. درخشش قائدی در روزهای نخست در فوتبال امارات مثال زدنی بود و همه نگاهها را به سوی معطوف ساخت.

متاسفانه بازی های ضعیف و کم فروغی او در تیم الاهلی موجب افزایش انتقادات شد. قائدی در چند بازی گذشته نمایش چشمگیری نداشته و این مساله باعث برخورد تند برخی رسانه های اماراتی و هواداران باشگاه شده است.

قائدی مانند صیاد منش باید راه و روش زندگی خود را تغییر دهد. فوتبال امارات جایی نیست که او به آنجا دلخوش کند. تکنیک شگرف و استعداد ناب او باید در اروپا شکوفا شود. زرق و برق شهری و برخی حواشی در امارات و دبی نباید تمرکز قائدی را به هم بریزد. صیاد منش این راه را آزمود و بلادرنگ در مسیر حرفه ای گام برداشت.

ملاقات اخیر قائدی با حشمت مهاجرانی پیر دیر ورزش و مرد با تجربه فوتبال ایران اقدام خوبی بود تا این بازیکن جوان راه را از چاه تشخیص داده و در جاده درستی حرکت کند. باید به این دو بازیکن جوان در اردوهای اخیر تیم ملی توجه بیشتری داشت و موارد مهم در چگونگی زندگی حرفه ای را به آنها آموخت.به ویژه آنکه قائدی در ابتدای راه قرار دارد و نباید در بیراهه سیر کند!

دادن مشاوره اصولی و هدایت منطقی را باید مهم شمرد و در اردوهای تیم ملی به موضوعات فرهنگی و اخلاقی هم اهتمام بیشتری داشت.

نویسنده: احمد میرزاییان