شنبه هشتم اردیبهشت ماه

خسروی: کار داوران از فوتبال ایران بالاتر است

علی خسروی داور کهنه کار و باز نشسته فوتبال کشورمان ناگفته های فراوان درخصوص سطح قضاوت داوران فوتبال و به طور کلی فوتبال دارد. ناگفته های خسروی که صراحت لهجه دارد، شنیدنی و خواندنی است.

* قبول دارم که نوع قضاوت داوران پراشتباه و دردسرآفرین شده است و بدتر از آن که داوران ما عصبانیت را در چاشنی قضاوت همراه دارند، اما این دلیل بر آن نیست که هر مربی یا دستیاران و حتی سرپرستان و مدیر عاملان باشگاه ها از نوع قضاوت دست به انتقاد ببرند.

* داوران ما دارای کمیته و دپارتمان داوری هستند که در آنجا به قضاوت داوران ورود پیدا کرده و تصمیمات اصولی اتخاذ می شود.  یادتان باشد که هیچ داوری راضی و حاضر نیست که اعتبار خود را خدشه دار کند.

* بد نیست بدانید بازیکنان و حتی مربیان زمانیکه دریافتی آنها از بابت قراردادشان تاخیر ایجاد می شود از دست از کار کشیده و بعضا شاهد اعتصاب آنها هستیم، اما داوران چنین نیستند.

*با این اوصاف از همین داوران برای قضاوت در سطح بالای جام جهانی دعوت می شوند، اما فوتبال ما هنوز به مرحله دوم رقابت های جام جهانی راه نیافته است. این نشان می دهد که سطح داوری ما بالاتر از فوتبال ما حرکت و رشد دارد.

 توصیه می کنم که هر کس سرش به کار خودش باشد. مگر داوران در ارنج تیم ها و نوع خوب یا بد چیدن ترکیب تیم ها ورود پیدا می کنند که مربیان به نوع قضاوت داوران دخالت می کنند.

*می توانم به جرات بگویم که اکثریت داوران فوتبال به حرفه مربیگری آشنایی دارند، اما هرگز به خود اجازه نمی دهند تا در امور فنی تیمی سخن بر زبان بیاورند.

* قرار است بهمن ماه از سوی فیفا نفراتی وارد تهران شده تا داوران ما را در بخش وی.ار آموزش دهند. اگر فیفا تجهیزات وی. ار روسیه را تایید کند، برای خرید این تجهیزات با آن کشور وارد مذاکره می شود تا مشکلات داوری کاملا کاهش یابد.

گفت و گو: اکبر عزیزی