چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
ورزش ایران؛ هر روز دریغ از دیروز؛

آقای سجادی! چه فرقی با وزرای قبلی دارید؟

 دل مان را خوش کرده بودیم که با حضور یک ورزشی در راس وزارت ورزش و جوانان ، جلوی فرصت سوزی ها گرفته شده و قطار ورزش بر روی ریل اصلی قرار خواهد گرفت، اما دریغ و صد افسوس که همه این آمال و آرزوها تا اینجا سرابی بیش نبوده است.

شاید اگر امروز از جامعه ورزش راجع به حمید سجادی بپرسید، نظر اولیه اش را پس خواهد گرفت و از رئیس جمهوری مصرانه نمی خواهد که پس از سال ها بی توجهی، جامعه ورزشی را به مرادشان برساند.

کافیست یک نظرسنجی ساده در این زمینه برگزار شود تا به روشنی مشخص شود که این مدیر ورزشی نتوانسته است اطمینان خاطر و اعتماد ورزشی ها را به خود جلب کند . این درست که هنوز مدیریت سجادی در ورزش یک ساله نیز نشده است ، اما سالی که نکوست از بهارش پیداست و وزیر ورزش دولت سیزدهم تا اینجای کار نتوانسته است اعتماد برانگیز ظاهر شود. چه در انتخاب هایش و چه در رویکرد تازه اش به حرکت توسعه ای ورزش که پنداری اصلا هیچ برنامه نو و تازه ای برای تحولات بنیادین و سازنده در عرصه ورزش ندارد. ‌این را از حیث سخنان دکتر سجادی در جمع روسای فدراسیون ها و مدیران ستادی ورزش می گویم که هر چه اظهارات او را بالا و پایین کردم، نکته تازه ای را در آن ندیدم، الا بیان کلیات که دوای درد ورزش نیست .

جدا از اینکه انتطار می رفت که دکتر سجادی با رویکرد و استراتژی نو و تازه ای، مسیر توسعه و پویایی ورزش را ترسیم کند، اما او تا اینجا بر مدار روزمرگی و حضور در برنامه های معمول و همیشگی اکتفا کرده است تا جامعه ورزش روز به روز از او ناامیدتر شود.

صرف نظر از اینکه مدیرانی بیرون از مجموعه ورزش به دکتر سجادی تحمیل شده اند تا او حتی قدرت یک نه گفتن ساده به سفارش ها و توصیه های بیرونی را نداشته باشد ، در نظر بگیرید که در موضوع انتخابات فدراسیون ها ، نحوه مدیریت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و در کل توسعه ورزش در دو بعد همگانی و قهرمانی ، «درب» بر همان پاشنه سابق می چرخد تا این نوع مدیریت دست به عصا و رضایت بخش برای حلقه مدیریتی بیرون از مجموعه وزارت ورزش، از سجادی مدیری نیم بند به تصویر بکشد .

در نظر بگیرید که اوضاع آنقدر نابسامان است که وزیر پس از گذشت یک ماه هنوز حاضر به امضای حکم هادی ساعی بعنوان رییس جدید و منتخب مجمع فدراسیون تکواندو نشده است !گویا پولادگر رییس چندین ساله تکواندو که در فردای انتخابات فدراسیون به معاونت قهرمانی وزارت ورزش رسیده ، دلش همچنان با منتقد سابق خود صاف نیست و وزیر ورزش نیز برایش اهمیت ندارد که برای روزها و ماه ها یک فدراسیون المپیکی را معطل و بلاتکلیف نگه دارد!

دکتر سجادی که تا اینجا نشان داده منفعلانه عمل کرده و قادر نیست انتخاب هایی هوشمندانه در حوزه ورزش داشته باشد، فردی از حلقه دوستان خویش را بعنوان مدیر عامل پرسپولیس منصوب می کند، بدون اینکه این مدیر برنامه روشن و مدونی برای پویایی و تغییر و تحولاتی مثبت در مجموعه پرسپولیس داشته باشد. در حقیقت مدیریت باری به هر جهت کل جریان ورزش ما را تحت الشعاع قرار داده و اصلا ملاک بر شایستگی و توانمندی مدیریتی نیست .

در چنین شرایطی باید پرسید که دکتر حمید سجادی به عنوان یک مدیر ورزشی چه فرقی با وزاری قبلی دارد؟

نویسنده: حجت اله اکبرآبادی