چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه

حکایت شهر شلوغ و شاه ماهی!

تخلفاتی آشکار که طی ادوار گذشته از حیث مالی در باشگاه پرسپولیس رخ داده ،حکایت شهر شلوغ و بی در وپیکر را تداعی می کند که در آن فساد دامنه دار،بی مبالاتی و چنگ انداختن به حقوق بیت المال نمایان است!

سخنان صریح و بی پرده مهرداد هاشمی یکی از اعضا هیات مدیره باشگاه پرسپولیس در برنامه تلویزیونی لیگ برتر ،نمونه ای آشکار از سو مدیریت در قدیمی ترین و مردمی ترین تیم فوتبال کشور است.
پرواضح است که این بی مبالاتی و دست بردن در جیب مردم و بیت المال ،سالیان متمادی است در مدیریت گذشته و حال دیده می شود و صد افسوس که مدیران ارشد وزارت ورزش و جوانان و دستگاههای نظارتی چشم بر این واقعیات بسته اند.
چگونه می توان باور داشت در باشگاهی که تحت نظر وزارت ورزش و دولت اداره می شود و به طور مداوم، نفرات جدیدی در هیات مدیره آن به کار گمارده می شوند و به این صراحت پول بیت المال مورد تاخت و تاز قرار می گیرد!
این رنج را به کجا باید برد و به که شکایت کرد؟
رنجی که هواداران این تیم از بی تدبیری مدیرانشان دیده اند ،به مثابه کتاب قطوری است که هر برگ آن از ناکار آمدی و نادیده گرفتن حقوق مردم حکایت دارد.
صاحب این قلم که سالیان متمادی در دو بنگاه اقتصادی مسئولیتی داشته است ،به روشنی با قضایای فعالیت در شرکت ها و هیات مدیره ها و تصمیمات کلان مالی وایضا حسابرسی سالیانه و مباحث بررسی عملکرد مالی آشنایی کامل دارد.
چگونه است که مدیران عامل و ایادی آنها بدون اطلاع اعضا هیات مدیره نسبت به عقد قرار داد با مربیان و بازیکنان خارجی اقدام کرده اند و پولهای میلیاردی در این زمینه جابه جا شده است؟
مگر حدود اختیارات و شرح وظایف افراد در باشگاه مشخص نیست؟
چه کسی به افراد اختیار داده که با یک امضا نفراتی خارجی را به ترکیب پرسپولیس اضافه کنند؟ و اصولا قراردادی که بدون اطلاع و تایید هیات مدیره یک بنگاه اقتصادی منعقد شود فاقد وجاهت قانونی است؟
در گذشته بودیمیر،براندائو،دو بازیکن اوکراینی و اخیرا هم "استوکس" با این سبک وسیاق به باشگاه منتقل شدند.
مهرداد هاشمی در برنامه تلویزیونی به روشنی گفت: استوکس بدون اطلاع هیات مدیره جذب باشگاه شده است!
باید از ایشان پرسید:چرا در آن مقطع زمانی آن را رسانه ای نکردید و به کار ادامه دادید؟
از طرفی باید از وزارت ورزش و جوانان پرسید،که چرا به عملکرد این باشگاه نظارت نداشته اید؟
بدهی های میلیاردی و پیوسته پرسپولیس و استقلال و رنجی که به هواداران خونگرم و متعصب این دو باشگاه وارد شده است ،از بی تفاوتی دستگاههای نظارتی و نداشتن صورتهای مالی شفاف و حسابرسی دقیق حکایت دارد.
در این میان - مردم و هواداران - بازنده واقعی هستند،که تیم محبوبشان قربانی نا کار آمدی افراد شده است و سرمایه آنها تاراج شده است.
به گواه سی و اندی سابقه رسانه ای و مطالب عدیده ای که از سوی این عضو کوچک و سایر همکاران محترم قلمی شده است ،باید به صراحت بگوئیم که ما از روز اول باور داشتیم ، که این بار کج هرگز به مقصد نخواهد رسید و امروز هم شور بختانه اعتقاد داریم با این نوشتار داغ دل هواداران را تازه می کنیم و نمک به زخم آنها می پاشیم!
یاد اشعار زیبای حافظ شیرازی افتادم که گفت:
من که در آتش سودای تو آهی نزنم
کی توان گفت که بر داغ دلم صابر نیست
روز اول که سر زلف تو دیدم گفتم
که پریشانی این سلسله را آخر نیست!
آری ،باید قبول کرد کاری که اساس و پایه نداشته باشد و با مدیریت هرکی هرکی اداره شود،دوام و قوامی نخواهد داشت.
اگر چه مهرادد هاشمی و دیگر اعضا هیات مدیره پرسپولیس را در بروز مشکلات جاری مقصر می دانیم ،اما به این نکته او باور داریم که در شهر شلوغ و در بازار آشفته ماهی که جای خود ،بلکه شاه ماهی را می دزدند!
سالیان متمادی است که در این شهر آشوب،اوضاع به کام دلالها، و واسطه ها است.
دلالهایی که بازیکنان از رده خارج شده و دسته چندم خارجی را با قراردادهای میلیاردی به باشگاهها تحمیل می کنند تا از کنار آن به نان و نوایی برسند!
دریغ و صد افسوس که ما در خوابیم و در این وانفسا، بیت المال تاراج می شود!