شنبه هشتم اردیبهشت ماه
گفت و گو با امید نوروزی، قهرمان سابق کشتی المپیک:

فشارهای اقتصادی را از دوش مردم بردارید

کشتی ایران در سالی که گذشت، کارنامه قابل قبولی داشت چون وقتی به نتایج نگاه می کنیم متوجه می شویم که در المپیک و مسابقات جهانی قهرمانان ایرانی سربلند بودند.


امید نوروزی قهرمان سابق جهان و المپیک با بیان این مطلب به البرز ورزشی گفت: با اینکه شرایط کرونایی بود، اما قهرمانان و مربیان این ورزش تلاش خود را کرده اند و من با این نظر که نتایج به دست آمده اتفاقی و فی البداهه بودند، موافق نیستم ولی باید بدانیم که زمانی می توانیم به عملکردها ببالیم که موفقیت ها ادامه داشته باشد. ما سال آینده مسابقات جهانی صربستان و بازی های آسیایی را پیش رو داریم. شرایط سخت تر می شود و رقابت های صربستان به لحاظ کیفی پرمحتواتر خواهد بود. در این شرایط آنالیز حریفان بسیار مهم است. افرادی که به عنوان کمیته فنی با فدراسیون همکاری می کنند، باید علم روز را داشته باشند و ورزشکاران و حریفان آنها را زیر ذره بین ببرند. دیگر با افکار قدیمی نمی شود پیش رفت به عنوان یک دلسوز کشتی که هیچ خواسته ای از مسئولان ندارد، تاکید می کنم که هر دهه باید برنامه ها و افراد فنی تغییر کنند تا ایده های نوین به این ورزش تزریق شود.

نوروزی که تاثیرات شگرفی در کشتی فارس داشته، می گوید: می خواهیم استان ما دوباره حرف های زیادی در این ورزش داشته باشد و خودم لباس می پوشم و روی تشک ها می روم و به همراه مردی که به عنوان رئیس هیات از خود مایه می گذارد و با خرید تشک ها و آدمک ها زیرساخت مجهزی را برای همه شهرستان های استان فراهم کرده ایم. آقای موسایی ثمره چهارسال ریاست خود را به جامعه ورزش استان فارس نشان داده است. 50 درصد کشتی گیران اعزامی مسابقات جهانی نروژ، 40 درصد المپیک و 50 درصد امیدها و جوانان جهان را شیرازی ها تشکیل دادند.

نوروزی درباره شرایط مربیگری در تیم های ملی نیز می گوید: معتقدم که در المپیک می توانستیم مدال های بیشتری بگیریم. متاسفانه عدم آگاهی به علم کوچینگ یا برخی مسایل فنی دیگر سبب شد قهرمانانی چون بابک قربانی، امیرعلی اکبری، طالب همت پور، محسن قاسمی از دسترسی به مدال المپیک باز ماندند. این ناکامی ها حاصل جاه طلبی و منافع خواهی برخی آقایان بوده اند. مربیان ما باید در کنار مسایل فنی قهرمانان را از لحاظ روحی و اخلاقی نیز بسازند. ورزشکارانی که درد مردم را بدانند و کسوت و حرمت بزرگترها را رعایت کنند. یکی از ناراحتی های من این است که افراد توانمند بیرون می مانند و عده ای که دنبال شو و نمایش هستند می آیند و به درد نمایش جلوی دوربین ها می خورند. مربی تیم ملی باید مدرس و خاک خورده این ورزش باشد. برخی ها متاسفانه در اثر رفیق بازی ها مربی تیم ملی می شوند و چون دانش ندارند، نکات اشتباه را به ورزشکاران می آموزند. کنترل، دفاع کردن، اجرای فنون و ... از جمله مشکلاتی است که با این گونه مربیان کار کرده اند. بار دیگر می گویم هیچ چیز برای خود نمی خواهم اما انتظار دارم که مسئولان کشتی کشور دنبال آدم های بله قربان گو نباشند. به افرادی میدان بدهند که دلسوزی و شخصیت لازمه را داشته باشند.

قهرمان سابق المپیک و جهان در خاتمه ضمن آرزوی سالی خوب برای مردم ایران دعا می کند که مشکلات مردم در سال جدید برطرف شود. تنگناهای اقتصادی کمر مردم را خم کرده است به طوری که  با برداشتن فشار اقتصادی باری از دوش شان برداشته می شود.

گفت و گو: احمد دباغ