پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

مومنی مقدم: فدراسیون چالش ها را در نظر می گیرد

بحث درباره انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال بسیار طولانی و حساس شده است تا جایی که فدراسیون والیبال ناچار به چالش کشیدن آن در یک کارگروه تخصصی شده است. در این رهگذر اما مربیان و کارشناسان ایرانی نظرهای متفاوتی دارند که یکی از این نظریه ها را می خوانید.

والیبال ما پیشرفت کرده است و همپای جایگاهی که تیم ملی ما کسب کرده، مربیان ایرانی نیز طی 12 - 10 سال اخیر از نظر علمی مدارج خوبی را کسب کرده اند.

غلامرضا مومنی مقدم بازیکن سابق تیم ملی و مربی بین المللی والیبال با اشاره به این واقعیت درباره انتخاب سرمربی تیم ملی بزرگسالان می گوید: مربیان ما در این سالها با گائیج، پاک کی وون، ولاسکو و ... کار کرده اند و به سطح بالایی از رشد رسیده اند مرحوم حسین معدنی یک نمونه موفق بود و امروز می بینم فردی چون احمد مساحدی که کنار ولاسکو بود، وی نیمکت تیم ملی ژاپن می نشیند یا مرتضی شیاری که حالا در کادرفنی تیم ایالات متحده قرار گرفته است در صورتی که وی اگر در ایران می ماند حداکثر می توانست در لیگ یک مربیگری کند و این نشانه هوش، ذکاوت و اشتیاق مربیان ایرانی است که نباید مورد کم توجهی قرار گیرد، اما حالا فدراسیون برای انتخاب سرمربی با چالشی به نام ارز خارجی مواجه شده می تواند به مربیان ایرانی اعتماد کند، آقای پیمان اکبری چند سال کنار تیم ملی بود و در مسابقات جهانی، لیگ ملت ها و قهرمانی جهان حضور پیدا کرد و به درجه ای رسیده که توانایی هدایت تیم ملی را دارد یا بهروز عطایی و سعید رضایی که مسیر مربیگری را خوب طی کرده اند، در این شرایط یک شرط مهم برای موفقیت مربیان ایرانی وجود دارد، پشتیبانی فدراسیون از مربیان وطنی، رئیس فدراسیون اگر پشت سر آنها باشد و به مربیان ایرانی شخصیت بدهد و اعتماد کند به حتم موفق خواهند شد، چون اگر قدرت بخشیدن به مربیان در بازیکنان تیم ملی القاء شود هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد، مگر آقای اکبری با بازیکنان تیم ملی در باشگاه ها نکرده است آیا مشکلی به وجود آمده بود؟

مومنی مقدم اضافه می کند: اما اگر قرار است مربی خارجی بیاورند باید تاپ ترین مربیان دنیا باشند، مربیان شرق اروپا به درد ما نمی خورند چون سبک آنها قدرتی است و این با ساختار فیزیکی بازیکنان و نوع تارهای عضلانی دارند از نظر چابکی، استقامت و... همخوانی ندارد. مربی خارجی باید از ایتالیا، لهستان، آرژانتین باشد و به حتم هر مربی که می آید یک پروسه چهار ساله را مدنظر قرار می دهد، بنابراین چه بهتر به مربیان ایرانی اعتماد کنند.

گفت و گو از: جمشید حمیدی