پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

ملکی: آیان نبود، مدال المپیک هم نبود

تاماش آیان به وزنه برداری ایران خدمت کرد و من با همه احترامی که برای بهداد سلیمی قایل هستم، معتقدم در ایرن یک مورد حق با حسین رضازاده است.

داود ملکی قهرمان اسبق آسیا و جهان، مدرس فدراسیون جهانی وزنه برداری در واکنش به بحث اخیر بین رضازاده و سلیمی در مورد رفتن تاماش آیان از فدراسیون جهانی گفت: او معتقد بود که وزنه برداری جهان بدون حضور ایرانیان لطفی ندارد و من وزنه برداران ایرانی را چاشنی و نمک وزنه برداری دنیا می دانم.

دبیر کمیته پیشکسوتان وزنه برداری ایران افزود: در سالی که 9 وزنه بردار ایرانی دوپینگی شده بودند، تنها فرد ایرانی که با چشم پوشی آیان از تیررس دوپینگ دور مانده بود، قهرمان المپیک شد یا وزنه برداری که بعد از نخستین طلای المپیک هرگز توفیقی به دست نیاورده بود، اینها کمک آیان به وزنه برداری ایران بود.

ملکی درباره عملکرد وزنه برداری ایران در سال گذشته گفت: پنج سال است که وزنه برداری ما هیچ تولیدی ندارد و هرچه که باقی مانده محصول برنامه ریزی ریاست آقای افشارزاده بود. در آن دوران هرماه به مدت سه روز ده وزنه بردار و دو سه مربی از هر استان به آکادمی ملی المپیک فراخواننده می شدند و 27 سنجش و آموزش برای آنها صورت می گرفت که ماحصل این برنامه ریزی کسب نخستین عنوان قهرمانی جوانان جهان در چیانگمان تایلند و وزنه بردارانی چون مولایی و محمدپور بودند. آن دوران خبرگانی مثل آقایان غزالیان، حکمت، دکتر حمیدی، قره خانلو و ... دانش و تجربیات خودشان را در اختیار وزنه برداران ایرانی قرار می دادند. پس از آن کی چنین برنامه هایی اجرا کرده اند.

گفت و گو از: عباس اسماعیلی