جمعه هفتم اردیبهشت ماه
برای توفیق در جام‌جهانی چه راهی را باید پیمود؛

مشق پرغلط!

برپایی اردو در قطر، انتخاب الجزایر به عنوان حریف تحمیلی و روش های نادرست کادرفنی را باید از جمله مشق های پرغلط مدیران و تصمیم گیرندگان تیم ملی در این‌ مقطع دانست.

مسیر حضور در جام‌جهانی سخت و دشوار است. این‌ شرایط صعب اقتضا می کند که با آمادگی و طراحی درست در جام‌جهانی حاضر شویم.

اولین تصمیم غلط مدیران، بردن اردو به‌ دوحه بود. جالب اینکه ‌هیچ یک از تیم های راه‌یافته به جام‌جهانی  در این مقطع اردوی خود را در قطر برگزار نکردند.

قطری ها هم در اسپانیا‌ اردو زدند تا به ما گوشزد کنند که برپایی اردوی شبانه روزی در هوای شرجی و دم کرده دوحه اشتباه و دارای ایراد فنی است.

اصولا در این شرایط اقلیمی، قوای جسمانی بازیکنان تحلیل می رود و در بهترین ‌شرایط کارایی نفرات  حدود ۶۵ درصد برآورد می شود.

موضوع دوم انتخاب الجزایر به‌عنوان حریف تدارکاتی بود. به لحاظ شبیه سازی هم نوع بازی الجزایری ها هیچ شباهتی با انگلیس، ولز و آمریکا نداشت تا از این دیدار دستاوردی داشته باشیم.

آنها با تیم دوم خودشان هم ایراد و نواقص ما را به ویژه در فاز دفاعی آشکار کردند.

گماردن نورافکن در پست دفاع وسط و حاج صفی در دفاع‌ چپ‌ نشان داد که اسکوچیچ هنوز براساس شناخت قبلی خود در صدد استفاده از نفرات است. همین ‌تفکر در بهره بردن از عابدزاده در درون دروازه وجود داشت.

عابد زاده را به لحاظ ذهنی و جسمی آماده این ‌پیکار ندیدیم. معلوم‌ نیست چرا دیگر نفرات در قفس توری مورد آزمایش قرار نمی گیرند؟

در خطوط میانی و حمله هم این نواقص وجود دارد. تیم‌ ما در فاز تهاجمی هم‌نقشه راهی ندارد و عمدتا بر اساس توانایی فردی نفراتش در پی خلق موقعیت‌ است.

در این گیرودار نباید عملکرد اسکوچیچ را با باخت به الجزایر سنجید. بخشی از مشکلات تدارکاتی تیم ملی طبیعی است که نمونه ای از آن را در لغو بازی با کانادا دیدیم.

در ادوار گذشته و در بهترین شرایط هم ‌نتوانستیم تیمهای بزرگ را به مصاف ملی پوشان بفرستیم، اما لازم است در این مقطع، روابط بین الملل فدراسیون و دستگاه دیپلماسی کشور به حمایت از تیم‌ملی برخیزند.

وزیر ورزش که در دوحه حضور داشت و پیام رئیس جمهوری را درباره حمایت دولت از ملی پوشان را به آنها‌ گوشزد کرد لازم است، به همراه کمیته المپیک بستر لازم را برای تدارک و آماده سازی کامل تیم‌ملی را فراهم کنند.

متاسفانه برخی افراد با کج سلیقگی و شاید وابستگی های انتفاعی از لزوم تغییر در کادر‌فنی سخن‌ می گویند.

 این افراد کی روش را فرشته نجات تیم ملی‌قلمداد کرده و یکسویه نظرات خود را به جامعه فوتبالی تحمیل می کنند. باید قدری هوشیار بود و فریب افراد منفعت طلب را نخورد.

افرادی که تزهای این چنینی را مطرح می کنند، دلسوز فوتبال نیستند و مطامع و منافع خود را جستجو می کنند.

نویسنده: احمد میرزاییان