پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

ناپلئون بناپارت و حکایت مربیگری تیم ملی والیبال

فدراسیون والیبال با تشکیل کارگروه مشورتی اقدامی نمادین و شاید هم راستین برای مشورت با اهالی والیبال جهت گزینش سرمربی تیم ملی انجام داده است. آنهایی که نگاهی بدبینانه دارند این گروه را شرکت در سیاه بازی ها می دانند، عده ای نیز معتقدند باید مشاوره و همفکری صورت گیرد. در این رهگذر البته از نگاه ما بالاتر از دو نکته قابل اشاره همدلی است. کیمیایی که در والیبال و ورزش ایران وجود ندارد اما ما همچنان به انعکاس دیدگاه ها و ایده های متفاوت؛ موافق یا مخالف می پردازیم و در این راستا امروز مقاله ای از مهندس

عزیزان والیبال! تیم والیبال ایران در دنیا جایگاهی پیدا کرده که نیازمند یک دپارتمان ویژه است تا کلیه برنامه ریزی ها، تصمیم گیریها،  اطاق فکر، کمیته ها، تدارکات، استعداد یابی، نونهالان، آکادمی ها و امور مربوط به تیم ملی بزرگسالان تیم ملی ایران در آن کلاسه شود.

در این بخش از فدراسیون که بنام دپارتمان والیبال تشکیل می شود از همه بزرگان، اساتید، کارشناسان وهمه دست اندر کاران والیبال دران دپارتمان عضویت می یابند و کلیه امور مربوط به والیبال در این بخش به مشورت گذاشته می شود وبهترین تصمیم که بنفع والیبال کشور است گرفته وبه فدراسیون جهت اجرا ارسال می شود.

بعنوان مثال: درحال حاضر برای بازی های المپیک که یکسال به تعویق افتاده بعد از اقای ناپلیون بنا پارت که خودشون را کاندیدا جایزه نوبل می دانستند بعد از چهار سال می خواهیم یک انتخاب اصلح داشته باشیم .

یادمان باشد به قول نلسون ماندلا گذشت بکنیم ولی فراموش نکنیم که بعد از ولاسکو مربی که در حد واندازه تیم والیبال ما باشد

نداشتیم .

اگر دپارتمان والیبال داشته باشیم این نوع تصمیم گیریها بسیار آسان صورت می گیرد مثلا بهترین مربیان دنیا حق الزحمه ای که دریافت می کنند. حدود 6000 یورو هست اگر تامین اعتبار شد می توانید بهترینها را داشته باشیم بنده به چند دلیل متفاوت که بعرض شما می رسانم ولاسکو را برای مربیگری تیم ملی پیشنهاد می کنم در ارتباط قرار گرفتن با ایشان و پیشنهاد کردن ضرری ندارد حتما سوال می کنید چه اصرار از اینکه ولاسکو باشد.

آقای ولاسکو شناخت کافی روی بازیکنان ، مربیان جوان ، و همه دست اندر کاران والیبال دارد مهتر از همه این است که مردم ایران را دوست دارد حق هم دارد بخاطر اینکه ایرانیان مردمان مهمان نوازی هستند.

خدمت عزیزانی که دوست دارند بیشتر در مورد دپارتمان والیبال بدانند عرض می کنم اساتید والیبال با این بخش در دانشگاها آشنایی کامل دارند بعنوان مثال : شما اگر واحد زبان را انتخاب می کنید باید به دپارتمان زبان مراجعه فرمایید دانشجویی که در رشته صنایع تحصیل می کند به دپارتمان صنایع مراجعه می نماید یا دانشجوی رشته مهندسی میکانیک به دپارتمان میکانیک مراجعه می کند...

یک بازیکن ، یک مربی ، یک داور ، یک پیشکسوت و اگر یک تشکیلاتی بنام ، دپارتمان والیبال داشته باشد ، حتما به این بخش مراجعه خواهد نمود مسائلش را که فنی هست با اهل فنش درمیان خواهد گذاشت. بعنوان مثال مربی جوانی دوست دارد زمانیکه تیمش در دنیا صاحب مقام شد پیشنهاد می کند که بنده دارای شرایط مربیگری تیم ملی هستم. مربی که در آسیا تیمش قهرمان شد دوست دارد اگر کارش مورد تایید است مراحل بالاتری را طی کند. در این صورت درخواستش را به دپارتمان می دهد دپارتمان ایشان را به کمیته فنی که کارش نظارت بر کار تیم ملی است با مدیر تیم ملی در میان بگذارد اگر در جمع بندی معدل شخص متقاضی مورد قبول قرار گرفت عملی خواهد شد تا کی این مربی جوان بخاطر نداشتن تشکیلاتی که باید جوابگوی برحقش باشد نباید منتظر و نگران بماند. همه کارها ،را که نباید رییس فدراسیون انجام دهد وقتی تقسیم کار کردیم افرادی که مسئولیت قبول می کنند باید جوابگو باشند.

عزیزان تمام کشورهای صاحب نام مثل، برزیل، روسیه، لهستان، آمریکا، ایتالیا که ایران هم جزو یکی از ۸ تیم خوب دنیا

با این پتانسیل که نوجوانان اش در دو سال قبل قهرمان جهان شدند جوانان اش امسال قهرمان جهان شدند بزرگسالانش اگر مربی درحد آقای ولاسکو داشت روی سکو می رفت و زمانه هم ایجاب می کند ما هم در این باره برنامه ریزی به روز داشته باشیم.

چه باید کرد

می خواهیم یک مربی برای تیم ملی انتخاب کنیم. پیشنهاد نخست بنده تشکیل یک ، دپارتمان والیبال است.

پیشنهاد دوم: بهترین مربیان درجه یک دنیا حق الزحمه انها حدود 6000 یورو هست اگر از نظر مالی با کمیته المپیک هماهنگ شد

انتخاب نخست شما اقای وه لاسکو باشد ضرر ندارد

حتما این سوال برای خوانندگان پیش میاید که اقای وه لاسکو مربیگری

را کنار گذاشته در حال حاضر مدیر تیمهای پایه و جوانان ایتالیا است.

بلی ......

بنده پیشنهاد سومی دارم که می گویم.

این پیشنهاد است باتوجه به تیم والیبال بزرگسالان ، شرایط والیبال ،،

کشور ما و تجربه ۵۵ سال بنده از این ورزش نسبتی که والیبال ما در دنیا مطرح شده باید درباره مربیان جوان

ما هم که هم قهرمان ملی بودند، هم تحصیلات عالیه دارند ، هم دراین راه تجربه کافی دارند استفاده کنیم

امروزه تیمهای صاحب نام اکثرا مربی داخلی دارند مثل فرانسه که تیلیه هست مثل برزیل که دال زاتو هست

مثل ایتالیا که بلنجینی است.

پیشنهاد من این است که آقای ولاسکو بعنوان مدیر تیمهای پایه تا بزرگسالان باشد دپارتمان والیبال از ایشان برنامه ۴ ساله بگیرد

و یک کمیته فنی که به نظر بزرگان والیبال که در دپارتمان عضویت دارند آن کمیته را انتخاب نمایند و آن کمیته نظارت ومشورت بسیار نزدیک با مدیر تیم داشته باشد. آنوقت ما می توانیم باخیال راحت از مربیان جوان ما که همه شایسته این کار هستند بعنوان کوچ، مربی، مربی بدن ساز، دکتر فیزیوتراپی،دکتر روانشناس، دکتر تغذیه، تدارکات وهرچیزی که نیاز دارد استفاده کنیم.

این پیشنهاد را با دست اندر کاران والیبال اساتید، مربیان جوان، درخانواده والیبال مطرح کنید ونطرخواهی کنید

اگر مورد اقبال قرار گرفت به اجرا بگذارید بنده اطمینان دارم اگر تشکیلاتی مثل دپارتمان والیبال داشته باشیم

هیچگاه کاری که لا ینحل باشد در والیبال نخواهیم داشت خانواده والیبال نیاز به این، خانه والیبال، دارد اگر قصد خدمت به والیبال کشور داریم ودوست داریم تیم های ما مقام قهرمانی جهان را بدست آورند راهی که بزرگان والیبال دنیا پیمودند را

سرمشق قرار دهیم بهترین تصمیم ها را همیشه ، خرد جمعی، می گیرد.

به امید روزی که با برنامه ریزی اصولی وبروز شاهد شیر بچه ها ی ما

نویسنده: حسین بهرام صفت