جمعه هفتم اردیبهشت ماه

چوخه ورزش محبوب خراسانی ها جهانی شد

همزمان با ایام اعیاد قربان و غدیر فدراسیون جهانی چوخه از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک قوه قضائیه به ثبت رسمی رسید تا نگرانی ها بابت ثبت چوخه از سوی سایر کشورها به پایان برسد.

با عنایت به اصالت چند صد ساله ورزش بومی و محلی چوخه در ایران عزیز و تاکید مقام معظم رهبری بر احیای ورزش های سنتی و اصیل کشورمان فدراسیون جهانی چوخه که در سال ۲۰۱۱ به ابتکار جمهوری اسلامی ایران در حاشیه جشنواره بازی های بومی و محلی در سائوپائولو برزیل با حضور نمایندگان ۱۹ کشور تاسیس شد با تایید وزارت ورزش و جوانان جهت ثبت رسمی به سازمان ثبت اسناد ارجاع داده شد که خوشبختانه با طی مراحل قانونی فدراسیون جهانی چوخه برای همیشه به نام ایران ثبت رسمی شد.

دکتر محمدرضا مدبر (ابراهیم آبادی )  دبیرکل فدراسیون جهانی چوخه که بیش از یک دهه برای ثبت رسمی این ورزش با اصالت،  بدون حاشیه و جار و جنجال  تلاش کرده است با قدردانی از تمامی پیشکسوتان چوخه گفت: ابتدا باید به مردم خوب ایران  تبریک بگویم بابت این موفقیت بزرگ چون اینجا نام ایران و ورزش با اصالت چوخه بالاتر از هر فرد و گروهی است و اکنون ورزش چوخه با اقتدار و افتخار می تواند خود را به دروازه های جهانی برساند و باعث افتخار و سربلندی همه ایرانیان بخصوص خانواده بزرگ چوخه شود. وی که خود از قهرمانان چوخه کار خراسان بزرگ است ضمن تقدیر و تشکر از وزارت ورزش و جوانان به خصوص معاونت ورزش قهرمانی، کمیته ملی المپیک و همکاری سازمان ثبت اسناد قوه قضائیه  گفت: برای به ثمر رساندن این مهم زحمات زیادی کشیده شده و قوانین کامل چوخه با استانداردهای رسمی و جهانی به اضافه قوانین داوری، طراحی لباس برگرفته از همان سنت های اصیل ولی به روز شده خراسان بزرگ، قوانین مسابقات و اوزان مسابقات رسمی توسط کارشناسان و پیشکسوتان چوخه تهیه و تدوین شده و پس از چندین بار اصلاح نهایتا مورد تایید وزارت ورزش و کارشناسان محترم حوزه معاونت قهرمانی قرار گرفت و امروز خوشحالم عرض کنم که قوانین رسمی چوخه به ۴ زبان انگلیسی، روسی. عربی و چینی ترجمه شده است تا برای اطلاع سایر کشورها ارسال شود و ما بلافاصله پس از ثبت رسمی برای برگزاری مسابقات و تورنمت های بین المللی و جهانی کار خود را آغاز کرده ایم و رایزنی ها را با کشورهای آسیای میانه و شرق دور آغاز کرده ایم. وی در پایان گفت: تلاش زیادی برای همسویی انجمن داخلی چوخه با فدراسیون جهانی داشته ایم و تمام سعی ما اتحاد و همسو بودن با فدراسیون ملی است تا به سرنوشت زورخانه مبتلا نشویم و البته معاونت محترم قهرمانی و همگانی وزارت ورزش در تلاش برای همسو شدن این دو نهاد هستند که ان شاءا... این اتفاق به نفع چوخه رقم بخورد .