جمعه هفتم اردیبهشت ماه
پیشکسوت فوتبال در گفت و گو با البرز ورزشی؛

منطق حکم می کند، تاج رئیس شود

حرف هایش همیشه بوی تازگی می دهد. اسطوره فوتبال کشورمان این بار هم از مسائل فوتبال سخن گفت. حسن روشن اعتقاد دارد که دردهای فوتبال نه تنها پایان ناپذیر است، بلکه هر روز یک درد بر دردهای قبلی افزوده می شود تا در مسیر سرازیری در جهت غرق شدن قرار بگیرد. صحبت های وی با البرز ورزشی را می خوانید.

* برای خروج فوتبال از بحران کنونی در حالت طبیعی باید سراغ کسی رفت که به دردهای فوتبال آشنا باشد.

* اکنون که از مجموع نامزدها سه نفر باقی مانده اند، عقل و منطق می گوید مهدی تاج باید رئیس فدراسیون فوتبال شود.

* تاج  تجربه هشت سال کار در فدراسیون فوتبال را دارد و اکنون در کنفدراسیون فوتبال آسیا صاحب صندلی است و به یک چهره بین المللی تبدیل شده است؛ بنابراین بهترین نفر برای تکیه زدن بر صندلی فدراسیون فوتبال به حساب می آید.

* اعضای مجمع به روش کار تاج آشنا هستند، می دانند که او مرد روزهای سخت است؛ بنابراین او می تواند منجی فوتبال از گرفتاری های فعلی باشد.

* البته عزیزی خادم مهره مناسبی برای اداره فوتبال بود. او در مدت کمی که در فدراسیون فوتبال دیده شد به مدت ۱۰ سال فوتبال ساکن و پرحاشیه ما را  جلو انداخت.

* به جز تاج هر کسی رئیس شود با چالش مواجه خواهد شد، چون نفر جدید باید ۱۰سال منتظر بماند که مسئولان فیفا تازه جواب سلام آنها را بدهد، اما تاج فردی ببن المللی است و می تواند مقابل ترکش ها سد باشد.

* البته اخیرا وی از سوی برخی ها مورد هجمه قرار گرفته  است، اما دلایلی که برای کنار زدن او مطرح می شود، چندان منطقی نیست. اگر او به ریاست فدراسیون فوتبال برسد، معلوم خواهد شد که کارهای گذشته او تماما درست و در خدمت فوتبال بوده است. با این حال با احترامی که بر دیگر کاندیداها قائل هستم، بنده تاج را شایسته تکیه زدن بر صندلی ریاست فدراسیون فوتبال می دانم.

* در فوتبال حرفه ای باید هزینه کرد، اما در فوتبال ما ریخت و پاش وجود دارد. هیچ حساب و کتابی هم در آن وجود ندارد. به عنوان مثال همین تیم استقلال که فصل گذشته قهرمان شد برای تقویت تیم خود و برای دسترسی به قهرمانی مجدد، بدجوری ریخت و پاش انجام می دهد، اینان امروز پول دارند و سرکیسه را شل کرده اند، آیا فصل بعد باز چنین پولی خواهند داشت تا اینگونه خرید  کنند؟

گذشته از آن خریدها باید تعریف داشته باشد، بازیکنی که میلیاردی خرید می شود چرا باید مفت ومجانی از این تیم جدا شود. بازیکنی که چندین سال در این تیم توپ زده چرا باید مفت و مجانی به رضایت نامه برسد تا از تیم جدید مجددا میلیاردی دریافت داشته باشد تا سر تیم قبلی کلاه برود. این همان ریخت و پاش است. این همان بی حساب و کتاب بودن خرید وفروش در نقل وانتقالات است.

*  دکتر دادکان که هرجا است برایش آرزوی موفقیت وسلامتی دارم. در زمان حضورش در فدراسیون فوتبال این مسائل را سرو سامان می بخشید، به جای حمایت از او تیشه بر ریشه اش زدند تا کار سالم و کارهای دوراندیش درفوتبال شکل نگیرد. شما همین تیم سپاهان را ببینید، ریخت و پاش در آن بیداد می کند، چون می خواهد از دیگران عقب نماند تا برابر ریخت و پاش هایش بتواند پاسخگوی مدیران بالادستی باشد. اگر دادکان در فدراسیون بود هرگز این بریز و بپاش ها شکل نمی گرفت.

* باشگاه های خصوصی، حسابشان با تیم های دولتی که بودجه شان از بدنه دولت تا مین می  شود جداست. اگر هزینه صرف تقویت آکادمی شود، دیگر نیازی به خریدهای میلیاردی از نوع دورقمی اش نیست. متاسفانه در فوتبال ما آکادمی طفل یتیم را پیدا کرده است. به آکادمی می گویند خودتان بودجه چرخش آکادمی را تامین کنید؛ یعنی آنکه از پدرومادرها برای ثبت نام بازیکنان پایه پول دریافت کنید. هزاران نکته در این حرف وجود دارد. فساد از همین جا شروع می شود. بازیکنان پولکی و بی کیفیت وارد آکادمی می شوند تا فوتبال از پایه ویران شود.

دلال ها بد جوری در فوتبال ریشه دوانده اند، همه هم شناخته شده اند.اگر نام برده شوند مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد شد. خیلی راحت بگویم درباغ سبز را خودمان به روی دلال ها باز گذاشته ایم. اگر بدون دلال وارد مذاکره شد، اصلا مرقوم به صرفه نخواهد بود. اگر قرار باشد با دلال مبارزه کرد موقعیت خودمان به خطر خواهد افتاد. به این حرف ها  که فلانی علیه دلال ها قیام کرده است گوش نکنید، آن فریادها عملا رد گم کردن است، وقتی که با دلال در فلان رستوران ناهار صرف می شود  یا واسطه ها با دلال دیدار می کنند، این راهش مبارزه و قیام علیه دلال نیست.

*اگر بتوانیم برای دلال ها اساسنامه تهیه کنیم، دیگر بخش اعظم پول فوتبال در جیب دلال ها دیده نخواهد شد. در اساسنامه قید  خواهد خواهد شد که دلال چند درصد باید دریافت کند. به گوشم رسید بازیکنی از انتقالش به تیم جدید سهم دریافتی اش از قرارداد جدید ۳۰درصد است. بقیه قرارداد کجا می رود خود بخوان...

در بخش مدیرانی که وارد باشگاه ها می شوند مشکل داریم. برخی ها که کم هم نیستند براساس روابط، مدیر باشگاه ها شده اند. اینها دارای ضعف هستند. باید برایشان کلاس مدیریت گذاشت. شما از آنها سوال کنید، رفت وآمد مربی و بازیکن به تیم به چه آبشن هایی نیاز دارد، شاید۹۰ درصد آنها نتوانند توضیح درست بدهند. به همین دلیل است که باید بگویم فوتبال ما به صورت دیمی اداره می شود؛ چون ابزارهای تصمیم گیرنده اش دیمی وارد فوتبال شده اند.

* چرا باید امیرحسین حسین زاده پدیده فصل گذشته لیگ فقط با پرداخت ۲۵۰ هزار دلار بپرد و برود؟ مگر باشگاه استقلال بابت او کم هزینه انجام داد؟ نمی دانم چه کسی با او قرارداد امضا کرده که  با استفاده از یک بند در قراردادش مفت و مجانی از استقلال جدا می شود. این همان درد حضور ناواردان در فوتبال است.

* بازیکنی را در اداره مالیات دیدم که باید ۲۷۰ میلیون مالیات می پرداخت، ناراحت و شاکی بود. می دانید چرا  در قراردادش یک میلیارد و دویست میلیون تومان قید شده بود، اما دریافتی اش ۲۵۰ میلیون تومان بود. این چه فوتبالی است.عده ای مانند جارو برقی در حال مکیدن خون وپول فوتبال هستند که در تاریخ عمرشان از کنار ورزشگاه عبور نکرده اند.

* با حضور بازیکنان خارجی به شکل فعلی موافق نیستم. باید مربی وبازیکن خارجی وارد کرد که دیگران از او به آموخته برسند. متاسفانه نوع خرید بازیکنان فعلی خارجی از آن دست به حساب می آید که بنجل هستند. بازیکن خارجی که سابقه بازی ملی ندارد، بنجل به حساب می آید. بازیکن خارجی باید برای حل مشکل تیم خریداری شود، نه آنکه برای نشستن روی نیمکت پول کلان به او پرداخت شود.

* در فوتبال امارات بازیکن خارجی با بازیکن خارجی تعویض می شود، اما در فوتبال ما بازیکن خارجی ذخیره بازیکن ایرانی می شود، نمی دانم چه اصراری به خرید آن وجود داشت. آیا اینها درد نیست؟

 *اینگونه است که پول فوتبال تو جیب فوتبالی ها نمی رود. به همین دلیل است که در فیفا به اندازه یک اتاق ۳ در ۴ فوتبال ایران دارای پرونده شکایتی است.

گفت و گو: اکبر عزیزی