جمعه هفتم اردیبهشت ماه
بازتاب گزینش بهترین مربی جهان از ایران؛

ماهینی: پریدر اهل سودجویی نیست

انتخاب شادی پریدر به عنوان بهترین مربی شطرنج جهان واکنش هایی را در پی داشت؛ چرا که وی بیشتر در حوزه اجرایی و مدیریتی ایفای نقش کرد اما مونا ماهینی هم دوره پریدر که از اولین افتخارآفرینان این رشته محسوب می شدند، در دفاع از انتخاب پریدر می گوید: وی در تیم های نابینایان، دانشجویان و نوجوانان به عنوان مربی نتایج خوبی را به دست آورده است و فدراسیون جهانی برای انتخاب بهترین ها یک پکیج از اقدامات مثبت را مد نظر قرار می دهد.

ماهینی با اشاره به اینکه وی، پریدر و شیرین نوابی از اولین استادان فیده ایرانی محسوب می شوند، می افزاید: همه افرادی که پیش از این در شطرنج ایران فعال بوده و عنوانی در بانوان داشته اند، دنبال منافع شخصی رفته و مشاهده می کنیم بسیاری از آنها هم اینک با استفاده از موقعیتی که به دست آورده اند در اروپا و آمریکا زندگی می کنند یا به کار مربیگری مشغول هستند. در صورتی که پریدر یک وطن پرست واقعی است و عشق و علاقه اش خدمت به شطرنج بوده و سودجویی را برنتابیده است.

ماهینی که هم اینک با کمیته آموزش فدراسیون شطرنج همکاری دارد، در پنج دوره المپیاد جهانی، پنج بازی های دانشجویی عضو تیم ملی ایران بود و 12 سال در بخش ورزش حرفه ای تلاش کرد و سال 85 مربی تیم نوجوانان ایران در قهرمانی آسیا در کشور هندوستان بود. در پاسخ به پرسش ما که چرا نسل جدید ما نتوانستند همانند هم دوره های وی بدرخشند، می گوید: خانم ها پورکاشیان، قادرپور، نوابی و میترا حجازی پور که در خارج زندگی می کنند، سال ها در سطح اول شطرنج ایران و جهان فعالیت کرده اند. امروز اما شطرنج بازانی چون مبینا علی نسب را داریم که بسیار بااستعداد است. اما برای رسیدن به سطح اول شطرنج جهان نیازمند زمان و تجربیات بیشتر هستند. من زمانی که 17 سال داشتم در مسابقات جهانی 2020 جوان ترین عضو بودم؛ بنابراین باید به نسل جوان شطرنج فرصت و موقعیت کسب تجربه و موفقیت را بدهیم.

گفت و گو: صدیقه فتاحی