جمعه هفتم اردیبهشت ماه
گفت و گو با مربی ایرانی شاغل در آلمان؛

زادون: فرصت ها همیشگی نیستند

منصور زادون از پدیده های والیبال ایران در دهه 2000 میلادی بود. او از پدری ایرانی و مادری از کشور چک در تهران متولد شد. قدی بلند و پرش عالی از این جوان، بازیکنی متمایز ساخت.

وی بهترین بازی را با تیم جوانان ایران در پیکارهای جهانی مراکش انجام داد که بدون تکیه بر شانس و اقبال، تنها با ارائه والیبالی مدرن مبتنی بر حمیت ایرانی، تیم‌های افسانه‌ای قاره اروپا، یعنی بلغارستان و ایتالیا را شکست داد و نخستین نشان برنز ایران در رده سنی زیر ۲۱سال دنیا را برای ورزش کشورمان به ارمغان آورد. مصطفی کارخانه سرمربی و ایرج مظفری و محمدرضا دامغانی مربی تیم بودند.

مدت ها بود که از منصور زادون خبری در دست نداشتیم تا اینکه به بهانه شرکت در کلاس مربیگری کاتاگوری دو در ارومیه به ایران آمد و البرز ورزشی با وی گفت و گو کرد.

وی در ابتدا گفت: از ناحیه کمر آسیب دیده‌بودم. سه چهار سال بود که به دلیل حضور در اردوهای متوالی تیم های مختلف فرصت پیدا نکرده بودم این مصدومیت را مداوا کنم. فکر کردم به جای تحمل این همه درد و رنج بهتر است قدری به سلامت خودم بیندیشم، چون ممکن بود در آینده مشکلات حادتری برایم به وجود آورد.

زادون تاکید کرد: از كودكى ورزش هايى مثل پينگ پنگ، كاراته، شنا و اسكيت انجام مى دادم و در دوران مدرسه عضو تيم هاى مختلف ورزشى مثل هندبال، فوتبال، شطرنج و واليبال بودم و در مسابقات مختلف مدرسه اى و آزاد شركت مى كردم. ورزش براى من حكم تفريح داشت و قسمت زيادى از وقت روزانه من با اين گونه ورزش ها پر مى شد. والیبال را به خاطر قد بلندم انتخاب کردم و پس از موفقیت در اولین حضورم در مسابقات لیگ با تیم اتکا تهران به اردوهای ملی  دعوت شدم .این دعوت انگیزه ای شد که تصمیم گرفتم این رشته ورزشی را ادامه بدهم و خوشحالم از اینکه ورزش جذاب والیبال رو انتخاب کردم.

کاپیتان سابق تیم ملی افزود: از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱عضو تیم های ملی نوجوانان، جوانان  و بزرگسالان بودم. در تورنمنت های آسیايی، جهانی شرکت کردیم. مقام قهرمانی نهمین دوره جام شیخ راشدسال ۲۰۰۶ در امارات متحده عربی  . سال۱۳۸۷ با تیم ملی جوانان در جام کنفدراسیون آسیا شرکت کردیم و مدال طلای این مسابقات ا کسب کردیم. سال ۲۰۰۳ با تیم ملی نوحوانان در مسابقات نوجوانان جهان در تایلند به مقام سوم رسیدیم.سال ۲۰۰۴ در مسابقات جوانان آسیا در قطر به مقام دوم رسیدیم.

زادون از مربیگری اش هم صحبت کرد وادامه داد: موضوع مصدومیت باعث شد که پس از جراحی زانو در حالی که هنوز آتل می بستم در اولین دوره آموزش مربیگری شرکت کنم. مدرک مربیگری سطح ۱ بین المللی فدراسیون جهانی را کسب کردم.  سال ۱۴۰۱مدرک مربیگری سطح ۲ بین المللی فدراسیون جهانی را کسب کردم.     FIVB Coaching Course Level 2 . سال  ۲۰۲۱مربی باشگاه SCC Juniors برلین بودم . که مقام سوم مسابقات قهرمانی زیر ۲۰سال آلمان را کسب کردیم. مربی باشگاه  Berliner TSC بودم. سال   ۲۰۲۲ مربی باشگاه  FC Olympia Berlin هستم.

زادون در ادامه درباره خاطرات تلخ و شیرین خود از والیبال گفت: در طول دوره بازيكنى هر ورزشكارى خاطرات تلخ و شيرين زيادى وجود دارد. وقتى به عقب برمى گردم بيشتر روزهاى فعاليتم در اين رشته همراه با خاطرات شيرين بود. کسب مقام سوم قهرمانی حهان با تیم ملی زیر ۲۱ سال مردان ایران سال ۲۰۰۷ در مراکش شیرین ترین خاطره من است.که در نقش کاپیتان تیم ملی بودم. اما تلخ ترين خاطره اى كه دارم مربوط به روزى مى شود كه مصدوميت در رفتگى مفصل زانو در يكى از مسابقات ٬مسیر حرفه ای من را عوض کردو مجبور شدم با دنیای والیبال حرفه ای به عنوان یک بازیکن خداحافظی کنم.

وی در ادامه افزود: همیشه برای دیدار خانواده و فامیل به اروپا خصوصا آلمان و چک رفت و آمد می کردم که از چند سال پیش در یکی از این سفرها تصمیم گرفتم برای چند سال والیبال را در فضای جدید و متفاوتی تجربه کنم و به عنوان مربی کار خود را در باشگاه SCC Juniors در برلین شروع کردم که نهایتا موفق شدیم مقام سوم مسابقات قهرمانی جوانان آلمان را کسب کنیم.

امسال  با تیم VC Olympia Berlin  شروع به همکاری کردم. این باشگاه تحت حمایت فدراسیون والیبال آلمان قرار دارد که با هدف پرورش بازیکنان مستعد برای تیم های ملی نوجوانان و جوانان در مسابقات بوندسلیگا شرکت می کند.

زادون در خاتمه عنوان کرد: بازیکنان جوان هیچ فرصتی را برای پیشرفت از دست ندهند چون فرصت ها همیشگی نیستند. در چند سال اخیر اتفاقات و تغییرات زیادی در زندگی شخصی و حرفه ای من به وجود آمده که باعث شده برنامه هایی که در ذهن داشتم کاملا تغییر کند. درنتیجه سعی می کنم با قرار گرفتن در مسیر درست، بهترین تصمیم ها را در زمان خودش برای ادامه مسیر بگیرم.

گفت و گو: رحیم رحیم زاده