پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
والیبال نوجوانان آسیا در پایان راه؛

ژاپنی های باتکنیک قهرمان شدند

چهاردهمین دوره رقابت های والیبال قهرمانی نوجوانان آسیا با یکه تازی مطلق ژاپنی ها همراه شد. در دیدار پایانی بین چشم بادامی ها و بازیکنان بلندبالای ایرانی تکنیک بر فیزیک پیروز شد.

باخت 3 بر صفر تیم ایران به ژاپن واقعا عجیب بود و ما را به یاد رقابت های دو دوره قبل نوجوانان آسیا انداخت که برای کسب مقام سومی هم دست به دامان تماشاگران شده بودیم. نمایش زیبای ژاپنی ها، زیبایی های این ورزش آکروباتیک را دو چندان ساخته بود. تک تک بازیکنان این تیم در ارائه مهارت های فردی عالی و به لحاظ حرکات جمعی انگار باله بازی می کردند. ایشی هارا پاسور این تیم و اینو شماره 11 سرآمد این بازیکنان بودند. بارها پایپ زدند و در های بال بازی با دست دفاع را تمام و کمال انجام دادند.

تیم ایران به لحاظ شرایطی فیزیکی یک سر و گردن از حریف بالاتر بود اما والیبال ابتدا مهارت های فردی و سپس حرکات جمعی شکل می گیرد. در تیم ایران در این بازی به خصوص هیچ تاکتیکی به تصویر کشیده نشد و واقعا نمی دانیم که در این همه اردوهای طول و دراز چه کرده ایم. تبلیغات در زمینه زدن سرویس های پرشی بدون آموزش و نمایش این مهارت بی فایده است. تردید نداریم که در جمع تیم ایران بازیکنان بااستعداد کم نیستند، نمونه بارز این استعدادها طاها بهبودنژاد، آرمین قلیچ نیازی و ابوالفضل مهدیان هستند یا محمدرضا آل جلیل، متین حسینی و مانی علیخانی. اینها مصداق بارز شعری هستند که می گوید: «مکن سرزنش در این باغ به خودرویی / چنان که پرورش م می دهند، می روییم».

تیم ایران مانند سه تیم ژاپن، هند و کره جنوبی جواز حضور در مسابقات جهانی را پیدا کرده اند اما آیا در فرصت یک ساله تا آغاز این رقابت ها ضعف های عدیده تکنیکی و تاکتیکی بازیکنان را می شود برطرف ساخت.

ارزشمندترین بازیکن: هیروکی بیتو، ژاپن

بهترین دریافت‌ کننده: سید متین حسینی، ایران

بهترین دریافت‌ کننده: شونتا اونو، ژاپن

بهترین قطر پاسور: آریان بالیان، هند

بهترین پاسور: عمران گوگ‌جیلی، ایران

بهترین مدافع میانی: طاها بهبودنیا، ایران

بهترین مدافع میانی:  کوش هندوستان

رده‌بندی نهایی چهاردهمین دوره نو‌جوانان اسیا از مسابقات به شرح زیر است:

1- ژاپن

2- ایران

3- هند

4- کره‌جنوبی

5- چین

6- چین‌تایپه

7- تایلند

8- کویت

نویسنده: جمشید حمیدی