پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
نیم نگاه

دریچه ای تازه به سوی فرهنگ در ورزش

نمی دانیم که آیا نهادهای نظارتی به طور رسمی مجوز حضور بانوان را به ورزشگاه های کشور به ویژه فوتبال صادر کرده اند. در این زمینه بدون تردید نظر صائب را علمای عظام اعلام خواهند کرد.

شنیده ایم بعد از کش و قوس های فراوان سرانجام وزارت کشور مجوز ورود 500 هوادار خانم را برای مسابقه استقلال و مس کرمان در ورزشگاه آزادی صادر کرد و این تعداد با حضور در طبقه دوم می‌توانند بازی را تماشا کنند.

این اتفاق می تواند میمون و پسندیده باشد؛ چرا که بانوان و دختران بیش از نیمی از جمعیت کشور ما را تشکیل می دهند. در این زمینه سوای نظارت های مرتبط باشگاه ها و فدراسیون فوتبال بر تماشاگران زن که خواهران و مادران ما هستند، فرض است که در رعایت شئون کوشا باشند و با حفظ وقار همیشگی که مختص بانوان محترم ایرانی است، روزنه ای را که به وجود آورده است، وسعت بخشند و بهانه به دست مخالفان حضور خواهران مان ندهند.

بدیهی است که تماشاگران مرد هم باید بدانند افرادی که در طبقه دوم ورزشگاه آزادی قرار می گیرند خواهر، مادر، همسران خودشان و هموطنانشان هستند و از نظر رفتاری و کرداری فرهنگ والای ایرانی که رعایت شأن و منزلت بانوان است را به منصه ظهور برسانند.

بازی فردای استقلال و مس می تواند دریچه ای تازه به سوی واقعیت های فرهنگی حاکم بر ورزشگاه های کشور باشد. فوتبال و ورزش های گروهی همانند والیبال باید مظهر همبستگی اجتماعی و فرهنگی باشند. امیدواریم که ما از این نوشته جواب مثبت بگیریم.

نویسنده: حسین علی اسماعیلی