پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

جیانی؛ ولاسکو و به بتو بهترین مربیان جهان اند

آندره جیانی Andrea Giani (متولد ۲۲ آوریل ۱۹۷۰) با ۱۹۶ سانتی متر قد یک مربی ایتالیایی و والیبالیست بازنشسته است که در دهه ۱۹۹۰ موفقیت های بی شماری از جمله سه عنوان قهرمانی جهان با تیم ملی خود را کسب کرد. وی به عنوان یکی از بهترین بازیکنان والیبال تاکنون شناخته می شود.او در دورانی که بازی می کرد بازیکن همه فن حریفی بود که در پست بازیکن مهاجم کناری و دفاع وسط بازی می کرد و چندین بار هم به عنوان قطر پاسور بازی کرد.

جیانی خودش می گوید وقتی ۱۲ ساله بودم به والیبال روی آوردم. او فعالیت خود را به عنوان والیبالیست در تیم محلی سابودایا Sabaudia ، در محل زندگی خود لاتومیای جنوبی ، آغاز کرد.به زودی خبرهایی در مورد خصوصیات وی منتشر شد که مورد توجه دو باشگاه اصلی والیبال Santal / Maxicono Parma سانتال ماکسیکونو پارما و پانینی مودنا Panini Modena ایتالیا قرار گرفت. جیانی برای بازی برای درباشگاه دوم انتخاب شد . این باشگاه را بنام باشگاه پارما می شناسیم که یکی از باشگاه های قدیمی و موفق والیبال ایتالیا بود.در سال ۱۹۴۶ تاسیس و پس از ۵۸ سال در ۲۰۰۴ منحل شد. دلیل انحلال آن ذکر نشده اما در طول فعالیت خود اسپانسر های زیادی را عوض کرد و نام باشگاه دارای پسوند های مختلف شد.بنظر می رسد انحلال باشگاه به دلیل نداشتن اسپانسر بوده . جیانی ابتدا با تیم جوانان تحت هدایت جیان پائولو مونتالی Gian Paolo Montali بازی کرد. اولین فینال جیانی برای اسکودتو ( پرچم ایتالیا روی پیراهن بازیکنان فقط تیم برنده این پرچم را بر روی پیراهن خود نصب می کند.) در تیم اصلی پارما در سال ۱۹۸۷ بود.جیانی در زمان بازی با تیم ایتالیا پشت سر هم سه عنوان قهرمانی جهان را در سال های ۱۹۹۰ ،۱۹۹۴ و۱۹۹۸ کسب کرد. چهار عنوان قهرمانی اروپا ۱۹۹۳ ، ۱۹۹۵ ، ۱۹۹۹ و ۲۰۰۳را بدست آورد.او در بازی های المپیک موفق به کسب سه مدال شد اما تیم وی هرگز مدال طلای المپیک را نه در نقش بازیکن و نه در نقش مربی تا امروز بدست نیاورد ، اگرچه به طور کلی ایتالیا جزو بهترین انتخاب ها محسوب می شد. خود او می گوید جای مدال طلای المپیک در بین مدال هایم خالی است . به نظر می رسد او در آرزوی کسب این مدال سر مربیگری تیمی را خواهد پذیرفت که با آن تیم شانس کسب طلای المپیک بالا باشد.او مدال ها ونشان های خود را در اتاقی جداگانه نگهداری می کند.وی در بازی های المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا و المپیک ۲۰۰۴ آتن به مدال نقره و در بازی های المپیک ۲۰۰۰ موفق به کسب مدال برنز شد.او در سال ۲۰۰۵ پس از كل ۴۷۴ بازی که یک ركوردبسیار بالایی ا است كار خود را با پیراهن رنگ Azzurri آبی آسمانی به پايان رساند و به دليل قابليت های خوب فنی و پرش به يكي از مشهورترين بازيكنان ايتاليا و جهان تبدیل شد.
جیانی در ماه می ۲۰۱۵ سر مربی تیم ملی والیبال مردان اسلوونی شد. چند ماه بعد او اسلوونی را در لیگ والیبال اروپا به پیروزی رساند که این امر برای آنها در لیگ جهانی والیبال سال FIVB ۲۰۱۶ یک مکان تضمین کرد.در ماه اکتبر اسلوونی به طور غیر منتظره اولین مدال خود را در یک تورنمنت بزرگ والیبال کسب کرد ، آنها در سال ۲۰۱۵ به فینال مسابقات والیبال قهرمانی اروپا رسیدند اما از تیم فرانسه شکست خوردند و به مدال طلا نرسیدند.در سال ۲۰۱۷ ، جیانی به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال مردان آلمان جایگزین ویتال هینین شد.این تیم را در قهرمانی اروپا در همان سال به مدال نقره رساند. چند ماه پیش او اسامی بازیکنان تیم ملی آلمان را برای بازیهای المپیک ۲۰۲۰ توکیو اعلام کرد که گزارش آن را دربر فراز تور نوشته بودم.
جیانی در یکی از مصاحبه ها در مورد مربیان تاثیر گذار در والیبال خود از دو مربی خولیو ولاسکو آرژانتینی - ایتالیایی و به به تو ( Bebeto de freitas دی فریه تاس) برزیلی یاد می کند و می گوید آنها واقعا بمن کمک کردند تا به استاندارد بالایی رسیدم.

نویسنده: رحیمی رحیم زاده