جمعه هفتم اردیبهشت ماه

چرا قائدی از چشم افتاده است؟

انتقاد به سبک بازی مهدی قائدی هر روز بیشتر از قبل می شود. شماره 10 سابق و 20 کنونی استقلال که پس از گذراندن یک دوره در فوتبال عربی مجدداً به استقلال بازگشت تا در خدمت تیم سابق خود قرار گیرد.

بازگشت او البته اندکی با سر و صدا  همراه شد، اما استقلالی ها هنوز از بابت خرید مجدد قائدی به مرحله رضایت نرسیده اند.

بسیاری اعتقاد دارند که انتقال قائدی به تیم های عربی باعث شده تا ستاره در حال رشد فوتبال ایران خیلی زود به خط پایان برسد. تا این نگاه به دلیل شرایط آمادگی وقوع بازی کنونی  قائدی به کار گرفته شده است. اما از نگاه ما واقعیت طور دیگری است.

قائدی از جمله بازیکنان ریز نقش و فنی است که در پشت مدافعان  تیم حریف می تواند پا به توپ شده و به بازیکن انفجاری تبدیل شود. درواقع او باید به خوبی تغذیه شود تا نقش واقعی خود را ایفا کند.

در زمان مربیگری استراما چونی در استقلال، مربی ایتالیایی خیلی زود و خیلی خوب به این نکات فنی قائدی پی برد و شماره 10 آن روزهای استقلال با جهش بالا به سرعت در فوتبال ایران پر آوازه شد.

در زمان مربیگری فرهاد مجیدی در استقلال همین روش ادامه داشت. اما در ایام حضور ساپینتو، قائدی مانند گذشته دیده نمی شود.

تغییرات تاکتیکی و تفکرات تاکتیکی ساپینتو به گونه ای است که بازیکنان مانند قائدی هرگز به چشم دیده نمی شوند.

ساپینتو بیشتر به بازی در کانال های کناری و ارسال ها توجه دارد.

طبیعی است بازیکنانی مانند قائدی که کمتر صاحب توپ می شوند، نمی توانند به بازیکنان انفجاری تبدیل شوند. قائدی برابر هوش و ذکاوتش و تکنیک فردی اش تمایل به کوبیدن یک قلب دفاع حریف را دارد.

اما در تاکتیک ساپینتو پاس در عمق ایجاد کانال و فراهم سازی فضا و توپ سازی در عمق  برای قائدی وجود ندارد.

به این دلیل قائدی این روزها از چشم افتاده است.

این کم رنگ شدن تا آنجا پیشرفت داشته که امروز به دلیل فراهم نبودن پرداخت حق انتقال قائدی از تیم امارات به استقلال بحث دیپورت و بازگشت او به اماراتی در حال بحث و بررسی است.

نویسنده: اکبر عزیزی