جمعه هفتم اردیبهشت ماه
مقابله تاکتیکی کی روش با برهالتر

در انتظار مهم ترین دیدار سال

رویارویی ایران و آمریکا در عرصه فوتبال و مستطیل سبز را باید در زمره حساسترین مسابقه سال قلمداد کرد.

گرگ برهالتر و دستیارانش در تیم آمریکا بیم و هراس خود را از خط حمله ایران و مهره چینی کی روش پنهان نمی کنند.

کادر فنی آمریکا برای مهار مهدی طارمی و خنثی کردن او تدابیر ویژه ای اتخاذ کرده اند.

تایلر آدامز و آنتونی رابینسون دو مدافع مرکزی آمریکا برای مهار طارمی و آزمون قطعا روز سختی پیش رو خواهند داشت. با آمادگی و رفع مصدومیت آزمون، نوراللهی و عزت اللهی تا حدی خیال کی روش و دستیارانش راحت شد.

احمد نور روز گذشته پا به پای دیگر نفرات تمرین کرد و آماده نشان داد. جدال این دو در خط هافبک با یونس موسی، مک کنی و‌ پولیشیچ را باید مهم و اثر گذار برشمرد.

حریف در خط حمله از دو بازیکن دونده و زهردار بهره می برد.

" تیم وه آ " و حاجی رایت دو مهاجم پا به توپ و سرعتی هستند که‌ به خوبی از ناحیه پولیشیچ و مک کنی تغذیه می شوند.

باید خط ارتباط این دو با مهاجمان آمریکا قطع شود. پولیشیچ مهره کلیدی در تاکتیک تهاجمی گرگ برهالتر است. اگر او سایه به سایه مهار و حرکات او خنثی شود، قطعا حریف در پایه گذاری حملات کم اثر خواهد شد. نقطه قوت آمریکا بازی با سه مهاجم و پرس در زمین حریفان است.این روش را در دو بازی آنها با ولز و انگلیس به وضوح دیدیم.

در مقابله تاکتیکی با آنها بهترین شیوه، چیدمان هجومی و بردن بازی در زمین آمریکا است زیرا خط دفاعی حریف به ویژه در عمق ضعف های عمده ای دارد.

از این خلا دفاعی می توان به هدف رسید و با توانایی طارمی و آزمون به گل رسید.

باید به این ‌نکته حیاتی توجه داشت که حریف به جهت نیاز به پیروزی درصدد سرعت دادن به بازی و نمایشی انتحاری خواهد بود، لذا باید فضای حیاتی در مرکز میدان را تسخیر و با کاستن از سرعت حریف به اداره توپ پرداخت. در بازی‌های گذشته نفوذهای سرجینیو دست از راست و همخوانی او با یونس موسی را زهر دار دیدیم باید وینگر و مدافع چپ‌ما ،سد راه این دو بازیکن شوند واجازه پایه گذاری حملات به آنها ندهند.

در تیم ما هم حضور بیرانوند در تمرینات باعث افزایش روحیه دیگر بازیکنان شد اما حضور او در درون دروازه بسته به نظر کی روش است..

در غیاب جهانبخش هم قلی زاده هافبک کناری ایران است که در حرکت از کناره ها توانایی بسیاری دارد.

به هر حال با بررسی جمیع جوانب و زیر ذره‌بین بردن بازیکنان دو تیم باید اعتراف کرد تیمی که به لحاظ روحی و روانی و انگیزشی شرایط بهتری داشته باشد می تواند راه صعود را طی کند.

پیروزی بر ولز شرایط را به نفع تیم ما تغییر داد اما حریف به جهت نیاز به برد با بیم و هراس وارد میدان خواهد شد.

امشب جمع کثیر ایرانیان حاضر در ورزشگاه حامی ملی پوشان خواهند بود و میلیون ها بیننده هم پای جعبه جادویی خواهندنشست تا از نمایش بازیکنان به وجد آمده و برای نخستین بار راهی دور بعدی شوند.

نویسنده: احمد میرزاییان