شنبه هشتم اردیبهشت ماه
گفت و گو با فوق تخصص ورزش و ناهنجاری ها در آلمان

آقاجانزاده: ورزشکاران را قربانی نکنیم

ایرانیان آن قدر با استعداد و باهوش هستند که در هر کجای دنیا می توانند شایستگی ها و توانایی های خود را بروز بدهند و در بالاترین مراتب علمی ،فرهنگی، ورزشی حرف اول باشند.

دکتر جابر آقاجانزاده یکی از این نوادر زمان است که در کشور آلمان جایگاه علمی بالایی دارند.

بازیکن سابق بوتان تهران و شاگرد زنده یاد پرویز ابوطالب پنج تخصص بزرگ دارد که یکی از آن ها روانشناسی ورزش است.

وی در زمینه کار با بزه کارهای عمده آنقدر تبحر پیدا کرده است که نوجوانان رها شده از پدر و مادر الکلیسم و یا بزهکارانی که از زندان ها رها می شوند عملکرد درخشانی از خود بر جای گذاشته است تا جایی که 65% از این طردشدگان وکیل و ورزشکاران نامی شده اند مثل دفاع چپ تیم ملی غنا یا قهرمان میان وزن بوکس جهان

ضمن این که چندین تن از نجات یافتگان مکتب استاد آقاجانزاده در لیگ های مختلف ترکیه بازی می کنند.

دکتر آقاجانزاده که در جام جهانی دوحه حضور داشته است از وجود فشارهای روانی در نزد بازیکنان ایرانی و بدنسازی فوق مدرن تیم ایالات متحده به عنوان دو فاکتور یاد کرده است.

تیم ملی فوتبال ایران از نظر روحی خسته به نظر می رسید و به دلیل کمبود مسابقات تدارکاتی آماده شرکت در جام جهانی نبود.

وی درخصوص مقایسه اسکوچیچ با کی روش نیز گفت: کی روش به لحاظ نظم و انضباط بسیار خوب بود و اسکوچیچ اگر در انتخابی جهان نتیجه گرفته بود در واقع تیم آماده شده کی روش را به میدان آورده بود این در حالی است که در زمان کوچینگ اسکوچیچ بازی های تیم ملی ما را به یاد مسابقات محلات قدیم تهران می انداخت.

آقاجانزاده با اشاره به سرعت بالای تیم انگلیس و بازگشت تیم ملی در بازی با ولز شانس را هم در عدم صعود ایران دخیل دانست و افزود: برای جام ملت ها باید بازیکنان دونده ای مانند ابوالفضل جلالی را جمع کرد تا در کنار یکی دو با تجربه آماده حضور در جام ملت ها شویم.

با شرایطی که تیم های ژاپن، استرالیا و کره جنوبی دارند ما به سختی می توانیم در جمع چهار تیم صعود کننده آسیا باشیم و اگر قرار باشد کی روش نباشد باید یک مربی کاربلد اروپایی را به خدمت بگیرند. از جمع مربیان وطنی فقط جواد نکونام می تواند تیم ملی را هدایت کند به شرطی که در کنار وی یکی دو مربی اروپایی قرار بگیرد.

من امروز تیم های باشگاهی کشورمان را که می بینم از پرسپولیس یا هر تیم دیگری چیزی برای گفتن ندارند به جز فولاد که مربی آن کنار کی روش درس های خوبی آموخته است.

در بوندس لیگا هر سه ماه مربیان کنار همدیگر به بحث و تبادل نظر می پردازند اما در کشور ما هفت یا هشت سال هم هیچ مربی در کلاس استاندارد فیفا شرکت نمی کنند.

امیدوار هستم که فوتبال ایران به دور از هر نوع فشارها به راهی برود که برآوردنده دلخوشی های مردم باشند.

دکتر آقاجانزاده در خاتمه به شیوع پدیده پرخاشگری فوتبال اشاره می کند و می افزاید در اول مسابقات باشگاهی کشورمان مربیان و بازیکنان اول به همدیگر گل و بوسه می دهند و پایان مسابقه دست به دشنام گویی می زنند. بنده پنج جام جهانی را از نزدیک مشاهده کردم تا زمانی که مدیران غیرمتخصص تقصیرها را گردن مربیان می اندازند و مربیان هم بازیکنان را مقصر می شمارند تعادل روحی و روانی در فوتبال حاکم نمی شود که بزرگترین قربانی آنان بازیکنان خواهند بود.

گفت و گو: جابر آقا جان زاده