پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

نشست کارشناسی و هم اندیشی لیگ کشتی برگزار شد

این جلسه تصمیم گیری درباره رده های سنی و نحوه برگزاری مسابقات و برگزاری لیگ های پایه کشتی صبح امروز در محل فدراسیون کشتی انجام شد.

علیرضا دبیر فدراسیون، محسن کاوه مدیر تیم های ملی کشتی آزاد، رییس و نایب رییس و دیگر مسئولان سازمان لیگ و جمعی از کارشناسان و صاحب نظران، جلسه هم اندیشی در مورد برگزاری لیگ های پایه کشتی برگزار شد.

در ابتدای جلسه نصیرزاده با اشاره به ضرورت برگزاری لیگ های پایه در راستای چالش اصلی پیش روی کشتی یعنی کاهش تعداد کشتی گیران در سراسرکشور گفت: برگزاری لیگ در رده های پایه چرخه استعدادیابی و توسعه کشتی را فراهم می کند. استعدادیابی فرآیندی با 3 مرحله شناسایی، هدایت و حمایت است. بارها ثابت شده که کشور ما دارای استعدادهای نابی در رشته کشتی است که در هدایت و حمایت از آن ها برنامه های خوبی نداشتیم. سازمان لیگ با برگزاری لیگ در رده های سنی پایه می تواند این هدایت و حمایت را به درستی پیش ببرد. براساس مطالعاتی که از کشورهای صاحب نام کشتی مثل آمریکا و روسیه داشتیم، آن ها بیشتر رده های پایه لیگ های باکیفیتی را برگزار می کنند که البته تیمداری بیشتر از سوی دانشگاهها و مدارس صورت می گیرد.

در ادامه حاضران در جلسه تک به تک نقطه نظرات خود را اعلام کردند و در رابطه با چند موضوع کلیدی بحث و تبادل نظر کردند.

قبل از هر چیز همه کارشناسان و مسئولان حاضر در این نشست موافقت خود را با ضرورت برگزاری لیگ های پایه اعلام کردند.
بحث دیگری که از سوی حمید یاری، رییس هیات کشتی البرز مطرح شد نحوه تامین منابع مالی تیم های شرکت کننده بود. با توجه به اینکه اسپانسرها برای حمایت در رده های سنی پایه تمایل کمتری دارند، راهکارهای تامین منابع مالی از سوی حاضران بررسی و در نهایت مقرر شد در اولین فرصت با دفتر استعدادیابی وزارت ورزش که اخیرا حسن رنگرز به عنوان یکی از قهرمانان کشتی مسئولیت آن را برعهده گرفته، درباره نحوه کمک این اداره کل رایزنی صورت بگیرد. از سوی دیگر این پیشنهاد نیز مطرح شد که سازمان لیگ، تیم های حاضر در لیگ برتر را ملزم به تیم داری در بخش پایه کند تا بدین صورت بخشی از بودجه تیم های لیگ برتری در بخش پایه هزینه شود. استفاده از پتانسیل خیرین ورزش یار و همچنین ظرفیت های مدارس و دانشگاهها هم از دیگر پیشنهادات بود.

در بخش بعدی این نشست موضوع ارفاق وزن مطرح شد که بعد از تبادل نظر بین کارشناسان، مقرر شد در لیگ پایه هیچ گونه ارفاق وزنی وجود نداشته باشد و بر اساس قوانین اتحادیه جهانی وزن کشی هم صبح روز مسابقه برگزارشود.

در رابطه با نوع برگزاری مسابقات هم بحث هایی مطرح و مقرر شد همان طرح منطقه بندی که توسط سازمان لیگ کشتی آماده شود، اجرایی شود. سازمان لیگ در این طرح کشور را به 8 منطقه تقسیم کرده که قرار است بعد از برگزاری مسابقات در این 8 منطقه، از هر منطقه یک تیم به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کند و سپس 4 تیم برتر مشخص شوند.

در بخش پایانی هم مقرر شد حضور در لیگ های پایه به عنوان یکی از شاخصه های ارزیابی عملکرد استان ها قرار گیرد و همچنین 4 تیمی که به نیمه نهایی مسابقات راه پیدا می کنند، از سوی سازمان لیگ جوایزی دریافت کنند. همچنین در حضور مدیر تیم های ملی کشتی آزاد مقرر شد مربیان تیم های ملی در لیگ های پایه حاضرشوند و علاوه بر کشف استعدادها، این مسابقات را به نوعی یکی از شاخصه های انتخابی تیم ملی قرار دهند.

این بحث های کارشناسی در مورد زمان و نحوه برگزاری مسابقات، در جلسات بعدی، با توجه به درنظر گرفتن شرایط فعلی در مورد ویروس کرونا و تقویم مسابقات اتحادیه جهانی که در آینده اعلام می شود، نیز پیگیری خواهد شد.