جمعه هفتم اردیبهشت ماه
نیم نگاه

سامبای برزیل رنگ باخت!

یکی دیگر از شگفتی های جام جهانی شب گذشته رخ داد و دو تیم بلند آوازه هلند و برزیل حذف شدند.

این فوتبال بی رحم آن روی سکه خود را برای مردم سرزمینی نشان داد که فوتبال می توانست زخم های عمیق اقتصادی و اجتماعی التیام بخشد اما در شبی که سیاست دروازه بانان دو گلر شجاع و آکروباتیک کروواسی و آرژانتین برده بودند این است فوتبال جایی که آلمان، انگلیس و ناکام ماندن به همان اندازه مه بخشی از ساکنین آمریکای لاتین یعنی هموطنان لیونل مسی شاد مانده اند اندوهی فراوان برای دیار قهوه در پی داشت به هرحال آنچه در ادامه می آید واکنشی احساسی از شکست برزیل و صعود بی نظیر کروات ها است.

هوادار برزیل راجر اولیویرا و شریکش مایرا در اینباره با تاسف گفتند: اگر برزیل امروز برنده می شد، برای نیمه نهایی می ماند.

اولیویرا 49 ساله گفت: «دلم شکسته است. قرار بود امسال جام ما باشد...من فقط می توانستم آن را احساس کنم. بسیار ناامید کننده است.» اما فوتبال همین است. ما تیم خود را دوست داریم، حالا چهار سال فرصت دارم تا از این وضعیت ریکاوری کنم.

جشن های کرواسی تا شب ادامه خواهد داشت. دیوید اسمولگول از کلیچسلا در نزدیکی زاگرب می گوید که این مسابقه میخ جویدن بود.

این بازیکن 21 ساله گفت: من تمام مدت روی لبه صندلی ام بودم برنده شدن احساس شگفت انگیزی است در زمانی که مطمئن هستید می خواهید ببازید.
گروهی از مردان کروات آواز می‌خواندند: برزیل را برگردان تا بتوانیم با آن بازی کنیم در حالی که برزیلی‌ ها با ناراحتی به سمت دروازه ‌ها می‌رفتند برخی در حالی که دوستان و عزیزانشان می‌خواستند آنها را دلداری دهند، گریه می‌کردند.

ایوانا بابیچ 33 ساله، می‌گوید اتفاقی که رخ داد «باور نکردنی» بود. وی گفت: خیلی مطمئن بودم که بعد از گل نیمار شکست می‌خوریم...تمام امیدم را از دست داده بودم... اما حالا به نیمه نهایی می‌رویم!

قلب من به یک لحظه نیاز دارد تا آرام شود، نیمار مهاجم برزیلی پس از یک باخت تلخ احساساتی شد. او حتی نتوانست یک پنالتی بزند زیرا بازیکنان قبل از او پنالتی خود را از دست دادند. برزیل به گل لیواکوویچ ضربه زد مردان تیته در وقت اضافه 11 شوت به سمت دروازه کرواسی داشتند، اما این تمام چیزی بود که اروپایی ها برای بردن این بازی به ضربات پنالتی نیاز داشتند.

کرواسی قهرمان مسابقات برزیل را از جام جهانی حذف کرد. برای آمریکایی‌های جنوبی، این برای چهارمین بار در پنج جام جهانی گذشته حذف از مرحله یک چهارم نهایی است. لیواکوویچ که در دروازه کرواسی قرار داشت بار دیگر درخشش داشت. او احتمالا یکی از مدعیان جایزه بهترین دروازه بان جام جهانی خواهد بود. صعود کرواسی به نیمه نهایی این چهار برد در ضربات پنالتی برای کروات ‌ها در جام جهانی است که از فاصله 12 یاردی (11 متری) بی نظیر هستند. برای برزیل دلخراش است و آنها پس از برتری در وقت اضافه از ندیدن این بازی ناراحت خواهند شد. برزیل آخرین سامبای خود را داشته است.

این تقریباً برای دو ساعت بیشتر شبیه یک والس آهسته در آستانه بود، اما یک چهارم نهایی پرتنش و هیجان‌ انگیز در وقت‌ های اضافه به طرز هیجان‌انگیزی آغاز شد. با غرق شدن نیمار روی زمین در حالی که اشک می ریخت، اکثریت جمعیت پارتیزان در سکوت تقریباً مات و مبهوت به سر می بردند و کل تیم کرواسی با سرگیجه به تعقیب بازیکن خود برای هر موقعیتی در ضربات پنالتی پرداختند. دومینیک لیواکوویچ سه ضربه نقطه‌ ای ژاپن را در دور قبل مهار کرده بود. به محض دفع ضربه رودریگو، نوشته روی دیوار بود و این یک پیروزی خیره کننده دیگر در مسابقات برای تیمی است که معنای شکست را درک نمی کند.

با این حال، چگونه برزیل اجازه داد این اشتباه رخ دهد؟ آنها در طول شب کنترل نداشتند و موقعیت ‌های بهتری را ایجاد کردند، اما برای مدت ‌های طولانی توسط یک هافبک ماهر کرواسی از مالکیت و قلمرو محروم ماندند.

چهار دقیقه مانده به پایان بازی، جوسکو گواردیول برجسته با یک تکل بی عیب و نقص روی فرد، خطای خود را جبران کرد که ناگهان برزیلی ها آسیب پذیر تر شدند، زمین با پاس ساده و در عین حال ویرانگر لوکا مودریچ به فضا برای نیکولا ولاسیچ باز شد.

کرواسی شش نفر در اطراف محوطه جریمه داشت و به پنج بازیکن برزیل رسید و این حرکت با محوریت میسلاو اورسیچ از سمت چپ برای تعویض هم تیمی خود و هم تیمی دینامو زاگرب، برونو پتکوویچ، به پایان رسید تا از طریق انحراف به میدان برود. اما برزیل اولین تیمی نیست که متوجه می شود در چنین شرایطی به طور معمول در کشنده ترین حالت خود به سر می برند.

این عملکرد آنها مقابل انگلیس تصور وقت اضافه چهار سال پیش را به یاد می آورد. مودریچ در آن شب در مسکو چهره ای نفسگیر بود، گروهی را که از هم پاشیده بودند را به راه انداخت و به یکباره آهنگسازی جانبخش آغاز کرد.

نویسنده: حسین علی اسماعیلی