شنبه هشتم اردیبهشت ماه
نمایش خیره کننده شاگردان اسکالونی؛

اعجاز مسی در لوسیل

آنالیز درست و اتخاذ شیوه حسابگرانه از سوی اسکالونی و درخشش مسی و آلوارز در ورزشگاه لوسیل، آرژانتین را به فینال برد و شکستی سنگین به مودریچ و یارانش تحمیل کرد.

این‌ پیروزی بزرگ قبل از آن که متاثر از اعجاز مسی و هنرنمایی جوانی پرتلاش و تکنیکی به نام آلوارز باشد ، باید به حساب نبوغ و روش حسابگرانه اسکالونی مربی آرژانتین و کادر همراه او نوشته شود. او محاسن حریف را بخوبی دید و هم عیوب آنها را در امور دفاعی به درستی شناسایی کرد.

گام گذاشتن آرژانتین در بازی فیزیکی و درگیرانه و دل سپردن به ضد حملات ناگهانی و بهره بردن از سرعت در تهاجم، کرواسی را به دام انداخت. در واقع دالیچ مربی دانای کرواسی، مقهور موقعیت سنجی و تاکتیک مقابله گرایانه اسکالونی شد و به شکستی تلخ تن داد.

کریستین رومرو و اوتامندی در قلب دفاع آرژانتین بی نقص ظاهر شدند و به کواچیچ، پتکوویچ و پریشیچ فرصت گلزنی ندادند. در مرکز زمین فرناندز جوان یک رهبر مقتدر بود. او به همراه مک آلیستر، پارادس و دی پاول دوندگی بی امانی داشتند و با تسخیر فضا و جنگندگی، اجازه بازی سازی به مودریچ و هافبک های خلاق کرواسی ندادند. در پانزده دقیقه ابتدایی شاهد صبوری و فوتبال فکورانه از سوی آرژانتینی ها بودیم. در این لحظات مالکیت توپ اگر چه در اختیار مودریچ و یارانش بود، اما یک لغزش در مرکز میدان کافی بود تا با انتقال توپ به قبل دفاع کرواسی، زمینه ساز گل نخست شود.

آلوارز که شبی رویایی داشت با سرعتی خیره کننده خود را درون هجده قدم رساند. خطای یورانوویچ روی آلوارز یک‌ پنالتی برای آلبی سلسته به همراه داشت. لیونل مسی قدر این موقعیت طلایی را دانست و با ضربه ای هنرمندانه تیمش را پیش انداخت. اوج کار یاران اسکالونی بعد از گل نخست، عقب نشینی مقطعی و اتخاذ موضع دفاعی بود. آنها در این لحظات در پی از کار انداختن بازیکنان کلیدی کرواسی و دستیابی به توپ بودند. در واقع خارج شدن از لاک دفاعی و انتقال سریع توپ به عمق دفاع رقیب در مواقعی که مالکیت توپ در اختیار فرناندز و مک آلیستر قرار می گرفت، کلید پیروزی یاران مسی بود.

گل دوم آنها از همین تاکتیک بدست آمد و آلوارز در ضد حمله ای سریع به عمق دفاع کرواسی زد. دفاع حریف مانند پنیر سوییسی بازشد و آلوارز در میان از هم گسیختگی مدافعان کرواسی گل دوم را به ارمغان آورد. در وقت دوم که همگان آن را نیمه مربیان می دانیم، تغییر شیوه دالیچ و فراخوانی مهاجمان و ارسال توپ از کناره ها هم افاقه ای نداشت، چرا که پوشش خوب دفاعی و یارگیری فشرده آرژانتینی ها به رهبری اوتامتدی و دوندگی بی امان هافبک ها اجازه خودنمایی به مهاجمان کرواسی نداد.

نیمه دوم را باید به نام مسی و اعجاز او نوشت. لیونل مسی در ثبت گل سوم خالق یک حرکت جاودانه بود. او مانوری تماشایی داشت و پاس طلایی برای آلوارز ساخته و پرداخته کرد تا تماشاگران حاضر در ورزشگاه لوسیل و میلیون ها بیننده از این حرکت و ‌گل زیبا به وجد آیند. آرژانتین با این برد شیرین به فینال راه یافت و منتظر جدال فرانسه با مراکش نشست، تا سرنوشت قهرمان جام مشخص شود.

گزارش: احمد میرزاییان