جمعه هفتم اردیبهشت ماه

داستان یاسین بونو، دروازه بان خندان مراکشی جام جهانی

تیم ملی مراکش در نیمه ‌نهایی جام جهانی حضور دارد.

دروازه بان مراکشی نقش مهمی در صعود کشورش به نیمه نهایی جام جهانی داشته است.

کارشناسان در تحلیل خود متفق القول بوده اند: شیرهای اطلس به دلیل دفاع ستارهای خود تا این حد پیشرفت کرده اند.

این تیم فقط یک گل در این مسابقات دریافت کرده است گل به خودی مقابل کانادا یک بلوک دفاعی جمع و جور 4-1-4-1 هر فضایی را بین خطوط میانی و دفاعی می تواند فشرده سازد.
تنها تاکتیکی که برای حریف ناامیدکننده ‌تر است سوای دفاع غیر قابل نفوذشان، نگاه کردن به دستان یاسین بونو، دروازه‌بان مراکش است او همیشه در حال لبخند زدن است. یاسین بونو با لبخند پنالتی های اسپانیا را مهار می کرد.

برای مثال، ضربات پرتنش در مرحله یک شانزدهم نهایی مقابل اسپانیا را در نظر بگیرید. این بازیکن 31 ساله در حالی که در هوای سرخیو بوسکتس در حال شوت یک پوزخند زیبای دندانپزشکی بود.

کریستف ریول، مربی سابق دروازه بانان بونو برای تیم ملی مراکش، به رادیو بین المللی فرانسه گفت: اگر او لبخند نزند، یک مشکل وجود دارد ولی در بیشتر مصاحبه های نشسته خود، دروازه بان به صورت متقاطع می نشیند و قبل از اینکه متفکرانه پاسخ دهد، به طور کامل و به پرسش های خود فکر می کند.
بونو در مونترال کانادا به دنیا آمد. هنگامی که او سه ساله بود، خانواده به کازابلانکا، مراکش بازگشتند. در آنجا، او در محیطی راحت و متوسط بزرگ شد و در نهایت در یکی از بهترین مدارس متوسطه فرانسوی مراکش تحصیل کرد. اما نگرش آرام بونو ناشی از تکبر نیست. بلکه شخصیت آرام او از قرار گرفتن در موقعیت های پرفشار در اوایل کارش سرچشمه می گیرد.


بونو پس از پیوستن به باشگاه ورزشی ویداد در سن هشت سالگی، به سرعت در رده های موفق ترین باشگاه فوتبال مراکش ارتقا یافت. با این حال، هیچ چیز نمی‌توانست او را برای اولین بازی حرفه‌ای‌اش، که در مسابقه برگشت فینال لیگ قهرمانان آفریقا در سال 2011 در برابر غول‌ های تونس، اسپورانس اسپورتیو د تونس، برگزار شد، آماده کند. برای اولین بار من سخت بود. من احساس می‌کردم اگر بازی ضعیف پیش می‌رفت، حرفه‌ ام می‌توانست به یک سمت پیش برود و اگر خوب کار می‌کردم، مسیر دیگری پیش می‌رفت.او گفت: "وقتی می دانید بونو را در دروازه دارید، همیشه به شما اعتماد به نفس می دهد... او یکی از بهترین دروازه بانان جهان است.
مراکش به احتمال زیاد از همان تاکتیک های خفه کننده برای نیمه نهایی خود مقابل فرانسه استفاده خواهد کرد. با این حال، حتی اگر قهرمانان جهان موفق به انجام کارهای غیر محتمل و سوراخ کردن خطوط دفاعی رگراگی شوند، باز هم وظیفه بزرگ شکست دادن بونو و پوزخند مسخره‌اش را دارند.

گزارش: هستی رفیعی