جمعه هفتم اردیبهشت ماه
پاتک ویروس شتری به اردوی خروس ها

آیا مسی آماده بازی خواهد شد؟

اردوی فرانسه و آرژانتین دیشب را با استرس و نگرانی پشت سر گذاشت.

مربیان و کادر پزشکی دو تیم بیماری آنفلونزای چند ستاره فرانسوی و آسیب دیدگی همسترینگ مسی را با جدیت تعقیب کردند.

چند ساعت تا دیدار نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ باقی است. میلیونها بیننده تلویزیونی و دهها هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه، امشب چهار چشمی نظاره گر جدال یاران لیونل مسی و امباپه خواهند بود. لیونل مسی که تا اینجای کار مرد نخست آرژانتین و امید اول اسکالونی برای فتح جام به شمار می آید در پیکار های گذشته، به ویژه در دیدار با کرواسی حماسه آفرید و با هنرنمایی خارق العاده تیمش را به فینال رساند.

مسی در ویترین افتخارات خود قهرمانی در جام جهانی را کم دارد. اگر او به این افتخار نائل شود، در زمره بهترین و کاملترین فوتبالیست جهان قرار خواهد گرفت و با فتح جام با پیراهن تیم‌ ملی آرژانتین‌ خداحافظی خواهد کرد.

مسی دو روز پیش را به درمان از ناحیه همسترینگ پرداخت، اما دیشب پا به پای دیگران تمرین سبکی انجام داد و کادر پزشکی هم دقیقا حرکات او را زیر نظر داشت. او قطعا در ترکیب اسکالونی قرار خواهد داشت، اما معلوم نیست او بتواند استارت های بلند و مانور های همیشگی اش را داشته باشد. در آن سوی میدان هم فرانسوی ها به حرکات تند و تیز امباپه چشم دوخته اند. قطعا خط دفاع آرژانتین شب سختی پیش رو خواهد داشت. مهار امباپه، ژیرو و‌ گریزمان و جلوگیری از گلزنی این سه بازیکن کلیدی خروس ها کار آسانی نیست.

باید منتظر شیوه خاص و تدابیر دفاعی اسکالونی بود که در بازی‌ های گذشته با آرایش متنوعی در فاز دفاعی تیمش را روانه میدان کرده است. طی دو روز گذشته اردوی فرانسوی ها هم با دغدغه و نگرانی همراه بود. در نیمه نهایی کینگزلی کومان و اوپامکانو دچار بیماری شتری شدند. دو روز پیش هم واران و کوناته مبتلا شده و تحت درمان قرار گرفتند.

این بیماری که شبیه آنفلونزا است و به شدت سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند در دوحه خیلی ها را درگیر کرده است. نکته جالبی که کادر پزشکی و مربیان فرانسه بدان توجه کرده اند، جدا از استفاده از دارو های محدود، بهره بدن از عسل، زنجبیل و دارچین است که قطری ها آن را به پزشکان تیم پیشنهاد داده اند و... به هر حال با این نگرانی ها و دلمشغولی ها دو تیم آماده پیکار سرنوشت شده اند.

در بازی با کرواسی سوای مسی که درخشان ظاهر شد، آلوارز در خط حمله آلبی سلسته ستاره ای بی نظیر بود.

بی شک او را باید در زمره پدیده های جام جای داد که چهره محبوب آرژانتینی ها است. خط دفاع آرژانتین به جز روز نخست که برابر عربستان متزلزل نشان داد در دیدارهای بعدی از تبات و استحکام خوبی برخوردار بود. چهار دفاع آرژانتین امشب آزمون سختی پیش رو دارند. در آن سوی میدان هم خط دفاع فرانسه با رهبری واران باید مراقب حرکات ویران کننده مسی و فرارهای آلوارز باشند.

آرژانتینی ها با بازی‌ سازی فرناندز و مک آلیستر درصدد تغذیه مهاجمان هستند. فرانسوی ها هم با پاس‌های طلایی گریزمان بخوبی امباپه و ژیرو را تا اینجای کار تغذیه کرده اند.

بی شک جای خالی کریم بنزما در ترکیب فرانسه خالی است. بازیکن دوست داشتنی جهان فوتبال که آسیب دیدگی اولیه، او را از حضور در قطر محروم کرد. با این‌ تفاسیر و با مهره چینی و تاکتیک مقابله گرایانه کادر فنی دو تیم، به انتظار جدال ستارگان فوتبال فرانسه و آرژانتین می نشینیم و امیدواریم نظاره گر فینالی زیبا و تاکتیکی باشیم.

نویسنده: احمد میرزاییان