پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

نوستراداموس در وزارت ورزش

قرون وسطی دوران پیدایش پیشگویانی همچون نوستراداموس فرانسوی بود که به پیشگویی در رابطه با موارد مختلف می پرداخت.

 

قرون وسطی دوران پیدایش پیشگویانی همچون نوستراداموس فرانسوی بود که به پیشگویی در رابطه با موارد مختلف می پرداخت. پیشگوئی‌ها و پیش‌بینی‌هایی که گاهاً در مراکز علمی و آکادمیک به سخره گرفته می‌شد ولی عوام‌فریبان به پیشواز آن‌ها می رفتند.
این پیشگوئی‌ها تا حدی پیش رفت که جهان هستی را در سال ۲۰۱۲ پایان یافته تلقی می‌کردند و آخرالزمان را رقم می‌زدند. انگلیسی‌ها برای نجات از آخرالزمان در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ به “استون هنج” پناه بردند.

🔸امروزه در وزارت ورزش نیز‌ چهره‌ای نو ظهور کرده که دست “ژول‌ورن” و “نوستراداموس” را از پشت بسته است. او نه پایان جهان و آخر‌الزمان را که نابودی بخشی از جهان‌را پیشگوئی کرده و خودش را وارث کل این مناطق دانسته است.
مردی که امور جوانان وزارت ورزش را کلاً تعطیل و میلیون‌ها جوان ایرانی و هزاران جوان عضو ساز‌مان‌های “مردم‌نهاد” را رها کرده و راه “نوستراداموس” را ادامه می دهد.
در واقع معاون امور جوانان وزارت به همه‌ کاری مشغول است جز ساماندهی امور جوانان! معاون وزیر ورزش خبر فروپاشی یک قاره را داده است و رینگ بوکسی برپا کرده که در آن در “راند سوم” حریف‌ را “ناک‌اوت” می کنیم و وارث جهان خواهیم شد.
“ژول ورن” و “نوستراداموس” وزارت ورزش بجای اینکه کارهای بزرگ حوزه جوانان توسط پیشینیان همچون فرزند شهید تندگویان را ادامه دهد و به ساماندهی بخش اعظم و مهمی از جامعه که همانا جوانان است بپردازد، دست به کارهایی می زند و اظهاراتی ایرادمی‌کند که حاصل آن دست‌انداختن و مسخره‌کردنش در عمارت ورزش می‌شود و البته افزایش فالورهای وی در اینستاگرام و توئیتر! 

🔸در طول تاریخ متاسفانه وزارت ورزش شومن‌های زیادی به خود دیده است که هر از چندگاهی با “رانت” وارد این وزارت تخصصی می‌شوند، خرابه‌ای به جا می‌گذراند، در “رینگ ورزش” ناک‌اوت گشته و راهی سرابی می‌شوند که آن مرد در “هاله نور” گرفتار شده بود.
این اتفاقات در حالی است که معاونت جوانان یکی از ارکان مهم وزارت ورزش و جوانان است و می‌بایست برای ساماندهی امور جوانان کشور در مباحث اشتغال، مسکن، ازدواج، فرهنگ و هویت، اوقات فراغت و … طرح و برنامه داشته باشد و نقش مهمی در هماهنگ‌سازی، برنامه‌ریزی، رصد و پیگیری دستگاه‌های اجرائی در انجام وظایف مرتبط با جوانان ایفا کند.
🔸مع‌الاسف علیرغم اینکه چندین ماه است با حمایت وزیر ورزش و جوانان، رئیس جمهور مسئولیت مهم دبیری شورای عالی جوانان کشور را  به وی اعطا نموده عملاً  “حوزه جوانان” در انفعال و سکوت کامل بسر می‌برد و از دوران پرانرژی و فعالیت دوره‌های گذشته فرسنگ‌ها فاصله گرفته است.
حالا این سوال مطرح است که تا چه اندازه این “دانشمند” قرن ما می‌تواند این کشتی را که در حالت غرق شدن قرارداده را نجات دهد ؟
پیشگوئی‌ها و پیش‌بینی‌های او نه تنها اهالی هیچ کشوری را در فکر فرو نمی‌برد و در “استون‌هنج” هم هیچ‌کس پناه نمی‌گیرد بلکه عواقب جدی برای فرهنگ کشورمان در پی دارد که چگونه یک “جوان ماجراجو” به خود اجازه می‌دهد با اظهارنظرهای “مضحک” میدان معرکه‌ای فراهم کند که همگان ما را به سخره گرفته و به ریش‌مان بخندند.
پاسخ این پرسش را باید آنانی بدهند که شعار اصل “شایسته‌سالاری” را می‌دهند ولی در عمل افرادی را در پست‌های مهم می‌گمارند که هیچگونه تخصص و اشراف و اطلاعی از وظایف و ماموریت‌ آن ندارند.

🔸حال که در عمارت ورزش یک فرد متخصص مستقر شده است، طیف‌های مختلف قدرت و “سیاسیون” با فشار و سهم‌خواهی هرکدام سوگلی‌های خود را معرفی و بر بدنه وزارت ورزش تحمیل نموده اند. اما بنظر موسم تغییر سلسله‌ی تحمیلیان فرا رسیده است.
 شاید هرگز وزارت ورزش در تاریخ ما اینچنین بدلیل تحمیل نیروهای سیاسی بر بدنه ورزش دچار سردرگمی نشده باشد. یک مثلث تخریب و رکود در آن شکل گرفته که قطعاً وزیر ورزش را با چالش جدی مواجه خواهد کرد. 

🔸ضلع اصلی این مثلث معاون امور جوانان است که فعلاً راه پیشگویان را در پیش گرفته و بجای اینکه جوانان را سروسامان دهد، “قاره‌پیما” شده و اضمحلال دیگران را پیشگویی و پیش‌بینی می‌کند، در حالی که حوزه تحت مدیریتش را به انفعال کامل رسانده است.
آنچه این روز ها واقعا ورزش را زجر می‌دهد این است که در خیابان “سایه” هرگز  “آفتابی”بر بام “ورزش” نمی‌تابد،‌ همانطور که روزگاری فوتبال کشورمان درگیر “فال‌گیرها” بود، اکنون بخش “جوانان” وزارت ورزش درگیر پیشگویانی شده است که با این روند حاشیه برانگیز و جنجال‌ساز “نابودی” امور جوانان را رقم خواهند زد.

 🔸ضلع دوم مثلث تخریب وزارت ورزش در حوزه‌ای است که “فرهنگ” باید در آن رشد و نمو نماید. در واقع ضلع دوم این مثلث معاون تحمیلی ورزش همگانی است. آنچه که پس از یکسال برای همگان روشن شده این است که مهمترین دستاورد “سینا کلهر” دوره تصدی معاونت مهم فرهنگی و توسعه ورزش همگانی، نابودی ورزش‌های همگانی کشور بود، آنجا که بدلیل تقابل با فدراسیون، ابتدا گلوی فدراسیون را از طریق بودجه و اعتبارات فشرد، سپس با منع حضور رئیس فدراسیون، نفس آن نهاد مهم را گرفت، بعداً با جداسازی غیرکارشناسی، عجله‌ای و بدون پشتوانه و تامین ملزومات و تجهیزات اداری و سازمانی عادی، تیر خلاص را بر پیکر ورزش‌های همگانی زد و اکنون این حوزه که از ماموریت‌های مهم و اصلی وزارت ورزش و جوانان است در حالت کما قرار دارد چرا که سرپرستان فدراسیون‌های ورزش همگانی و آمادگی جسمانی در انفعال کامل قرار دارند، به این دلیل که ایشان امر فرمودند بدون اجازه من کاری نکنید. 
نه فرآیند انتخابات برگزار می‌شود، نه فعالیت مهم و شاخصی صورت می‌گیرد و در واقع دستاورد سینا کلهر در کسوت معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی، نابودی ورزش همگانی کشور بوده است.
🔸 ضلع سوم مثلث تخریب وزارت ورزش در حالی که این یادداشت در حال تنظیم بود عزل شد و معاونت پارلمانی که تیشه به ریشه ورزش زده بود و به پاشنه آشیل وزارت ورزش و دلیل اصلی نارضایتی در استان‌ها و نمایندگان مجلس تبدیل شده بود، خوشبختانه از درب خر‌وجی وزارت ورزش بیرون رانده شد ولی اثرات اقدامات خودسرانه، تخریبی و منفی و تصمیمات ناصحیح وی سالها عمارت ورزش را گریبانگیر خواهد بود.
کارشناسان می‌گویند آقای میرهادی قره‌ سید‌رومیانی که جایگزین بنیامین شکوه‌فر شده است انسانی با دانش و تجربه‌است، وی باسابقه نمایندگی مجلس و چندین دوره معاونت پارلمانی چند وزارت‌خانه‌ی دیگر احتمالا بتواند بخشی از خرابی‌های ناشی از ضلع سوم مثلث مخرب را جبران کند. البته نمایندگان هم باید بدانند که جلوی ضرر در وزارت ورزش گرفته شده و اکنون باید پشتوانه‌ی وزارت ورزش در اجرای مسیر اصلاح و تقویت وزارت باشند.
 🔸 به هر شکل، یک “مثلث تخریب” متشکل از سه معاون در وزارت ورزش با حمایت “سیاسیون” شکل گرفته بود که علاوه بر اینکه چرخ‌های پیشرفت ورزش را از حرکت انداخته‌اند بلکه موجب تاسف و نگرانی اهل ورزش را فراهم آورده‌اند . خوشبختانه اگرچه دیر ولی بخوبی یکی از این اضلاع را وزیر ورزش در هفته قبل از گردونه خارج کرد و امور پارلمانی را به فردی سپرده که ظاهراً همگان بر توانایی و درستکاری او اذعان دارند. 
شاید آقای رومیانی بتواند، "شکوه" و "عظمت" وزارت ورزش که در مجلس مخدوش شده بود و گچ‌بری‌های ترک‌برداشته آرمان‌شهر وزارت ورزش در “پارلمان” را ترمیم بخشد.
 🔸 وزارت ورزش اینک در بخش معاونت بانوان فردی فرهیخته، با دانش و مودب و توانمندی را داراست که وجود وی جلوی خیلی از “تندروی‌های” مثلث تخریب را گرفته است، خانم کاظمی‌پور را شاید الحق بتوان یکی از بهترین‌ گزینه‌های بعد از انقلاب اسلامی برای این معاونت نامید.
🔸 فی‌الحال اگر وزیر واقعاً می‌خواهد ورزش را در آستانه بازی‌های آسیایی و المپیک پیش‌رو تقویت کند قطعا دو ضلع باقیمانده این مثلث تخریب را می‌بایست از وزارتخانه حذف کند و بجای آنان افراد کاربلد و توانمند را از بین کارشناسان وزارت ورزش جایگزین نماید.