پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
والیبال برتر در پایان نیم فصل

سنگ ها را وا بکنید...

دور رفت لیگ برتر والیبال با همه ی اما و اگر ها به پایان رسید و آنچه در پی می آید نگاهی گذرا به ماوقع سیزده هفته ای که گذشت.

والیبال در این سال‌ های اخیر یکی از درست‌ ترین تصمیم‌ هایی بود که در مورد تجهیز کردن کفپوش‌ سالن ‌ها گرفته بودد که متاسفانه باشگاه ها با این موضوع همکاری نکردند، تا بار دیگر ثابت کنند که تنها خودشان مهم هستند و بس، سلامتی بازیکنانی ذره‌ای ارزش ندارند!

کاش روزی برسد ما به این سطح از فرهنگ ورزشی برسیم که احترام به قانون و رعایت کردن ابتدایی‌ ترین الزامات جزئی از ورزش حرفه‌ای است.
برای رسیدن به بالاترین سطح والیبال دنیا، تنها کسب مدال در رقابت‌ های مختلف کافی نیست، در سطح بالا همین جزئیات زیر ساختی است که کشورها را با هم متمایز می‌کند.
کشور همسایه ترکیه امسال دو بار میزبانی مهم‌ترین رویداد والیبال رو به عهده داشت و در آخر سال از طرف فدراسیون جهانی والیبال شایسته تقدیر بود و به عنوان بهترین میزبان سال انتخاب شد. این تقدیر و شایستگی نتیجه توجه به استاندارسازی‌ها و رعایت قوانین است!

با امید روزی که اول یاد بگیریم به قانون احترام بگذاریم بعد از قانون گذار انتقاد کنیم!

این متنی است که کیارش ملکی مربی جوان ایرانی شاغل در بوندسلیگای آلمان در رشته والیبال برای ما ارسال کرده است.

نیم فصل اول لیگ برتر بعد از حدود 11000 دقیقه و 91 مسابقه به پایان رسید و در نهایت قرار است دور دوم به صورت رفت و برگشت ادامه یابد. لیگ یعنی مسابقاتی که زنجیر وار و به طور رفتار و آمد انجام پذیرد در این گونه رقابت ها تمرکز گرایی جز در دوران شدت کرونا قابل توجه نبوده و نخواهد بود لذا برای اینکه بعد از 37 سال برگزاری لیگ، بالاخره باید گام در راه حرفه ای گرایی گذاشت و دنبال بهانه جویی و فرافکنی نبود.

عرب ها هم از لیگ ما پیش نیافتند!

اگر نمی توانیم همانند لیگ های معتبر اروپایی باشگاه های واقعی را به این عرصه بکشانیم اما زیر ساخت و مقدمات این راه اجتناب ناپذیر را فراهم سازیم. امروز ما به شدت در این زمینه از کشور های آسیایی فاصله گرفته ایم نمی توانیم خود را با لیگ کره، ژاپن و به ویژه چین مقایسه کنیم آنها جمعی از بهترین ستارگان جهان را در خود جای داده اند و اکنون نوبت به عربستان و قطر رسیده است که راه حرفه ای و کمال والیبال را در پیش بگیرند و ما متاسفانه همچنان اندر خم کشمکش های خودخواهانه گرفتار آمده ایم. شاید فرصت یک هفته ای بین نیم فصل اول و دوم زمانی مناسب برای چاره اندیشی نباشد ولی مهلتی است تا سازمان لیگ که با نگاهی مثبت و سازنده به پیش می رود سنگ های خود را با باشگاه ها وا بکند.

به ویژه معلوم سازد که زمان و مکان دور حذفی کجاست چند تیم سقوط می کنند و روزهای پرشتاب باقی مانده را به طور دقیق شماره کنند.

نویسنده: جمشید حمیدی