پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

رجب طیب اردوغان و حکایت رونالدو

اردوغان می‌گوید رونالدو به دلیل ممنوعیت سیاسی کنار گذاشته شد.

رهبر ترکیه می گوید که فوتبالیست پرتغالی: ورزشکاری است که از آرمان فلسطین دفاع می کند، علی رغم عدم اظهارات عمومی او در مورد فلسطین. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفته است که کریستیانو رونالدو در جام جهانی در معرض ممنوعیت سیاسی قرار گرفته است، زیرا او فوتبالیست پرتغالی را با لیونل مسی مقایسه کرده است.
آنها رونالدو را هدر داده اند. اردوغان در حین سخنرانی در یک رویداد جوانان در استان ارزروم در شرق این کشور گفت: متأسفانه، آنها یک ممنوعیت سیاسی برای او وضع کرده‌اند.

اردوغان گفت: در حالی که تنها 30 دقیقه به پایان بازی باقی مانده بود، روحیه رونالدو را خراب کرد و انرژی او را گرفتند.
وی افزود: رونالدو کسی است که از آرمان فلسطین دفاع می کند.
این بازیکن 37 ساله در نیمه دوم بازی یک چهارم نهایی جام جهانی مقابل مراکش که در آن پرتغال 1-0 شکست خورد، به عنوان بازیکن تعویضی به میدان رفت.
بازیکن سابق منچستریونایتد و رئال مادرید در زمان دیدار پرتغال با سوئیس در مرحله یک هشتم نهایی نیز روی نیمکت حضور داشت و به عنوان بازیکن تعویضی به میدان رفت.

باخت مقابل مراکش به این معنی بود که رونالدو، تنها بازیکنی که در پنج جام جهانی مجزا گلزنی کرد، از جام جهانی که به احتمال زیاد آخرین جام جهانی او خواهد بود، حذف شد و در حالی که به سمت رختکن می رفت، نتوانست جلوی اشک هایش را بگیرد.
رونالدو با وجود گزارش ‌های نادرست و عکس‌های اصلاح‌ شده که به ‌طور دوره‌ای در فضای مجازی منتشر می‌شود، هرگز هیچ بیانیه‌ای درباره درگیری اسرائیل و فلسطین صادر نکرده است.

در سال 2019 یک شرکت مدیریت ورزشی به نمایندگی از این فوتبالیست، یک داستان پرتیراژ مبنی بر اهدای 1.5 میلیون یورو (1.59 میلیون دلار) به فلسطینی‌ ها پس از حراج جایزه کفش طلا توسط رونالدو تکذیب شد.
تصویری از رونالدو که تابلویی به زبان اسپانیایی با مضمون همراه با فلسطینی ‌ها در دست داشت و به ‌طور گسترده در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد، نیز به تصویر کشیده شد و در واقع بیانگر حمایت از قربانیان زلزله اسپانیا در سال 2011 بود.

رونالدو با یک شال فلسطینی دور شانه هایش به تصویر کشیده شده است، اما این شال نماینده اتحادیه فوتبال فلسطین است و بازیکن سابق رئال مادرید و منچستریونایتد در کنار جبرئیل رجوب، رئیس آن اتحادیه ایستاده بود.

منبع: الجزیره اسپورت

برگردان: هستی رفیعی