پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
آیینی پر از احساسات و اظهارات

بت ملی برزیلی ها به خاک سپرده شد

برزیل آخرین ادای احترام به پله اسطوره را آغاز کرد.

برزیلی های احساساتی روز دوشنبه آخرین ادای احترام خود را به پله اسطوره فوتبال با بیداری در استادیوم آغاز کردند، جایی که او برای اولین بار با مهارت خیره کننده خود نفس جهان را بند آورد.
صدها هوادار در صف ایستادند تا در ویلا بلمیرو، خانه باشگاه قدیمی پله، سانتوس، جایی که تابوت حاوی بقایای  (پادشاه) در مرکز زمین به نمایش گذاشته شده بود، حضور یابند.

پله، قهرمان سه دوره جام جهانی که به طور گسترده به عنوان بهترین فوتبالیست تمام دوران شناخته می شود، روز پنجشنبه پس از مبارزه طولانی با سرطان در سن 82 سالگی درگذشت.
کارلوس موتا و پسر 12 ساله‌اش برناردو بیش از 500 کیلومتر (300 مایل) از ریودوژانیرو به سانتوس، یک شهر بندری جنوب شرقی در ایالت سائوپائولو سفر کردند تا به قهرمان فقید خود ادای احترام کنند.
تمام دوران کودکی من تحت تاثیر کارهایی که پله برای برزیل انجام داد، تحت تاثیر بردهایش در جام جهانی بود. موتا 59 ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: او یک بت ملی بود.

من هرگز بازی پله را ندیدم، اما ویدیوها را دیدم. برناردو گفت: او بهترین بازیکنی است که روی زمین قدم گذاشته است.
جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا و آلخاندرو دومینگوئز، رئیس کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی، کونمبول، از اولین شخصیت هایی بودند که در تابوت باز که زیر سایه بان قرار داشت و با دسته های گل سفید احاطه شده بود، ادای احترام کردند.

استادیوم سیاه و سفید که پس از محله ای که در آن قرار دارد به ویلا بلمیرو معروف است، ظرفیت 16000 نفر را دارد. در سکوها، سه پرچم غول پیکر به نمایش درآمدند، یکی با تصویری از پله که شماره 10 معروف خود را روی پیراهن خود دارد. دیگری پیام زنده باد پادشاه را داشت. سومی به سادگی گفت: پله 82 سال.
به گفته خانواده، مراسم تشییع جنازه امروز از کنار خانه مادر پله، سلست آرانتس 100 ساله، که هنوز زنده است اما بیهوش است و از مرگ پسرش بی خبر است، می گذرد.
این راهپیمایی به گورستان در سانتوس ختم می‌شود، جایی که پله در مقبره‌ای خاص به خاک سپرده می‌شود.

ورزشگاه اوربانو کالدیرا که معمولاً با نام ویلا بلمیرو شناخته می شود، این دوشنبه درهای خود را در سانتوس باز کرد تا برای آخرین بار با شاه خداحافظی کند. مراسم ادای احترام به ادسون آرانتس دو ناسیمنتو، پله، ساعت 10 صبح به وقت محلی آغاز شد و 24 ساعت ادامه خواهد داشت.

در میان اعضای خانواده، هم تیمی های سابق سانتوس، رقبای قدیمی، هواداران تیم های رقیب و افراد برجسته، هزاران نفر از ملیت های مختلف در این مراسم حضور داشتند.

بر اساس خواسته پادشاه فوتبال، سانتوس سازه ای را در زمین ویلا بلمیرو ساخت. این منطقه با دسته‌های گلی که توسط باشگاه‌هایی از سراسر جهان ارسال شده بود، مانند رقیب اصلی پالمیراس و رئال مادرید، ابرقدرت اسپانیا، تزئین شده بود. روماریو و نیمار هم گل فرستادند.

پله طبق رکوردهای باشگاهی در ورزشگاه خانگی خود در 210 بازی 288 گل به ثمر رساند. در اینجا بود که او وفاداران سانتوس را شگفت زده کرد و با مهارت، هوش، قدرت و ورزش باورنکردنی خود لحظاتی از خلسه را برای آنها فراهم کرد.
امروز فضا پر از احساسات، تحسین و احترام به خانواده این اسطوره فوتبال بود. سکوت توسط دو آهنگ که موسیقی پس زمینه را تشکیل می دادند شکستند: سرود رسمی سانتوس و آهنگ Meu Legado (میراث من) که توسط خود پله نوشته شده بود.

مترجم: هستی رفیعی