پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
والیبال جهان در یک نگاه

مسابقات قهرمانی جهان مردان 2022

سایت "والیبال ورد" در یک بررسی اجمالی به والیبال ایران و مسابقات قهرمان جهان در پایان سال 2022 میلادی پرداخت.

نخبگان والیبال در لهستان و اسلوونی به مدت 17 روز برای بیستمین دوره مسابقات قهرمانی جهانی مردان والیبال FIVB، مهمترین رویداد فصل بین المللی 2022، گرد هم آمدند.

از همان ابتدا هیجان زیادی وجود داشت، زیرا برزیل در بازی افتتاحیه تورنمنت با شکست دو ست، کوبا را در پنج ست شکست داد.

پیروزی 3 بر 2 ایران مقابل آرژانتین دارنده مدال برنز المپیک توکیو، نکته مهم روز دوم رقابت ها بود.

فرانسه قهرمان المپیک در روز سوم به پنج ست فشار آورد، اما آنها فشار تماشاگران اسلوونی را برای برتری بر میزبان کنترل کردند.

اوله پلوتنیتسکی، کاپیتان اوکراینی، یکی از برجسته‌های انفرادی روز چهارم بود که با شلیک پنج آس، تیمش را به سوی تونس هدایت کرد.

یکی از مورد انتظارترین دوئل های مرحله مقدماتی در روز پنجم برگزار شد که لهستان در کاتوویتس با نتیجه 3-1 آمریکا را شکست داد.

ترکیه در آخرین روز مرحله مقدماتی با 17 امتیاز از مقابل آدیس لاگومدزیجا به برتری رسید و جایگاه خود را در دور حذفی قطعی کرد.

پس از دو روز استراحت، مرحله یک هشتم نهایی آغاز شد، پیروزی 3-1 اسلوونی مقابل آلمان در لیوبلیانا یکی از نکات جالب توجه بود.

ایالات متحده به سختی توسط ترکیه تحت فشار قرار گرفت، اما در نهایت با پیروزی در پنج ست به مرحله یک چهارم نهایی رفت.

فرانسه تقریباً شاهد پایان مبارزات خود در مرحله یک شانزدهم نهایی بود، اما با کسب 17 امتیاز اروین نگاپث و بارتلمی چینیزه، آنها توانستند در نبرد پنج ست مقابل ژاپن جان سالم به در ببرند.

چهارمین و آخرین روز از مرحله یک هشتم نهایی با یک جفت رفت و برگشت برگزار شد که برزیل در یکی از آنها برتری ایران را از آن خود کرد.

ایتالیا با برتری 3 بر 2 مقابل فرانسه قهرمان المپیک در یکی از هیجان ‌انگیزترین بازی ‌های این تورنمنت به مصاف اسلوونی در نیمه نهایی راه یافت.

لهستان و برزیل پس از شکست 3 بر 2 آمریکا از سوی اروپایی ها و غلبه بر رقبای قاره ای آرژانتین 3 بر 1، لهستان و برزیل در نیمه نهایی مسابقه مدال طلای 2018 را ترتیب دادند.

ایتالیا فرصتی به اسلوونی نداد و در دوئل نیمه نهایی خود در ست های مستقیم پیروز شد تا برای اولین بار از سال 1998 به مدال طلا برسد.

تقابل لهستان و برزیل در پنج ست به سود اروپایی ها به پایان رسید و اروپایی ها امید خود را برای کسب سه عنوان قهرمانی متوالی جهان حفظ کردند.

برزیلی ها بهبود یافتند و در بازی مدال برنز بر اسلوونی چیره شدند و در ششمین دوره متوالی مسابقات قهرمانی جهان روی سکو قرار گرفتند.

در بازی مدال طلا، ایتالیا در ست اول شکست را شکست داد و لهستان را 3-1 شکست داد و عنوان قهرمانی جهان را قطعی کرد.

سرمربی ایتالیایی، فردیناندو دی جورجی، تنها فردی بود که در چهار عنوان قهرمانی این تیم در جهان حضور داشت، او تنظیم کننده تیم هایی بود که در سال های 1990، 1994 و 1998 طلا گرفتند.

ستور سیمون جیانلی جام را بلند کرد و همچنین جایزه ارزشمندترین بازیکن را به خانه برد.

منبع: والیبال ورد

برگردان: هستی رفیعی