پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
جیانگ سنبل والیبال چین

چوان مغرور چون اژدها! 

در تیم ملی چین چند جیانگ بازی می کنند اما چوان والیبال دوستان ایران به خوبی می شناسند که در مسابقات قهرمانی آسیا و لیگ ملت ها جهان با آن پرش مسحور کننده نوید یک ستاره بزرگ را داده است.

متن ذیل نگاهی است به اوضاع و احوال این بازیکن سرزمین چین. اخیراً در عرصه ورزشی پکن، پیوستن جیانگ چوان به لیگ حرفه‌ای والیبال V1 ژاپنی JT Thunder Club قطعاً بزرگ‌ترین خبر است و حتی به اخبار ورزش ملی نیز سرایت کرده است. 

این نیز از یک جنبه جایگاه جیانگ چوان را در عرصه ورزش ملی نشان می دهد. جیانگ چوان با 28 سال سن و 2.04 متر قد، رهبر تیم والیبال مردان پکن اتو و سرپرست تیم والیبال مردان چین است که چند سالی است که نماد تیم والیبال مردان چین است. 

فصل 2020-2021 سوپرلیگ والیبال مردان چین به صورت بسته در شهر Qinhuangdao برگزار می شود. جیانگ چوان با هدایت تیم والیبال مردان Beiqi قهرمان لیگ شد که اولین قهرمانی لیگ حرفه ای جیانگ چوان نیز محسوب می شود. در مسابقات والیبال قهرمانی آسیا 2021 که در شهر چیبا ژاپن برگزار شد، جیانگ چوان به عنوان کاپیتان تیم ملی با هدایت تیم والیبال مردان چین به مدال برنز دست یافت و بدین ترتیب جواز حضور در مسابقات جهانی والیبال مردان 2022 را به دست آورد. در سال 2021، ازدواج بزرگ جیانگ چوان نیز او را در رشد زندگی خود بالغ تر کرد. درست قبل از رفتن به لیگ جهانی والیبال مردان در سال 2022، جیانگ چوان از یک بیماری جزئی رنج می برد.

از منظر مراقبت از بازیکنان، تیم ملی فداکاری کرد تا جیانگ چوان در چین بهبود یابد. پس از یک عمل جراحی جزئی، جیانگ چوان به آرامی بهبود یافت و آماده شرکت در مسابقات جهانی والیبال مردان است. درست زمانی که تیم ملی در حال رقابت در لیگ جهانی والیبال مردان بود، باشگاه والیبال مردان جی تی تاندر ژاپن رسما اعلام کرد که جیانگ چوان از باشگاه والیبال خودرو پکن به این باشگاه منتقل شده و نماینده این باشگاه در لیگ حرفه ای والیبال V1 ژاپن خواهد بود.

فصل 2022-2023. جیانگ چوان در مصاحبه ای با خبرنگار مشتری از پکن دیلی آهی کشید: در نهایت، می توانم برای بازی کردن و گسترش افق هایم به خارج از کشور بروم.

 می دانید، جدای از فوتبال و سایر ورزش ها، در عرصه ورزش داخلی چین، برای ورزشکاران برجسته بازی در خارج از کشور در دوران طلایی دوران حرفه ای خود دشوار است، زیرا این امر شامل منافع اساسی تیم های محلی است، نه به بازی های ملی. برداشتن این مرحله مستلزم داشتن شجاعت و خرد کافی تیم محلی است. در واقع، در چند سال گذشته، عملکرد جیانگ چوان در سوپرلیگ والیبال مردان چین و نمایندگی تیم ملی در عرصه بین‌المللی مدت ‌ها است که مورد توجه بسیاری از باشگاه‌ های حرفه‌ای سطح بالا در اروپا، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی قرار گرفته است. لی مو، مربی والیبال مردان اتومبیل پکن، در مورد این که باشگاه جی تی تاندر ژاپن از جیانگ چوان دعوت کرد تا این بار به آن ملحق شود، به صراحت گفت: طرف مقابل واقعاً تشنه بالندگی است! در لیگ جهانی والیبال مردان 2022، تیم والیبال مردان ژاپن با 9 پیروزی و 27 امتیاز در رده پنجم قرار گرفت و با سر بالا به فینال راه یافت. تیم والیبال مردان ایران قهرمان آسیا با 7 برد و ژاپن با 9 برد بهترین تیم آسیایی امسال لیگ جهانی والیبال مردان هستند. سطح لیگ حرفه ای V1 والیبال مردان ژاپن را می توان درجه یک در آسیا نامید. ستارگانی مانند موزرسکی و کوبیاک همگی در لیگ ژاپن بازی می کنند. اما لیگ ژاپن تعداد کمک های خارجی از اروپا و آمریکا را محدود می کند. که کیفیت کمک‌ های خارجی را بهبود می‌بخشد و افزایش می‌دهد، از شدت معرفی بازیکنان برجسته آسیایی کاسته است.

بیایید در مورد این باشگاه جی تی تاندر صحبت کنیم، لیو لیبین، مهاجم اصلی تیم والیبال مردان BAIC، در فصل 2018-2019 برای یک فصل به این تیم پیوست. پس از یک فصل، لیو لیبین به تیم ملی بازگشت و همه شاهد پیشرفت آشکار او به خصوص در سطح پیچیدگی فنی در سه لاین پایین و همچنین آگاهی فکری از پیش بینی ابتدا بودند و او باید برای هر توپی بجنگد. در آن زمان، لیو لیبین گفت: اگر شما فعالانه دفاع نکنید و ارتباط برقرار نکنید، اگر فعالانه پر نشوید و بدوید، توسط هم تیمی هایتان به شما تحقیر می شود، زیرا همه این کار را می کنند. غیرقابل انکار است که محیط یک لیگ عالی به ناچار توانایی رزمی واقعی بازیکنان را بهبود می بخشد، چیزی که بازیکنان چینی فاقد آن هستند. تیم والیبال مردان جی تی تاندر ژاپن در فصلی که لیو لیبین بازی می کرد، قهرمان جام حذفی و نایب قهرمان لیگ شد. با این حال، تیم والیبال مردان جی تی تاندر فصل گذشته تنها در رده ششم قرار گرفت و باشگاه مجبور به ایجاد تغییراتی است. سرمربی تیم تاندر جای خود را به لوزانو سرمربی آرژانتینی تیم سابق والیبال مردان چین داد و راسل مهاجم اصلی فعال تیم والیبال مردان آمریکا که عملکرد خوبی در لیگ جهانی والیبال مردان داشت نیز به این تیم پیوست.

چه در تیم پکن و چه در تیم ملی، جیانگ چوان به سختی تمرین کرد و صاف و آفتابی بود و رضایت همه را جلب کرد. 

سطح جیانگ چوان به مرحله ای رسیده است که برای پیشی گرفتن از خود نیاز به پیشرفت دارد. مدت ها پیش، ساندر، بازیکن مشهور والیبال مردان آمریکایی که برای تیم والیبال مردان BAIC بازی می کرد، گفت: بازیکنی مانند جیانگ چوان دیر یا زود به میدان می رود. او قطعا می تواند به یک باشگاه حرفه ای سطح بالا در والیبال جهان بپیوندد. فقط از این طریق می تواند ستاره ای در سطح جهانی شود.

امروزه تیم والیبال مردان JT Thunder به اولین باشگاه جیانگ چوان در خارج از کشور تبدیل شده است و طبیعتاً دارای تأییدیه اداره کل ورزش ایالتی و اداره ورزش شهرداری پکن و همچنین تلاش های باشگاه والیبال اتومبیل پکن است. جیانگ چوان گفت: من می خواهم از اداره کل ورزش دولتی، اداره ورزش شهرداری پکن و رهبری باشگاه والیبال خودرو پکن برای ارتقاء شدید آنها تشکر کنم. در چند سال گذشته برخی از باشگاه های اروپایی و ژاپنی با من تماس گرفتند. و من برای گسترش افق هایم بیرون رفته ام تا بازی کنم. ایده ارتقاء سطح خودم. این بار می خواهم از شما تشکر کنم. لی مو (پاسور سابق تیم ملی چین) مربی تیم والیبال مردان BAIC، گفت: به عنوان سرمربی، چیزی نمی توانم به او بیاموزم. وقت آن است که جیانگ چوان روی یک سکوی سطح بالا تمرین کند. امیدوارم او بتواند از این فرصت استفاده کند و خود را بهبود بخشد. در آینده به تیم پکن و تیم ملی کمک خواهد کرد. علاوه بر این، کار سخت در خارج از کشور به تنهایی فرصتی نادر برای ورزش کردن است. این فقط مربوط به بازی بسکتبال نیست، بلکه به زندگی مستقل نیز مربوط می شود و نحوه برقراری ارتباط با افراد مختلف است. یک تمرین همه جانبه. بعد از این تمرین، امیدوارم جیانگ چوان بتواند به یک بازیکن حرفه ای عالی تبدیل شود.

جیانگ چوان گفت که واقعاً همینطور است. بالاخره برای اولین بار است که برای بازی به خارج از کشور می رود. او با مشکلات مختلفی رو به رو خواهد شد و باید خودش آنها را حل کند. این خودش تمرین است. تیم والیبال مردان جی تی تاندر ژاپن بازیکنان خوب خارجی و همچنین ملی پوشان والیبال مردان ژاپنی را معرفی کرده است.

تیم های دیگر نیز بازیکنان سطح بالای داخلی و خارجی را معرفی کرده اند و بازیکنان محلی ژاپنی ماهر هستند. جیانگ چوان معتقد است که این قطعا یک چیز خوبی برای بهبود خودش همچنین امیدوارم برخی از مهارت ‌های کوتاه من در لیگ ژاپن بهبود یابند و همچنین باید مفاهیم پیشرفته‌ای را یاد بگیرم تا بتوانم در آینده به والیبال پکن و حتی والیبال چین کمک کنم.

جیانگ چوان گفت: وضعیت بدنی والیبالیست های مردان چین بد نیست، اما تجربه مسابقه و توانایی واقعی رزمی کافی نیست، در جریان لیگ جهانی والیبال مردان، تیم چین سرسخت بازی کرد، اما شکاف را هم دید. در شرایط سخت برخورد، نحوه تطبیق در محل، بازیکنان چینی از جمله من توانایی کافی را ندارند.

جیانگ چوان این بار بسیار مشتاق بازی در خارج از کشور است و گفت که ادامه حضور در لیگ های حرفه ای سطح بالاتر را در آینده رد نمی کند. جیانگ چوان بازیکن فوق العاده ای است که برای خودش الزامات و ایده آل هایی دارد. او به صراحت می گوید: من والیبال را دوست دارم، مهم نیست که در آینده چه سنی دارم، تا زمانی که بتوانم به بازی ادامه دهم، به بازی کردن و ساختن ادامه خواهم داد. من خودم بهتر هستم.

"امسال سال چینی ببر در تقویم قمری است، جیانگ چوان، مالک لینگ یونژی، به صراحت ،در سال ببر، در جوانی، او باید شبیه اژدها و ببر باشد!" ارزش بیشتر انتظار را دارد...

نویسنده: فرشاد سلطانی – بازیکن سابق تیم استقلال