پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
بررسی آماری لیگ برتر فوتبال در نیم فصل اول

فصل مساوی های بدون گل در بحبوحه جام جهانی

رقابت های نیم فصل اول لیگ برتر به پایان رسید و این دوره از رقابت‌ها با وجود همه حواشی که داشت دل دوستداران فوتبال را به دست نیاورد تا جایی که جذابیت حلقه گمشده این مسابقات بود.

شاید بزرگترین مشکل لیگ جاری همزمانی آن با جام جهانی 2022 بود. به واقع تماشای بازی های جذاب از قول های فوتبال جهان در قطر این توقع را به وجود آورد که بازی های به مراتب جذاب تری از تیم های لیگ ایران ببینیم. این رقابت ‌ها اما به خودی خود به دلیل غیبت تماشاگران از جذابیت ساقط بود. در لیگی که تماشاگر نداشته باشد جذابیت هم وجود ندارد.

این موضوع را علاقه مندان به فوتبال در سراسر جهان در دوران کرونا به خوبی حس کردند. از این رو این دوره از رقابت‌ ها تحت تاثیر جام جهانی هیچ یک از علاقه مندانش را راضی نکرد و نه تنها هواداران فوتبال از تماشای این بازی ها لذت نبردند که مجریان این مسابقات از فوتبالیست ها و باشگاه ها گرفته تا عوامل برگزاری هیچ کدام از آنچه در نیم ‌فصل اول گذشت راضی نیستند.

از طرفی رفتار بازیکنان در هنگام گلزنی و حس خنثی که القا می کردند هیجانات را کمتر کرد تا شاهد منفعل ترین لیگ ممکن باشیم. این را بگذارید در کنار سکوهای خالی بدون هیجان و سرد زمستانی که به واقع می توان گفت فوتبال را بی روح تر کرد و در کنار بازی اغلب بی کیفیت از اغلب تیم های لیگ برتر مانع از آن شد که از تماشای فوتبال لذت برده و لیگ پر نشاطی را تجربه کنیم.

با این حال فوتبال در روزهایی که تماشاگر ندارد و بزرگترین آوردگاه جهان یعنی جام جهانی در حال برگزاری است باز هم پر حاشیه است و نمی توان گفت این رقابت های منفعل بی حاشیه هم بوده است. تغییر چندین مربی و مدیرعامل و برخی اتفاقات حاشيه‌ای دیگر، اجازه نداد نسبت به این فوتبال بی تفاوت باشیم. از این رو در آستانه نیم فصل دوم بد نیست نگاهی آماری به اتفاقات نیم فصل اول بندازیم.

نیم فصل رکورد تغییر مدیرعامل را زد

با شروع فصل بیست و یکم رقابت‌ های لیگ برتر شاهد کج سلیقگی در بین تصمیم ‌گیرندگان باشگاه ها بودیم.

در شرایطی که می شد قبل از شروع فصل تغییرات مدیریتی صورت گیرد اما باشگاه ها تصمیم گرفتند با شروع لیگ دست به اقدام زده و تیم های خود را درگیر حاشيه کرده از آرامش آنها بکاهند‌. باشگاه پیکان در اولین گام در حالی که هفته ها بود شایعه برکناری امیر عطابخش شنیده می شد در این کار تعلل کرد و با شروع فصل حمید عباسی به جای امیر عطابخش برکرسی مدیریت نشست تا این باشگاه اوج بدسلیقگی خود را نشان دهد. این باشگاه می توانست این تغییر را قبل از شروع فصل انجام دهد اما ترجیح داد تیم را درگیر این حاشیه کرده و علامت سوال بزرگی برای اهالی به وجود آورد؛ که حالا چرا؟

این تنها اقدام لیگ برتری ها نبود بلکه پس از پیکانی‌ها دیگر تیم ها نیز دست به کار شدند و6 تغییر دیگر در این بخش رخ داد تا در یک نیم فصل شاهد تغییر 6 مدیرعامل باشیم که در نوع خود عجیب و مورد انتقاد است.

در باشگاه صنعت نفت احمد پارو جانشین جهانگیر کی‌شمس شد. علی فتح‌الله‌زاده به جای مصطفی آجورلو استقلالی ها را غافلگیر کرد. حسین پورمحمدی با حاشیه های فراوان به جای مجید زیندینی به مس آمد. در باشگاه نفت مسجدسلیمان نتایج ضعیف حواشی زیادی به وجود آورد و ابوذر شجاعی به جای هدایت یزدی کار را به دست گرفت. در اقدامی غافلگیر کننده هوشنگ نصیرزاده به جای ایوب بهتاج مدیرعامل تراکتور شد و در آخرین تغییر نیز در حالی که به نظر می رسید به دلیل نتایج نه چندان خوب جواد نکونام از فولاد جدا می شود حمیدرضا گرشاسبی از این باشگاه برکنار و حمیدرضا رادکیا جانشین او شد.

به این ترتیب 7 تغییر در جمع مدیرعاملان باشگاه های لیگ برتری رخ داد. این در حالی است که در ابتدای فصل صحبت از برکناری درویش از تیم پرسپولیس نیز وجود داشت اما او همچنان با وجود همه ایرادات مدیریتی هنوز در مسند کار قرار دارد و به نظر می رسد خیال برکناری ندارد.
نیم فصل به مربیان رحم نکرد

به نظر می رسد ریکاردو ساپینتو آخرين قربانی نیم فصل اول باشد.

این مربی مورد انتقاد نه تنها اهالی فوتبال که اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال نیز قرار گرفت. البته هنوز خبری از تغییر احتمالی در کادر فنی این تیم نیست اما شنیده ها حاکی از آن است که جای پای او به شدت سست شده است. با این حال نمی توان او را مربی برکنار شده دانست چرا که هنوز بر مسند کار قرار دارد.

در عوض تیم صنعت نفت آبادان اولین تیمی بود که تاب نتایج ضعیف تیمش را نیاورد و دست به تغییر زد. نفتی ها که این فصل از آنها توقع نتایج خوبی می رفت در همان ابتدا با پرکاس به نتیجه نرسیدند و عملکرد ضعیفی نشان دادند. در نتیجه خیلی زود او برکنار شد و فیروز کریمی به جایش آمد. از همان ابتدای انتصاب این مربی طنز پرداز پیشبینی می شد که او هم رفتنی است.

نتایج ضعیف تر حکم اخراج او را هم امضا کرد تا در نهایت تاوارز بزرگ روی نیمکت این تیم بنشیند. به این ترتیب صنعت نفت با تغییر یک مدیرعامل و دو مربی بیشترین سهم رادر تغییرات نیم فصل اول دارد.

در ادامه و در زمان برگزاری جام جهانی و در حالی که تیم تراکتور در ترکیه بود بردیف روس ساز جدایی را کوک کرد. او مدعی شد روس ها او را فراخواندند و به سمت وطن حرکت کرد.

با این حال قبل از این جدایی صحبت از اختلاف این مربی با بازیکنان بود. عدم هماهنگی و ثبات را هم می شد از عملکرد تیم تراکتور دید. از این رو به هر بهانه ای می توانستیم حدس بزنیم او هم رفتنی است.

در نتیجه خمز هدایت تراکتور را بر عهده گرفت اما در تراکتور ثبات هیچ معنایی ندارد و نیمکت این تیم چه از نظر مدیرعامل و چه از نظر مربی همیشه لرزان بوده و آبستن تغییر است. سومین قربانی لیگ برتر خیلی دی تر از حد تصور برکنار شد. بعد از هفته ششم و در شرایطی که به نظر می رسید حال تیم نفت مسجدسلیمان خوب نیست مسئولان این باشگاه تصمیم گرفتند با رضا مهاجری به کارشان ادامه دهند. آنها این فرصت را به این مربی و تیم دادند تا در یک ماه تعطیلی لیگ خود را بازسازی کند. در حالی که مشکل تیم مهاجری فنی نبود. این یک ماه بیش از آن که چاره ساز شود، برحواشی افزود تا جایی که ابراهیم اشکش به جای رضا مهاجری نشست. این مربی هم تا کنون به هیچ نتیجه ای نرسیده است و این می تواند جایگاه او را هم متزلزل کند. هر چند این مربی با اسپانسر باشگاه رفاقتی دارد که به نظر می رسید جایگاه او را مستحکم کرده است. نفت اما اگر بخواهد با همین فرمان پیش برود از حالا باید او را اولین سقوط کننده لیگ بدانیم.
جولان مساوی های بدون گل

بدترین اتفاقی که لیگ جاری را در بر گرفت بازی های بدون گل است. لیگ جاری در نیم فصل اول 27 بازی بدون گل داشت و در کل رقابت ها 214 گل از خط دروازه ها گذشته است.

پر گل ترین بازی این فصل مربوط به هفته یازدهم و بازی ذوب آهن و نفت مسجدسلیمان است که با نتیجه 5 بر یک به سود اصفهانی ها به پایان رسید. نیم فصل اول، باید مدیون تیم نفت مسجدسلیمان باشد چرا که اغلب با گل های زیادی که دریافت کرد آمار گل های زده مسابقات را بالا برد.با این حساب می توان گفت هر هفته تقریبا بیش از 14 گل به ثمر رسیده است و سهم هر بازی تقریبا دو گل است.

این در حالی است که در این دوره از رقابت ها تا اینجای فصل 119 (بازی آلومینیوم و گل گهر از هفته سیزدهم لغو شده است) بازی برگزار شد که 45 بازی ان به مساوی انجامیده است و از این 45 رقابت 27 بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید. یعنی هر هفته تقرببا دو تساوی بدون گل داشتیم در حالی که هر هفته به طور میانگین سه بازی به تساوی انجامیده است. از این رو چه بسا اگر چند بازی پر گل نیم فصل نبود آمار گل ها در این فصل خجالت آور می شد.

بد نیست بدانید در این دوره از رقابت ها هر چند پرسپولیس صدرنشین رقابت ها است اما این تیم سپاهان است که با 21 گل زده بیشترین گل را به ثمر رسانده و صاحب بهترین خط حمله لیگ است. کمترین گل خورده متعلق به تیم مس رفسنجان است که فقط 4 گل دریافت کرده و باید گفت بهترین خط دفاع لیگ را به خود اختصاص داده است. در عوض نفت مسجدسلیمان با 35 گل خورده بیشترین گل خورده و بدترین خط دفاع را دارد و تیم پیکان نیز با 7 گل کمترین گلزنی را در نیم فصل اول داشته است.

همه امیدوراند نیم فصل دوم شاهد تغییراتی در جهت بهبود کیفیت لیگ برتر شویم. در هفته چهارم لیگ شاهد 4 تساوی بدون گل بودیم و در برخی هفته ها شش باز به مساوی انجامید. این شرایط منفعل لیگ ایران را به سوی نزول می برد. از این رو شاید لازم باشد فوتبالی ها به فکر بهتر شدن حال لیگ برتر باشند. هر چند حال کل فوتبال خوب نیست و این را از عملکرد تیم ملی در جام جهانی و آمار فعلی لیگ می توانیم به خوبی درک کنیم.

گزارش: نیلوفر مژدهی