پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

به به تو؛ بزرگمردی دیگر در عالم مربیگری

وقتی جیانی از دو اسطوره والیبال جهان خولیو ولاسکو و به به تو تمجید می کند.آدم دلش می خواهد یکبار دیگر به زندگی کاری این دو نظری بیاندازد. ولاسکو را همه ما کم وبیش می شناسیم. اما به به تو قدری برایمان ناشناخته است که در مطلب زیر تا حدودی به پرونده کاری او پرداخته ایم.

پائولو روبرتو د فریه تاس ( زادهٔ ۱۵ ژانویهٔ ۱۹۵۰) شناخته شده با عنوان به به تو بازیکن و مربی سابق والیبال و مدیر فوتبال اهل برزیل بود. به به تو از سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۸ سرمربیگری تیم‌ های ملی برزیل و ایتالیا و باشگاه پارما را برعهده داشت. از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ رئیس باشگاه بوتافوگو و از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ مدیر اجرایی باشگاه اتلتیکو مینیرو بود.
به به تو یکی از مهم‌ترین بازیکنان باشگاه والیبال Botafogo بوتافوگو بود. از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۵ با کسب یازده قهرمانی پیاپی سوپر لیگ والیبال برزیل جزو پرافتخارترین بازیکنان لیگ برزیل حساب می‌شود. به به تو در سال ۱۹۷۶ نیز عضو تیم ملی والیبال برزیل در بازی‌های المپیک مونترال بود.بعنوان بازیکن تیم برزیل در بازی های المپیک ۱۹۷۲ مونیخ و بازی های المپیک۱۹۷۶ در مونترال شرکت داشت.به به تو یکی از مربیان بسیار معتبر والیبال در جهان بود که در سال ۱۹۸۴ در بازی‌های المپیک لس آنجلس تیم ملی برزیل را با هدایت خود به مدال نقره رساند و تا سال ۱۹۸۸ سرمربی برزیل بود.وی از ۱۹۹۰ تا۱۹۹۵ والیبال ایتالیا را با موفقیت مربیگری کرد. هدایت تیم ماکسیکونو پارما - با نام بعدی پالاوولو پارما را بر عهده داشت و توانست پنج عنوان قهرمانی بدست‌ آورد . سه بار قهرمانی سری آ در سال‌های ۱۹۹۰، ۱۹۹۲، ۱۹۹۳ و همچنین قهرمانی سوپر جام اروپا و چلنج کاپ اروپا در زمره این ۵ عنوان بودند.به دنبال این موفقیت به دلیل این موفقیت ، وی برای مربیگری تیم ملی ایتالیا دعوت شد. و از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ هدایت چکمه پوش‌ها را بر عهده داشت و توانست در گام اول ایتالیا را قهرمان اروپا کند سال ۱۹۹۷ در مسکو قهرمان لیگ جهانی شد و در فینال مسابقات قهرمانی والیبال مردان جهان ،سال ۱۹۹۸ در توکیو ، در مسابقه با تیم یوگسلاوی سابق ، ۳ ست بر صفر به پیروزی رسید و مدال طلا در قهرمانی جهان را برای ایتالیا به دست آورد.
علاوه بر این، به به تو از ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۴ مربی تیم والیبال مدرسه نیروی دریایی برزیل بود.
به به تو از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ مدیر اجرایی باشگاه اتلتیکو مینیرو بود و توانست با نظرها و ایده‌های خود این تیم را به سمت جلو پیش ببرد و مینیرو دو بار قهرمان لیگ برتر فوتبال برزیل شد.
به به تو پس از حضور در مینیرو در سال ۲۰۰۳ به ریاست باشگاه بوتافوگو در آمد و تا سال ۲۰۰۸ در این سمت باقی ماند. او برای مدت سه سال بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ یک فرایند و ساختار را به باشگاه اضافه نمود و باعث تحول آن گشت. در مدت ریاست او بوتافوگو یک بار قهرمان تورنمنت جایزه ریو، یک دوره قهرمان جام کارناوال و یک دوره برنده تورنمنت سائو پائولو شد. به به تو هم در سال ۲۰۱۵به عضویت تالار مشاهیر والیبال جهان در آمده بود. عکسی از او را که لوح تالار را در دست دارد ملاحظه می فرمایید.

نویسنده: رحیم رحیم زاده