پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
هشدار عفو بین الملل به رونالدو

مراقب حقوق بشر در عربستان باشید!

عفو بین‌الملل از کریستیانو رونالدو می‌خواهد توجه خود را به مسائل حقوق بشر در عربستان سعودی معطوف کند.

عفو بین‌الملل اعلام کرد که کریستیانو رونالدو، فوق ستاره فوتبال، باید در زمان بازی ‌اش در النصر، مسائل حقوق بشر در عربستان سعودی را برجسته کند.

در بیانیه مطبوعاتی دیده‌بان حقوق بشر به نقل از دانا احمد، پژوهشگر خاورمیانه، آمده است: عقد قرارداد النصر با کریستیانو رونالدو در الگوی گسترده‌تری از شستشوی ورزش در عربستان سعودی است.

«ورزش‌شویی» پدیده‌ای است که از طریق ورزش آبرو و اعتبار خود را بیشتر می‌کند.

احمد افزود: احتمال زیادی وجود دارد که مقامات سعودی حضور رونالدو در این کشور را به عنوان وسیله ای برای منحرف کردن توجه از سوابق وحشتناک حقوق بشر کشور تبلیغ کنند.

کریستیانو رونالدو نباید اجازه دهد شهرت او به ابزاری برای شستشوی ورزشی عربستان تبدیل شود. او باید از زمان خود در النصر برای صحبت در مورد مسائل بی شمار حقوق بشر در کشور استفاده کند.

این بیانیه استدلال می‌کند که دولت سعودی افراد را بدون محاکمه عادلانه اعدام می‌کند و اجازه آزادی بیان یا اجتماع را نمی‌دهد.

به گفته رسانه های دولتی عربستان، رونالدو سالانه 200 میلیون دلار با النصر درآمد خواهد داشت.

بیانیه عفو بین‌الملل در واکنش به اظهارات ستاره پرتغالی در مراسم رونمایی از تیم مستقر در ریاض در روز دوشنبه منتشر شد که در آن او گفت:«می‌خواهم دیدگاه متفاوتی از این باشگاه و کشور ارائه دهم. به همین دلیل از این فرصت استفاده کردم».

سی ان ان برای اظهار نظر با وزارت ورزش عربستان سعودی، فدراسیون فوتبال عربستان سعودی و لیگ حرفه ای عربستان سعودی تماس گرفت اما بلافاصله پاسخی دریافت نکرد.

منبع: سی ان ان

مترجم: هستی رفیعی