چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه

دو خرید جدید برای استقلال و پرسپولیس

با اعلام شرایط فروش سهام 51 درصدی تیم های استقلال و پرسپولیس این پروژه وارد فاز تازه‌ای در بورس شد.

هرچند از ایرانسل و همراه اول به‌عنوان متقاضیان اصلی خرید سهام 51 درصدی این دو تیم نام برده می‌شود اما این اتفاق قطعی نیست. به این ترتیب از آنجا که سازمان خصوصی‌سازی خریداران را هنوز اعلام و مشخص نکرده نمی‌دانیم چه شرکت ‌هایی قرار است وارد رقابت شوند اما قطعا شرکت ‌های دیگر نیز پیشقدم شده‌اند و این دو اپراتور هم می‌توانند جزء خریداران باشند.
اخیرا شنیدیم دو شرکت خودروساز که در این راستا قدم برداشتند اما با وجود مخالفان فعلا موضوع را مسکوت نگه داشته‌اند چندی پیش دو باشگاه سایپا و پیکان به دلیل شرایط بد دو کارخانه سایپا و ایران‌خودرو با مشکلات مالی رو به ‌رو شدند. در آن مقطع بحث واگذاری امتیاز تیم‌های فوتبال این دو باشگاه مطرح شد تا به نوعی از زیان‌ده بودن این باشگاه‌ها جلوگیری شود.

درنهایت با توجه به مشکلات مالی این دو شرکت خودروساز و از طرفی قابل توجه بودن شرایط دو باشگاه استقلال و پرسپولیس این پیشنهاد مطرح شد که این دو باشگاه با ورود به بورس، سهام 51 درصدی سرخابی‌ها را خریداری کنند و به این شیوه با تبلیغات روی پیراهن استقلال و پرسپولیس به ‌جای پیکان و سایپا به نوعی خود را از شرایط بد مالی نجات دهند. به این ترتیب این دو تیم در عین اینکه تیمداری نمی‌کنند اما صاحب سهم بیشتری از دو تیم مطرح کشورند و درنتیجه به ‌شدت می‌توانند در بحث تبلیغات این دو تیم فعالیت کنند و به نوعی اسپانسر آنها خواهند بود.

این راهکار برای نجات کارخانه از ورشکستگی مطرح شد تا شاید به این شکل بتوانند رضایتمندی مردم را بالا ببرند. ضمن اینکه چون تیمداری نمی‌کنند بسیاری از هزینه‌های اضافه تیمداری در فوتبال را حذف خواهند کرد.
مخالفت با طرح خرید هدف از این طرح رفع زیان‌ده بودن دو کارخانه است. از طرفی این دو شرکت خودروساز با فروش سهام تیمهای فوتبال خود به شهرهایی که مایل به تیمداری هستند، هم یک شهر دیگر را صاحب تیم می‌کنند و هم برای خود درآمدزایی خواهند کرد و همین امر بر قدرت آنها خواهد افزود.

این طرح در دولت مطرح و به‌شدت با استقبال وزارت ورزش همراه شد؛ چراکه به این ترتیب وزارت ورزش خود را کنار نکشیده اما در عین حال هزینه‌ها را از روی دوش خود برمی‌دارد. طرح خرید سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از سوی خودروسازان اما همان ابتدا از سوی برخی در کارخانه‌های خودروساز و وزارت صمت با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد و مخالفان بر این باور بودند که درگیری این دو شرکت با دو باشگاه پرطرفدار پایتخت بر دردسرهای آنها خواهد افزود.

درنتیجه مخالفان درصدد راهکاری برای نجات این شرکت‌ها از بحران، پیشنهاد دادند تا آنها را از خرید سهام 51 درصدی منصرف شوند. درواقع فروش خودرو در بورس از راهکار های همین مخالفان بود و آنها تا حدودی موفق بودند. این طرح موفقیت‌آمیز البته برای دو کارخانه از زیان‌ده بودن شرکت‌های خودروساز جلوگیری کرد اما تا حدودی افول کرد چراکه با راه‌اندازی این امکان، به‌سرعت سیل انتقادها به سوی آنها روانه شد و به ظاهر شکست خورد. حالا شاید این دو شرکت بتوانند نظر مخالفان را جلب کرده و در بورس به‌عنوان متقاضی خرید سهام 51 درصدی استقلال و پرسپولیس وارد عمل شوند.

مگر اینکه دو شرکت ایرانسل و همراه اول که در این مدت در کنار این دو باشگاه سود هنگفتی به جیب زدند با قیمت پیشنهادی خود سایر رقبا را کنار بزنند و به حکومت خود بر تبلیغات این دو تیم ادامه دهند. چرا که با وجود تمایل افراد بسیاری در کارخانه و دولت برای خرید سهام استقلال و پرسپولیس از سوی سایپا و ایران‌خودرو اما مخالفان همچنان تلاش می‌کنند تا مانع شوند.

گزارش: نیلوفر مژدهی