پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

والیبال ساحلی ایران در گذر زمان (1)

در پی اوج گرفتن و جهانی شدن رشته والیبال ساحلی در دهه 1990 میلادی، فدراسیون والیبال ایران نیز از همان سال ها با تشکیل کمیته ای تحت عنوان کمیته ساحلی به امر آموزش و گسترش این رشته در کشور اقدام کرد. در ابتدا مسابقات ساحلی در کشور به صورت یک روزه، در زمین های ساحلی باشگاه ورزشی پیکان و ورزشگاه ازادی تهران برگزار می شد و والیبالیست های سالنی حاضر در لیگ برتر کشور با تشکیل تیم های دو نفره برای شرکت در مسابقات که عموما برایشان جنبه تفریحی داشت، شرکت می کردند.

پس از دو سال که والیبال ساحلی برای شناخته شدن در ایران با تورنمنت های یک روزه کوچک میان بازیکنان والیبال سالنی تیم های باشگاهی لیگ ایران برگزار می شد، امکان مجزا شدن ورزشکاران این رشته از والیبال سالنی هم فراهم شد. رفته رفته والیبالیست هایی از رشته سالنی جدا شدند تا به صورت اختصاصی در زمینه ساحلی تمرین و مسابقه دهند. به این ترتیب، نخستین دوره های سه روزه مسابقات والیبال ساحلی ایران پا گرفت. مسابقاتی که به میزبانی شهرهایی در شمال کشور همچون رودسر برگزار می شد.

در سال های پایانی قرن بیستم با رو به فزونی یافتن تعداد ساحلی بازان ایران و جان گرفتن مسابقات ساحلی در کشور، تیم های ملی و منتخب ایران نیز برای اعزام به تورهای آسیایی شکل یافتند که سپس موفق به حضور در رقابت های قهرمانی آسیا و بازی های آسیایی نیز شدند.

در دهه هشتاد،فدراسیون والیبال به منظور رشد و توسعه رشته ساحلی در داخل و اهمیت یافتن این رشته برای اسپانسرها،اقدام به میزبانی و برگزاری تورهای سالانه آسیا و اقیانوسیه در جزیره کیش نمود که با استقبال چشمگیری از سوی تیم های خارجی همراه بود و پنج سال نیز ادامه داشت.
در سال های بعد نیز ساحلی بازان ایران به حضور در تورهای آسیایی ادامه دادند که در نهایت ایران موفق به کسب عنوان قهرمانی مردان آسیا در سال 2011 نیز شد.

در سالهای بعد حضور ساحلی بازان در میادین آسیایی همواره با کسب نتایج افت وخیزداری ادامه پیدا کرد. ودر داخل کشور فدراسیون والیبال به برگزاری متعدد تورهای قهرمانی در شمال و جنوب کشور اقدام می نمود. در سالهای آغازین دهه نود فدراسیون والیبال به جهت رشد وتوسعه این رشته اقدام به برگزاری رقابت های ساحلی در رده های پایه و همچنین اعزام تیم های نوجوانان و جوانان به رقابت های برون مرزی، ساماندهی کلاس های داوری وجدا کردن داوران ساحلی از سالنی، برگزاری کلاسهای مربیگری بین الملی، لیگ برتر ساحلی و میزبانی تورهای جهانی سه ستاره در جزیزه کیش(۳دوره)و تورهای تک ستاره در شهرهای بندرترکمن،بابلسر و بندر انزلی و کسب مقام های متعدد در تورهای جهانی تک ستاره نمود.

در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص عملکرد مسئولین کمیته ساحلی فدراسیون در ادوار مختلف خواهیم پرداخت…

نویسنده: صابر رهنورد