پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
قرعه جام حذفی حساس شد

در انتظار دیدار های کلاسیک و تاریخی

قرعه‌کشی مرحله یک ‌هشتم نهایی رقابت ‌های جام حذفی فوتبال ایران در سالن روابط‌ عمومی سازمان لیگ برگزار شد و 16 تیم حاضر در این مرحله رقبای خود را شناختند.

که بدون ‌تردید رویارویی پرسپولیس و سپاهان حساس‌ترین دیدار این مرحله خواهد بود، نکته قابل‌توجه اینکه با اعلام سازمان لیگ دیدار تیم‌های فولاد خوزستان و گل‌گهر با توجه به حضور شاگردان نکونام در لیگ قهرمانان آسیا در زمان دیگری برگزار می‌شود.
تکرار فینال فصل قبل
در این مرحله از رقابت ‌ها طبق قرعه‌کشی انجام شده تنها شاهد 3 دیدار حساس خواهیم بود که در آن تیم‌های همیشه مدعی باشگاهی در فوتبال ایران باید به ‌مصاف هم بروند.

البته دیدار تیم‌ های نساجی و آلومینیوم نیز با توجه به آنکه یادآور فینال فصل گذشته این رقابت ‌هاست در نوع خود جالب‌توجه بوده و به‌نوعی نیز می‌تواند برای شاگردان رحمتی جنبه انتقامی داشته باشد. در این بین به‌جز این دیدار و 4 دیدار دیگر که اتفاقا یکی از آنها بین تیم‌ های دسته اولی برگزار می‌شود از 3 دیدار دیگر نمی‌توان به‌راحتی چشم ‌پوشی کرد و چه‌بسا برندگان این 3 دیدار با توجه به حذف سایر مدعیان به‌دست یکدیگر، در ادامه مسیر کار راحت‌تری برای کسب عنوان قهرمانی پیش رو داشته باشند، هرچند رقابت ‌های هرساله جام حذفی نشان داده، کاری به اسم ‌و رسم و سابقه تیم‌ ها ندارد و معمولا در مراحل بالاتر این تیم‌های شگفتی‌ساز هستند که می‌توانند در نقش یک مدعی ظاهر شوند و مانند سال گذشته حتی تا فینال رقابت‌ها صعود کنند. 
سرخابی ها
در این بین نکته دیگر اینکه در این مرحله سرخابی‌ های پایتخت باید طی دو دیدار حساس به‌مصاف سپاهان و ملوان بروند.

البته ملوان در فصل جاری خیلی تیم استخوان‌داری نشان نداده است ولی معمولا از این تیم به‌عنوان متخصص جام حذفی نام برده می‌شود که همواره در ادوار مختلف حرف‌هایی برای گفتن داشته تا جایی که 3 عنوان قهرمانی این رقابت‌ ها را نیز به‌دست آورده است. بر همین اساس با توجه به کار سخت استقلال و پرسپولیس در این مرحله می‌توان این‌طور پیش‌بینی کرد درصورتی‌که یکی از این دو تیم یا هر دو تیم مقابل حریفان‌شان متزلزل ظاهر شوند، مطمئنا در ادامه این رقابت‌ها دیگر خبری از دربی احتمالی پایتخت نخواهد بود.
کلاسیک جام حذفی
مصاف دو تیم پرهوادار پایتخت مقابل دو تیم ریشه دار شهرستانی نیز می‌تواند حاوی نکات جالب‌توجهی باشد، مبنی‌بر اینکه این 4 تیم به‌عنوان تیم‌های پرافتخار جام حذفی به‌طورکلی 20 عنوان قهرمانی جام حذفی را به‌ خود اختصاص داده‌اند که البته استقلال و پرسپولیس با 7 و 6 عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها محسوب می‌شوند.

از سوی دیگر دیدار تیم‌های استقلال و ملوان درحالی برگزار می‌شود که این دیدار یکی از بازی‌های کلاسیک این رقابت‌ها در جام حذفی فوتبال ایران به‌شمار می‌روند. رقابتی به درازای تاریخ و نتایج جالبی که در آن به ثبت رسیده است. از مرحله نیمه‌نهایی در سال 57 و فینال سال 69 که هر دو دیدار به ضربات پنالتی کشید تا دیدار سال 90 که به میزبانی ملوان و چند روز بعد از فوت ناصر حجازی برگزار شد.  در این سال‌ها دو تیم در این رقابت‌ها 8 بار با هم دیدار کرده‌اند که 2 پیروزی سهم هرکدام از آنها بوده و 4 دیدار دیگر نیز با تساوی به‌پایان رسیده که البته در دو دیدار آن ضربات پنالتی تکلیف تیم برنده را مشخص کرده‌اند.
 همچنین تیم‌ های پرسپولیس و سپاهان هم در دیداری تاریخی به‌مصاف هم می‌روند. تقابل این دو تیم نیز در مراحل مختلف جام حذفی برای هواداران‌شان مملو از خاطراتی هستند که تکرار آنها می‌تواند هرکدام از این دو تیم را در ادامه مسابقات حذفی به سرانجامی خوش برساند. این دو تیم نیز در این رقابت‌ها در 9 دیدار با هم مصاف داده‌اند که 3 صعود سهم سرخ‌ها، یک برد سهم سپاهانی‌ها و در 5 دیدار نیز دو تیم به تساوی قناعت کرده‌اند.

البته در این 5 مسابقه‌ای که با تساوی به پایان رسیده دو مسابقه مربوط به زمانی است که دیدارهای رفت ‌و برگشت برگزار می‌شد و در سه بازی دیگر دوبار سپاهان و یک‌بار نیز پرسپولیس در ضربات پنالتی به برتری رسیده‌اند که یکی از برد‌های سپاهان در فینال سال 92 بود که پس از تساوی 2-2 دو تیم، تیم اصفهانی در ضربات پنالتی 4 بر 2 به برتری رسید و جام قهرمانی را بالای سر برد.
برنامه دیدار های مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی:
18/12/1401 ساعت 18
استقلال تهران - ملوان انزلی
سپاهان اصفهان - پرسپولیس تهران آلومینیوم اراک - نساجی مازندران
استقلال ملاثانی - مس کرمان گل گهر سیرجان- فولاد خوزستان
نود ارومیه - پیکان تهران دریا بابل - پارس جنوبی
هوادار تهران - مس رفسنجان

گزارش: نیلوفر مژدهی