پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

مهینی: در فوتبال پایه قوی و قدرتمند هستیم

شادی مهینی از مربیان تراز اول و سازنده فوتبال بانوان ماست که از چند سال پیش هدایت تیم های ملی رده سنی نوجوانان را بر عهده دارد و سال پیش نیز در مسابقات کافا موفقیت در خور توجهی کسب کرده بود.

این مربی صاحب نام گرگانی درباره وضعیت فوتبال دختران کشور ما گفت: ما یک جهش داشتیم؛ سال گذشته و قبل از اعزام به کافا، در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کردیم که مقتدرانه از مرحله اول بالا رفتیم و در دور دوم با تیم‌هایی چون استرالیا بازی داشتیم که قابل مقایسه با ما نبودند اما نتایج خیلی خوبی گرفتیم؛ مقابل استرالیا با دو گل شکست خوردیم و در بازی با ویتنام با وجود از دست دادن پنالتی و خراب کردن پنج موقعیت گل، به تساوی رسیدیم. این موضوع نشاندهنده انجام کار قوی و پیشرفت در بخش پایه است. با توجه به اینکه قدمت فوتبال بانوان ایران کم است و شرایط خاصی دارد، جهش خوبی داشته‌ایم.

مهینی با اشاره به اینکه نوجوانان پشتوانه تیم ملی بزرگسالان هستند، بیان کرد: مسابقات قهرمانی آسیا در دو رده نوجوانان و جوانان سال گذشته برگزار شد که بعد از مسابقات نوجوانان هفت نفر از بازیکنان تیم ما با اینکه ۱۶ سال داشتند، در ترکیب تیم زیر ۱۹ سال قرار گرفتند. این یک جهش است چون بازیکن زیر ۱۶ سال از نظر فیزیک، تکنیک و عملکرد با بازیکن ۱۹ سال قابل مقایسه نیست اما آنقدر خوب استعداد یابی شده‌اند و در حد توان آنها را در آکادمی‌ها آموزش داده‌ایم که به راحتی وارد تیم جوانان شدند و چه بسا چند سال دیگر به تیم بزرگسالان وارد شوند.

مربی تیم ملی دختران نوجوان در مورد تاثیر نداشتن لیگ در رده‌های پایه گفت: قطعا تاثیر منفی دارد. باید در این رده‌ها لیگ یا حداقل لیگ متمرکز را برگزار کنیم چون هر چه بازیکنان بیشتر مسابقه بدهند، کیفیت‌شان تغییر پیدا می‌کند. نمونه آن تفاوت قابل ملاحظه بازی تیم ملی نوجوانان در قهرمانی آسیا مقابل استرالیا و بازی آخر بود. ما بدون هیچ بازی دوستانه‌ای به مسابقات اعزام شدیم واگر یک مسابقه تدارکاتی برگزاری می‌کردیم، حتما نتیجه بهتری می‌گرفتیم.

او به تلاش برای برگزاری لیگ رده‌های پایه اشاره و بیان کرد: سازمان لیگ و خانم ناظمی در این زمینه تلاش می‌کنند و حتی سال گذشته نامه‌ای برای برگزاری لیگ در رده‌های ۱۵ و ۱۷ سال زدیم اما متاسفانه به دلیل کم‌کاری استان‌ها، شرایط برگزاری این مسابقات فراهم نشد. با این حال امور بانوان فدراسیون و سازمان لیگ برای این دو رده سنی تمهیداتی در نظر می‌گیرند و نامه‌نگاری لازم را انجام می‌دهند. من هم سعی می‌کنم از طریق کمیته جوانان پیگیر باشم که فشار بیشتری به استان‌ها بیاوریم تا حداقل در یکی از این رده‌ها تیم بدهند.

سرمربی تیم ملی دختران نوجوان در مورد تاثیر مسائل فرهنگی بر عدم تمایل استان‌ها برای شرکت در لیگ پایه گفت: در این زمینه مسائل فرهنگی تاثیرگذار است. اگر این موضوع را در کشورمان جا بیندازیم که زنان مثل مردان توانمند هستند و آن را ثابت کرده‌اند، حتما خیلی پویاتر می‌شویم.