پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
تناسب اندام، یک سبک زندگی است

اسماعیل جهانیان: مرام پهلوانی در بدنسازی، حرف اول را می زند

مرام پهلوانی باید برای ورزشکاران بدنسازی که می‌خواهند حرفه ای کار کنند، باید در اولویت باشد.

مهمترین فاکتور برای محبوبیت در این رشته اخلاق و تواضع و مردم داری در کنار بالا بودن اطلاعات فنی و عالیه است که بسیار مهم و قابل توجه است. برای آشنایی بیشتر با ورزش بدنسازی با اسماعیل جهانیان یکی از صاحب نامان این رشته به گفت و گو نشستیم که ماحصل آن در پی می آید.اسماعیل جهانیان علاوه بر علاقه شدید به ورزش پرورش اندام، یکی از همکاران رسانه ای ما هم است. برای او، تناسب اندام، یک سبک زندگی است.
 او معتقد است که در ایران اکثر بدنسازان حمایت مالی نمی شوند و هزینه آماده سازی مسابقات به عهده خودشان است.دلیل عمده آن عدم پوشش تلویزیونی و رسانه ای مناسب است.
اسماعیل جهانیان در گفت و گوی اختصاصی با البرز ورزشی،  افزود: در پرورش اندام برای رسیدن به مقام می شود از راه درست و غلط به آن رسید اما همه ماندگاران و صاحب نامان این عرصه راه درست را انتخاب کرده اند
جهانیان در ادامه با اشاره به هزینه های سنگین این ورزشی گفت:  پرورش اندام، ورزش بسیار پرهزینه ای است و اگر ورزشکاری بخواهد به عناوین بالاتر دست یابد نیاز به حمایت مسئولان  و متولیان امر دارد.
اخلاق مداری در این رشته بسیار مهم است و برخی‌ها بوده اند که در این رشته ورود پیدا کردند و بخاطر نداشتن اخلاق خوب هیچ وقت محبوب و ماندگار نشده اند. مهمترین فاکتور برای محبوبیت در این رشته اخلاق و تواضع و مردم داری در کنار بالا بودن اطلاعات فنی و عالیه است که بسیار مهم و قابل توجه است.
جهانیان با اشاره به  روحیات ورزشکاران بدنسازی گفت:. ورزشکاران این رشته ثابت کرده اند که هیچ چیز نمی تواند رویایی را که از شور و شوق آنان نشات گرفته را به کابوس تبدیل کنند. نمونه بارز آن را نیز می توان از قهرمانی شگفت‌انگیز هادی چوپان در مستر المپیا ۲۰۲۲ نام برد. ایران با این قدرتی که در رشته بدنسازی در سالهای اخیر پیدا کرده، باید تنها با فدراسیون IFBB همکاری کند تا سطح ورزش بدنسازهای ایران در بالاترین رده فدراسیونهای جهانی بماند.
وی ادامه داد: بدنسازی، ورزشی با تاکید بر زیبایی ظاهری است وبنابراین عملکرد  این ورزش در تصویر بدن، منحصر به فرد است. زیرا ادراک ورزشکار بر ایجاد یک شکل کاملاً متناسب از ماهیچه متمرکز شده است.
  جهانیان در ادامه درباره انگیزه ورود به رشته بدنسازی گفت: راستش هیچ وقت فکر نمی کردم که یک روز من یک بدنساز حرفه ای شوم.  وقتی صحبت از بدنسازی به میان می‌آید، می‌توانم بگویم که از شور و شوق و علاقه، خونم به جوش می آید.
این ورزشکار پرورش اندام در ادامه گفت وگو  با تاکید بر نقش مکمل‌سازی در این رشته گفت: متاسفانه  با عجله برای یک شبه رسیدن به رویای چندین ساله. عضله میلیمتری ساخته می شود و سانتیمتری تخریب می شود. برای داشتن بدن خوب فاکتورهایی نظیر تمرین، تغذیه و استراحت خوب مهم هستند که همه اینها نیازمند صبوری و شکیبایی است.
مکمل ها همانطور که از نامشان پیداست نقش کامل کننده غذا را دارند و به تنهایی مثمر ثمر نخواهند بود. اما برای ورزشکار بسیار نقش کلیدی و مهمی را دارا هستند، بهترین مکمل از لحاظ فیزیولوژی بدنی برای هر بدن می تواند متفاوت باشد اما به عقیده من گلوتامین بهترین مکمل دنیاست.
صنعت جهانی مکمل های غذایی در سال 2022 حدود 140.3 میلیارد دلار تخمین زده شده است و این نشان می دهد که بدنسازان از مکمل ها با فرکانس بالایی استفاده می کنند.  معمولا درباره استفاده از مکمل ها، اطلاعات غلط داده می شود که حتی می تواند خطرناک هم  باشد. هرجند که مصرف مکمل در بدنسازان آماتور لازم است اما باید تحت نظر باشد.
جهانیان گفت: ورزشکاران و غیرورزشکاران معتقدند که مصرف مکمل ها ضروری است و آنها به طور آزادانه از مکمل ها استفاده می کنند. هرچند که تحقیقات در مورد مکمل ها نشان می دهد که بدنسازان آماتور، مانند اکثر ورزشکاران آماتور، تحت تأثیر متخصصان این صنعت هستند.
وی ادامه داد:تصمیم به گنجاندن مصرف مکمل در یک رژیم تمرینی. عواملی مانند افزایش قدرت وعملکرد، کمک به ریکاوری، افزایش انرژی در حین تمرین، کاهش وزن، انجام موارد خاص نیازهای تغذیه ای و تقویت رشد ماهیچه ها همگی نمونه هایی هستند که در تحقیقات استفاده از مکمل ها یافت می شوند.
اسماعیل جهانیان در پایان گفت: هر چند زیبایی جسم، هدف نهایی بدنسازی به عنوان ایجاد یک مزومورفیک شدید توصیف شده است، اما فیزیک بدن،   که یکی از سه طبقه بندی کلی تیپ بدنی است لازمه  ورود به ورزش  بدنسازی است که شامل استخوانهای نسبتا بزرگ و توانایی نگهداری توده عضلانی است که این نمونه در سایر ورزشهای مشابه، رایج نیست.
قطعا ژنتیک خیلی فاکتور مهمی در هر رشته ورزشی بشمار می آید اما مطمنا اولین لازمه موفقیت هر ورزشکار پشتکار و علاقه است. خوشبختانه علم امروز ثابت کرده که انسانها هرچه از دوران نوجوانی به بدنسازی رو بیاورند ساختار اسکلتی و عضلانی زیباتری خواهند داشت. برعکس این باور خرافی قدیم که معتقد بودند بدنسازی قد را می سوزاند!

گفت و گو از: رضا صادق زاده