پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
بازیکنان و لزوم رفتار انسانی

حاجی‌پور: به حرف‌ های گل‌محمدی اعتقادی ندارم

افشین حاجی پور بازیکن سابق تیم فولاد در مورد عملکرد تیم فولاد در فصل جاری اظهار داشت: فولاد در مهره اشکالاتی دارد و از این بابت تحت فشار است.

این تیم همانطور که ابتدای فصل هم عنوان کردم با از دست دادن پریرا ظلم بزرگی به خود کرد. این بازیکن در تمام مدتی که پنجره فولاد بسته بود برای این تیم فداکارانه تلاش کرده بود. او بخش بزرگی از تیم فولاد بود. یک تمام کننده واقعی که بار زیادی بر دوشش قرار داشت. فولاد هر چند در این فصل به اندازه چند سال بازیکن جذب کرد ولی هیچکدام به اندازه شیمبا تاثیرگذار نبودند و همین نبود بازیکن کار آمد در برخی پست ها باعث شد تحت فشار قرار بگیرند و آن تیمی که توقع می رفت را از فولاد ندیدیم.

تنها تبریک به فولادی ها بابت جذب تورس است چرا که فقط اوست به اندازه یک بازیکن موثر کارایی دارد و به خوبی جای بازیکن با کیفیتی چون پاتوسی را پر کرد.

وی پرسپولیس را متفاوت از همیشه دیده بود و گفت: بازی پرسپولیس و فولاد برای خوزستانی ها حیاتی بود. آنها به اندازه کافی امتیاز نگرفته بودند و نتیجه این بازی نه تنها 3 امتیاز بلکه برایشان حکم طلا را داشت.

اتفاقا مقابل تیمی به میدان رفتند که خیلی خوب نتیجه گرفته بود و روند خوبی را طی می کرد. از این رو فولاد برای این که بتواند ترمز پرسپولیس را بکشد باید با هر راهکاری برنده می شد. با این حال دلیل نمی شود در طرف مقابل حریف عیب های خود را نادیده گرفته و با توهین به تیم مقابل از زیر بار مسئولیت شکست فرارکند. پیشکسوت باشگاه فولاد ادامه داد: اعتقادی به حرفه ایی که یحیی گل‌محمدی زد ندارم. استفاده از واژه لجن نمی تواند توجیح خوبی برای این شکست باشد. این نمی شود که هر که را ببریم از داور، حریف و تماشاگر تعریف کنیم اما اگر باختیم همه را به ناسزا بگیریم. فوتبال برای هر دو طرف به شکل مساوی در جریان بود. پرسپولیس موقعیت های زیادی داشت که استفاده نکرد و باخت. من به این بهانه ها اعتقادی ندارم. پرسپولیس این همه موقعیت داشت چرا یکی را گل نکرد. به نظر من به جای این حرف ها به دنبال ایرادات خود بروند و ببینند نواقص کارشان کجا بود که شیخ این همه موقعیت از دست داد و توپ هایشان گل نشد.

حاجی‌پور با اشاره به این که برخی رفتارها از سوی نیمکت فولاد تکراری است تاکید کرد: دست کادر فنی فولاد دیگر برای همه رو شده است. آنها اولین بارشان نیست که این اداها را در می آورند. مگر در زمان محمود فکری آن اتفاقات در بازی استقلال و فولاد رخ نداد؟! همه ما این حواشی را قبلا دیدیم و نمی دانم چرا باز هم تعجب می کنیم!

به طور قطع این رفتار ها از نکونام یا هر مربی دیگری پسندیده نیست. درست است که او شاگرد خلف کی روش است اما راه را کمی اشتباه رفته است. قبلا دیدیده بودیم چند نفری مثل هاشمی نسب یا کعبی کنار سرمربی هستند و اعتراض می کنند همان ها هم اخراج می شوند و در نهایت سرمربی را به هدفش می رسانند این بار اما وضعیت فرق داشت. نکونام خودش وسط ماجرا بود و اخراج شد و بزرگترین لطمه را به تیمش زد. اگر قرار بر سیاه بازی باشد هم این راهش نیست.
وی با اشاره به این که فولاد در آسیا با چنین نیمکت ملتهبی به مشکل خواهد خورد تاکید کرد: آسیا جای این شلوغ بازی ها نیست. به حتم فولاد با این رفتار نتیجه نمی گیرد بلکه می تواند نتیجه عکس داده و با محرومیت های سنگین رو به رو شوند. فولاد تنها نماینده ما در آسیا است و راه سختی در پیش دارد باید حمایت شود و خود را برای این مسابقات آماده کرده و تیم بهتری با خود ببرد.

آسیا جای این قلدر بازی ها نیست و حاشیه راه انداختن در شان فوتبال مدرن نخواهد بود. از این رو نکونام و همکارانش تمرکز خود را به جای این چیز ها روی مسائل فنی بگذارند تا در این مرحله از رقابت ها موفق شوند.

بازیکن پیشین تیم فولاد در آخر گفت: معتقدم دوره این کارها دیگر گذشته است. این قبیل رفتارها در فوتبال روز دنیا جای خود را با تکنیک و تاکتیک داده است و در جهان منسوخ است. تیم ها به دنبال بالا بردن توانایی فنی خود هستند و دیگر کسی دنبال این حواشی نیست. در هیات مدیره باشگاه فولاد یا فدراسیون فوتبال هستند نفراتی که باید به این مسائل ورود کنند و با خاطیان برخوردکنند تا دیگر شاهد چنین جوی در کنار زمین فوتبال نباشیم.

اگر این راهکار ادامه پیدا کنند همه از آن استفاده می کنند و آن وقت است که دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود. با این همه نکونام تحت فشار است اما جای توجیه نیست، بازیکن سابق تیم استقلال به مشکلات این تیم اشاره کرد و گفت: مشکل استقلال بعد از جام جهانی شروع شد. این تیم از ابتدا ایراداتی فنی داشت اما به مرور عملکرد تیم خوب شده بود. مربی و بازیکنان ارتباط متقابلی با هم داشتند و می‌دانستند از هم چه می‌خواهند. مخصوصا در نیمه دوم تیم ساپینتو شکل بهتری به خود گرفت.

بازیکن سابق تیم استقلال به مشکلات این تیم اشاره کرد و گفت: مشکل استقلال بعد از جام جهانی شروع شد. این تیم از ابتدا ایراداتی فنی داشت اما به مرور عملکرد تیم خوب شده بود. مربی و بازیکنان ارتباط متقابلی با هم داشتند و می‌دانستند از هم چه می‌خواهند. مخصوصا در نیمه دوم تیم ساپینتو شکل بهتری به خود می‌گرفت و حتی می‌توان گفت همواره برنده نیمه مربیان بود. به مرور اما شرایط تغییر کرد. تعطیلات لیگ به دلیل جام جهانی استقلال را با افتی چشمگیر رو به رو کرد‌ گویی تیمی متفاوت می‌بینیم و این ها همان بازیکنان قبل از تعطیلات نیستند.

نمی‌توانیم همراهی برخی بازیکنان با تیم ملی در جام جهانی را دلیل این افت بدانیم چرا که استقلال در تمرینات ۸۰ درصد تیم را در اختیار داشت. با این حال ما دیگر آن بازیکنان سابق را نمی‌بینیم. حسینی دیگر هرگز آن درواره‌بان مطمئن نشد، مهدی‌پور ۱۰ درصد خودش هم نیست و دیگران هم ضعف های زیادی دارند. این تیم باید هرطور شده تقویت شود.
حاجی‌پور در مورد حواشی اخیر پیرامون باشگاه استقلال در فصل نقل و انتقالات زمستانی تصریح کرد: زمان فتح‌الله‌زاده بمب می‌ترکاند و بازیکنان نامداری را به استقلال آورد اما شرایط فرق کرده و بازیکنان به راحتی به استقلال نمی‌آیند. حرف اول را پول می‌زند و وفتی پول نیست از فتح‌الله‌زاده هم کاری بر نمی‌آید چرا که دوره ریش گرو گذاشتن تمام شده است. فتح‌الله‌زاده که آمد همه انتظار داشتند نفرات زیادی را جذب کند اما حضورش نتیجه معکوس داشت چرا که بازیکنان دوست داشتند خلاف جهت حرکت آب شنا کنند، این بازیکنان وقت و انرژی تیم و مربی را می‌گیرند. آنها که روزی آرزوی آمدن به استقلال را داشتند برای این تیم شرط می‌گذارند.

وی در مورد اتفاقات پیرامون سیاوش یزدانی و ساپینتو تاکید کرد: گاهی مربی حتی نباید به خود اجازه فکر کردن در مورد یک بازیکن را بدهد. مگر می‌شود با یک توپ بی‌خطر کاری کنی که پنالتی بگیرند آن هم در آخرین دقیقه بازی!

این رفتارها دور از شان انسانیت است. باشگاه قرار داد او را با صلاحدید سرمربی فسخ کرد و حالا باید در نقاطی که ضعف دارد بازیکن بگیرد. استقلال به یک طراح نیاز دارد و دیگر وقت آن است به این ضعف بزرگ خود غلبه کند.

گفت و گو: نیلوفر مژدهی