چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
والیبال بانوان؛ مربی خارجی آری با نه؟

تعریفات و تبلیغات منطقی باشد!

الساندرو کمپدلی سرمربی ایتالیایی تیم ملی بانوان نیز به آخر خط رسید و نتوانست با فدراسیون والیبال در زمینه تجدید قرارداد به توافق برسد.

روزی که صحبت از استخدام مربی خارجی آن هم از نوع ایتالیایی برای بانوان ایرانی بود تاکید و نگاه ما بر مربیانی چون خانم کریستا مونیکا بوده که برخی از ملی پوشان کنونی تیم مردان ایتالیا که قهرمان مطلق جهان شده اند را پرورش داده است اما چون گفته شده کمپدلی را آقای ولاسکو تایید کرده است انگار حجت تمام شده بود.

اما این خانم مربی که بیشتر معطوف به تکنیک های فردی بازیکنان بود علی رغم تعریفات و تبلیغاتی که برخی عوامل رسانه ای برای وی کرده بودند در فن کوچنگ و راهبری موفق نبود درصورتی که فدراسیون والیبال انتظاری توامان از این مربی داشته است و البته می دانیم که کمپدلی در چارچوب طرح توسعه والیبال فدارسیون جهانی و با هزینه این تشکیلات به کشور ما آمده بود.

اکنون با رفتن الساندرو این پرسش پیش می آید که والیبال بانوان ما به مربی خارجی نیاز دارد یا خیر.

هرچند گزینه هایی چند از مربیان ایرانی مطرح شده اند اما از آنجایی که با تشکیل تیم زیر 16 سال آینده نگری و ساختن پایه های قوی برای فوندانسیون ملی بانوان مدنظر قرار گرفته است پیشنهاد می کنیم که اهتمام فدراسیون بر این تیم باشد و چه بهتر که مربیانی از چین یا کره جنوبی برای یک پروسه 4 ساله به استخدام درآیند.

پدیده بلوری زاده بازیکن سابق تیم ملی و مربی تیم جوانان ایران در این زمینه با ما هم عقیده است او اعتقاد دارد که استخدام مربی سطح بالای خارجی ضرورتی غیر قابل انکار است اما برای تیم های بزرگسالان پیشنهاد می کند که مربیان ایرانی برای کارآموزی برای کسب تجارب بالاتر به کشور های خارجی اعزام شوند و به ویژه با حضور در تمرینات تیم های باشگاهی معتبر اروپا به دانش روز مجهز شوند.

مربیگری اصولا دانشی گسترده است که برای دستیابی به آن هر روز نیاز به مطالعه است.

در این زمینه اعتقاد داریم که فدراسیون والیبال باید پخته و سنجیده عمل کند تا به ازای هزینه هایی که متقبل می شود به دورنمایی که تصور می کند خوشبین باشد.

نویسنده: جمشید حمیدی