پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
بی توجهی به قوانین حقوقی و بین المللی؛

بازنده همیشگی در قراردادهای فوتبالی!

بی توجهی به قوانین حقوقی و بین المللی و دخالت ندادن برخی ملاحظات مهم در متون قرارداد با مربیان و بازیکنان خارجی باعث خسارت های مکرر شده است.

جالب اینکه حالا این بی توجهی به بازیکنان ایرانی هم کشیده شده است!

فوتبال ما همواره در محاکم حقوقی و بین المللی بازنده واقعی بوده است و جدا از پرداخت پول‌های کلان و محرومیت های دائمی، خدشه جدی به شان و جایگاه ورزش ایران در محاکم بین المللی وارد شده است.

در فوتبال ملی و در پرونده ویلموتس یک آبروریزی محض ایجاد شد. موضوعی عجیب که هم پول مان رفت و هم آبرویمان. متاسفانه افراد خاطی و ذی مدخل در این پرونده خسارت بار بدون هیچ محکومیتی در راس قدرت باقی ماندند تا مشخص شود مباحث نظارتی و حسابرسی در فوتبال ما جایگاهی ندارد.

متاسفانه بار ها دیده شده که به درازا کشیدن پرونده ها و سیر رسیدگی به شکایات، باعث افزایش خسارت ها شده و هم پنجره نقل و انتقالات باشگاه‌ها بسته شده است!!

در یکی دو ماه اخیر مشکلاتی را هم در باشگاه‌ها و در زمان عقد قرارداد با بازیکنان ایرانی می بینیم که در نوع خود جالب است. موضوع حضور اسد بیگی در پرسپولیس و بی توجهی او به باشگاه ذوب آهن از موضوعات عجیبی است که باید واکاوی شود. قطعا اگر بندهای حقوقی و تاثیر گذار در متن قرارداد باشگاه ذوب آهن با اسد بیگی درج می شد، او به این راحتی و یکطرفه نمی توانست به باشگاه قبلی پشت کند.

موضوع قرارداد کاوه رضایی و سیاوش یزدانی هم با باشگاه استقلال عجیب و غریب است. سمیعی معاون حقوقی باشگاه استقلال می گوید در عقد قرارداد با کاوه، سردار آجورلو شخصا اقدام کرده و معاون حقوقی باشگاه در جریان این قرارداد نبوده است.

معلوم نیست چه ایرادی به مفاد قرارداد باشگاه استقلال و پیوستن قرضی او به تراکتور سازی وارد شده که همه چیز به زیان استقلال رقم خورده است. درباره قرارداد سیاوش یزدانی هم نکات مبهمی وجود دارد که رسانه ای نشده است.

او به راحتی از استقلال جدا شد و با قراردادی نجومی به سپاهان پیوست (استقلال می توانست از جدا شدن یزدانی و ملحق شدن او به سپاهان به انتفاع مالی برسد).

تاسف بار اینکه، از معاون باشگاه استقلال می شنویم که می گوید آمانوف برای جدا شدن از استقلال ما را فریب داد!! لوکادیا هم با چنین ترفندی و به سادگی از پرسپولیس جدا شد و در حساسترین شرایط تیمش را بدون ‌مهاجم گذاشت. حالا باشگاه با طرح دعوا و انجام هزینه باید در پی جبران خسارت وارده باشد (اگر مفاد قرارداد با لوکادیا سفت و سخت بود، او به این راحتی نمی توانست ایران را ترک کند).

از طرفی از رئیس سازمان خصوصی سازی می شنویم که استقلال با بازیکنان جوان نفت آبادان دقیقا نه برابر رقم قبلی قرار داد منعقد کرده است.

خوب است به آقایان گوشزد کنیم همانطور که در پول پاشی و ولخرجی در عقد قرار داد ها اقدام ‌می کنید و یک شبه حاتم طایی می شوید به اندازه سر سوزنی هم به قوانین حقوقی توجه کنید تا باشگاه‌ها این‌چنین با خسارت هنگفت مواجه نشوند!!

نویسنده: احمد میرزاییان