چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه

دقیقی: ارزانترین مربی لیگ هستم

تیم شمس آذر قزوین که فصل قبل گزینه سقوط بود امثال با سعید دقیقی به مدعی اصلی قهرمانی در لیگ یک و صعود به لیگ برتر تبدیل شده است.

سعید دقیقی سرمربی تیم شمس‌آذر قزوین در گفت و گو با البرز ورزشی در مورد صدر نشینی تیمش در رقابت‌های لیگ دسته اول اظهار داشت: زمانی که تیم را تحویل گرفتم هفدهم جدول بود ولی با تلاش زیاد این تیم را به شرایطی رساندم که حالا دایعه قهرمانی در لیگ یک دارد. این صدر نشینی حاصل کار گروهی است. من در کنار باشگاهی با مالک، مدیر، قائم مقام ،عوامل خوب و تیمی با بازیکنان با انگیزه چنین نتایجی گرفتم. از طرفی ما اهداف خیلی بزرگ برای خود ترسیم نکردیم و سعی کردیم آرامش تیم را حفظ کنیم. بازی به بازی پیش رفتیم و هدفمان هر هفته بازی بعد بود.
وی با اشاره به امکانات تیمش با توجه به رقابت با برخی تیم‌های صنعتی گفت: ما با برنامه ریزی سعی کردیم در همه مباحث از جمله مباحث فنی پیشرفت کنیم. شاید به اندازه یک تیم صنعتی بودجه نداشته و هزینه نکرده باشیم اما با هر آنچه داشتیم سعی کردیم با برنامه پیش رفته بهترین ها را بسازیم. کل هزینه های سفر، اسکان، البسه و قراردادهای تیم ما 24 میلیارد تومان است و شاید باور نکنید که من یکی از ارزانترین مربیان لیگ یک هستم. مجموعه ما با همه عوامل با 10 نفر اداره می شود در حالی که برخی باشگاه‌ها که با ما در رقابت هستند مثل باشگاه سایپا با بیش از 100کارمند اداره می‌شوند و امکانات ویژه ای دارند.
مربی تیم شمس آذر که سابقه مدیریت در باشگاه پیکان را نیز دارد تاکید کرد: ما در کشورمان هر مسئولیتی را که می پذیریم باید به بهترین شکل ممکن انجام دهیم. از این رو حالا هم که مربی هستم سعی می کنم مسئولیتی که پذیرفتم را به بهترین شکل انجام دهم. در دورانی که به کار مدیرت مشغول بودم دوره های مربیگری را می گذراندم و اتفاقا شاگرد خوبی بودم و در همه مراحل در بهترین شرایط قرار داشتم.

با این حال به کار عملی هم علاقه دارم. حالا که به گذشته خودم نگاه می کنم میبینیم که در هر مسئولیتی نتیجه خوبی از خود به جا گذاشتم و در مربیگری هم قطعا دوست دارم به همین شکل باشم و بهترین کارها را انجام دهم.
دقیقی با توجه به علاقه به مربیگری ادامه داد: مربیگری جزو علایق من است. مربیگری یک اصل و فرمول دارد باید آن را بدانید و درک کنید چون در همه جای جهان به یک شکل است وقتی فمول مربیگری را یاد بگیرید و نوع مطرح کردن آن به بازیکن را بدانید در نتیجه تحلیل درستی از آن خواهید داشت و بازیکن با شما هم قدم شده به بهترین نحو آن را اجرا می کند. با این حال من نگاه بلند مدت به کار فوتبال ندارم. الان فقط به فکر بازی بعدی هستم. چون این بازی را برای تیمم یک فینال دیگر می بینم. تمرکز و هدف ما صعود به لیگ برتر است در نتیجه باید بازی به بازی پیش رفته و از مسیر خود منحرف نشویم. به همین دلیل من فعلا به هدفی که دارم فکر می کنم و هر گاه محقق شد به مراحل بعدی هم فکر خواهم کرد.
وی در مورد تیم تهاجمی و آمار خوب گلزنی تیم شمس آذر گفت: مشکل همینجاست که همه به فکر گل نخوردن هستند. در واقع تیم رو به جلو ساختن سخت است در حالی که بازی تدافعی راحت است. شما برای حمله کردن باید تمام منافذ بسته حریف را باز کنید تا در نهایت راه نفوذ را بیابید و در نهایت در ضربات آخر موفق به گلزنی شوید در حالی که برای دفاع کردن کافی است همه این منافذ را ببندید. در نتیجه کارتان راحت تر است. باید بگویم مشکل اصلی فوتبال ما فقط نداشتن مهاجم نیست بلکه بیشتر نداشتن زمین است. همه دنیا به سوی امکانات خوب رفته اند. همین چند ماه پیش در جام جهانی قطر به اهمیت امکانات پی بردیم. فوتبال ما اما از ابتدایی ترین نیاز ها محروم است. در لیگ یک بجز یکی دو زمین، زمین هایی که در آن بازی کردیم شایستگی برگزاری مسابقه را نداشتند.
مربی تیم شمس آذر دلیل برتری امتیازی تیمش نسبت به رقبا را اینطور بیان کرد:خیلی تیم ها شرایطی به مراتب بهتر از ما داشتند و بازیکنان نامی جذب کردند. واقعیت این است که ما هرگز کار را آسان ندیدیم. اما قبول کردیم که این شغل ما است و آن را به بهترین شکل انجام دادیم. من مربیگری را از قدیم دوست داشتم. هر روز برای بهتر شدن تلاش می کنم و به آنچه هستم قانع نیستم. از این رو تلاش می کنم مباحث مختلف را بدانم و طوری مطالعه کنم که موفق و رو به جلو باشم. این نه فقط در فوتبال بلکه در هر مسئولیتی برای من یک روش است.
دقیقی در مورد پرخاشگری اخیر مربیان در لیگ دسته اول و برتر گفت:کار مربیگری سخت است.اگر مربی هیجانی و عصبی می شود باید به او حق داد چرا که کارش غیر طبیعی نیست.

هر اشتباهی از داور بازیکن و یا هر فرد دیگری درون زمین رخ دهد ممکن است به قیمت آسیب رسیدین به تیم مربی تمام شود و این است که مربی را به سمت پرخاشگری می برد. البته این رفتارها را تایید نمی کنم چرا که تقدم مربیان ما این توانایی را دارند که دانش خود را به حدی بالا ببرند که این قبیل اتفاقات تاثیری در عملکردشان نداشته باشد. در نهایت این را بگذارید در کنار این اصل مهم که ما در کل در کشوری با مردمان عصبانی زندگی می کنیم.

گفت و گو: نیلوفر مژدهی